PlusKlassiek

Mooie uitspringers op Cello Biënnale

De organisatoren van de Cello Biënnale hebben, ook nu er alleen online van kan worden genoten, bijzondere initiatieven op poten weten te zetten.

Cello Biënalle: voorstelling We’ll never let you down.Beeld Foppe Schut

Twee concerten sprongen er afgelopen dagen uit: De Martijn Padding Show!, uit te spreken met de grootst mogelijke dosis ironie, en de kameropera We’ll Never Let You Down, een prachtproject van celliste Doris Hochscheid, pianist Frans van Ruth, bariton Mattijs van de Woerd. Beide zijn op YouTube terug te kijken.

Componist Martijn Padding was gastheer en spreekstalmeester in zijn eigen show, een taak waar hij zich jaloersmakend ontspannen en humoristisch van kweet. Ik stel dan ook voor er een wekelijks tv-programma van te maken – goed voor de ziel, het humeur en de muzikale opvoeding.

Een voorspelling

Padding begon met een anekdote over zijn bezoek als jonge componist aan Karlheinz Stockhausen, rond 1980. Die voorspelde hem en ook zichzelf een glorieuze toekomst. In 2000 zou elke componist een eigen ensemble en eigen vliegtuig hebben. Die voorspelling kwam niet helemaal uit, zei Padding droog. “Ik heb in 2020 slechts een roestige fiets.”

Er volgden drie stukken van zijn hand, uitgevoerd door Asko|Schönberg onder leiding van Gregory Charette en door celliste Maya Fridman. Fridman speelde een intrigerende versie van het flageolettenstuk Give Me One More Night, waarin ze ook zong. De muziek kreeg er een extra dramatische laag van. De Cello Biennale Galop 2016 was, de wat lullige titel ten spijt, een zeer onderhoudend stuk, vol klankkleuren die je typisch voor Padding moet noemen. Last Words ten slotte, was een virtuoos celloconcert, waarin Doris Hochscheid haar unieke kwaliteiten toonde.

Dat deed ze een dag eerder al in We’ll Never Let You Down, waarin het tragische verhaal wordt verteld van de Britse stercelliste Jacqueline du Pré, die op haar 28ste moest stoppen door multiple sclerose. Haar reputatie werd na haar dood ten onrechte, door nepnieuws, door het slijk gehaald.

Organisch samensmelten

In We’ll Never Let You Down spelen Hochscheid en Mattijs van der Woerd in voortreffelijk Engels een stel dat innig met Du Pré bevriend was en haar levensverhaal uit de doeken doet. Ze zijn zowel musicus als acteur; vooral Hochscheid maakt diepe indruk met de manier waarop ze organisch beide rollen laat samensmelten.

Uitzonderlijk is dat drie componisten de muziek schreven. In akte 1 opteert Mathilde Wantenaar voor mooie, melancholieke neoromantiek, Max Knigge zorgt in akte 2 voor sterkere ritmische impulsen, fraaie melodieën en een minder evident tonale harmoniek, terwijl René Samson (die de hele opera zou schrijven, maar onverwacht overleed) zich in akte 3, als het verhaal donkerder wordt, bedient van verregaande chromatiek met de bijbehorende dissonanten.

Hochscheid, Van Ruth en Van de Woerd zetten een volledig overtuigende en soms aangrijpende voorstelling neer, die internationaal wel­eens hoge ogen kan gaan gooien. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden