Plus

Monic Hendrickx: 'Ik ben niet zo van de glamour, het is gebakken lucht'

Monic Hendrickx neemt na het laatste seizoen Penoza nog geen afscheid van de misdaad. Ze werkt aan een boek, er komt een tv-show en personage Carmen van Walraven keert mogelijk terug in een speelfilm. 'Ik geloof niet in de maakbaarheid van succes.'

Monic Hendrickx: 'Ik heb de tien gouden regels voor filmacteren niet in pacht Beeld Linda Stulic

Begin jaren tachtig stond de tiener Monic Hendrickx in een boekenwinkel, klaar om toe te slaan. De prooi: een verhalenbundel van Roald Dahl. Het probleem? Te weinig geld.

Hendrickx besloot het boek te jatten, maar bij de uitgang gingen de detectiepoortjes af. "En ik had niet het lef om weg te rennen, zo dapper was ik niet. Toen is wel bewezen dat ik geen geboren boef ben," vertelt Hendrickx (50) met een glimlach.

Interesse in misdaad
Ze haalt de anekdote aan om te bewijzen dat Carmen van Walraven, het hoofdpersonage van Penoza, niet per se in het verlengde van haar karakter ligt. Tegelijkertijd valt haar interesse in misdaad niet te ontkennen: vanaf 6 september presenteert ze het nieuwe RTL-programma Kroongetuige, waarin negen BN'ers in Zweden een moord moeten oplossen.

Hendrickx: "In programma's en series over misdaad zit vaak een mooie spanning. Ik speelde vroeger graag Cluedo en ik verslind series als The Killing of The Bridge. Maar ik speel ook nog graag in een romantische komedie."

Hendrickx neemt na vijf seizoenen Penoza afscheid van het karakter dat haar dierbaar is geworden; het laatste seizoen begint morgen op NPO 1. Met een beetje geluk zit er nog een film in het vat. "Die wordt nu geschreven. We hopen met zijn allen dat het gaat lukken, maar het is een hele molen voor de financiering rond is. Ik geloof altijd pas op draaidag 1 dat het ook echt doorgaat."

Wat maakt u vooral trots op Penoza?
"Het is natuurlijk heel aardig om een karakter zo lang te mogen spelen. Je kunt een ontwikkeling doormaken en hoeft niet bang te zijn dat je een ongenuanceerd of eenzijdig personage neerzet. Je hebt tijd om vlees en bloed te geven aan de woorden."

"Het is een ijzersterk gegeven gebleken dat een vrouw als Carmen zich moet profileren in de mannenwereld van de criminaliteit en tegelijkertijd een kwetsbare moeder is die kampt met het legenestsyndroom. Dat blijft een interessant spanningsveld om te spelen. Het team, dat tot licht- en geluidsman toe nog hetzelfde is, is me heel dierbaar geworden."

Voelt u zich verantwoordelijk voor de serie?
"Ik ben niet jaren bezig geweest met Penoza, al lijkt dat misschien wel zo. Ik heb het script niet geschreven, maar voer natuurlijk wel gesprekken met de schrijvers. Ik vind het heel leuk om over motieven en plotlijnen na te denken, maar uiteindelijk bepalen de schrijvers, producenten en regisseurs."

"Ik ben een radertje en vind het ook wel prettig niet eindverantwoordelijk te zijn, maar de karakters gaan ons aan het hart. Luther is bijvoorbeeld de enige die 'Car' mag zeggen tegen Carmen. Daar ben ik scherp op. Het gaat om de muziek van je personage."

Penoza wordt geprezen als één van de beste dramaseries van de afgelopen jaren op tv en u ontving in 2013 al een Gouden Kalf voor uw rol.
"Ja, dat konden we vooraf niet bevroeden. Acteurs als Jacob Derwig en Barry Atsma, uithangborden van Nederland, zijn vereerd mee te mogen doen. Ondanks de lof hebben we dit seizoen net als alle voorgaande in zestig dagen geraaid. Ik kan wel jaloers zijn op een serie als Klem, geschreven door Frank Ketelaar. Die serie kreeg 77 draaidagen voor hetzelfde aantal afleveringen."

"Wij hebben met Penoza een hoge standaard gelegd. Er is enorm bezuinigd op cultuur en dat voel je in de werkdruk. In de tijd van de tv-serie Stellenbosch draaiden we 4 minuten film per dag. Nu is dat 14 minuten. Het zou mooi zijn als we, mocht de film er komen, echt een keer uit mogen pakken."

Je zou kunnen zeggen dat series als Penoza aantonen dat het in zestig draaidagen kan.
"Ja, dat is problematisch, want je houdt geen rekening met de overuren en de stress."

Uw partner Ralph, die ook uw manager is, zei: Monic kan over het algemeen redelijk tot rust komen in ons Franse boerderijtje.
"Je kunt mij altijd opvegen na een seizoen Penoza. Dat is op mijn leeftijd het resultaat van de fysieke stress na lange draaidagen. Ik ben tijdens draaiperiodes heel gedisciplineerd en moet goed slapen, goed eten, weinig of niet drinken. Ik doe aan yoga."

"In de laatste week krijg ik altijd een soort recalcitrantie, dan heb ik zin om te feesten. Je bent toch voortdurend aan het denken hoe het beter kan. Het is goed om na zo'n periode even rust te nemen. Dat probeer ik altijd in te plannen, maar nu had ik na Penoza weinig tijd vrij, onder meer door Kroongetuige en omdat ik een boek moet schrijven."

U móét een boek schrijven?
"Dat zeg ik verkeerd. Ik mág een boek schrijven. Ik heb het programma De pennen zijn geslepen (BN'ers schreven onder begeleiding van bestsellerauteur Saskia Noort een thriller, red.) gewonnen en kreeg een schrijfcontract. Samen met Ralph probeer ik verhalen te schrijven, maar ik merk dat je echt tijd moet nemen. Ik ben dat ritme niet gewend, dus ik vind het best spannend of het allemaal gaat lukken."

In het programma zei u: 'Ik vind het weleens lekker zelf de touwtjes van een verhaal in handen te hebben'.
"Precies. Dat kan nu."

En in de film- of toneelwereld?
"Ik zou absoluut heel graag een keer een scenario schrijven, maar ik weet niet of ik de discipline heb. Ik heb nog nooit iets geschreven wat echt is uitgebracht of opgevoerd."

"Je kunt in een boerderijtje in Frankrijk gaan zitten wachten op briljante ingevingen, maar dan kun je lang wachten. Daarom vond ik de deelname aan dat programma heel leuk: dan heb je deadlines en druk, je moet wel. Dat het toen lukte, was overigens een grote verrassing."

Een thriller, de hoofdrol in Penoza, de presentatie van Kroongetuige: u zit gebeiteld in de misdaadhoek.
"De presentatie van Kroongetuige komt een beetje voort uit Penoza. RTL probeerde out of the box te denken in de zoektocht naar een presentator. Ik had nog nooit gepresenteerd, maar dacht: waarom kan ik niet ook out of the box denken?"

"Het leek mij leuk om uit te zoeken of ik het kan. Nu de opnames erop zitten zegt RTL van wel, maar dat moet nog maar blijken. We waren in een heel mooi dorpje in Zweden en hebben de boel daar op stelten gezet."

Vindt u het fijn om tv te maken? U wilt nooit zo bekend worden als Jan Smit, zegt u vaker.
"Nee, maar dat ben ik ook echt niet hoor. Dat is een ander kaliber. Ik heb met Jan gewerkt voor de film Het Bombardement en hij kan echt niet normaal over straat. Ik ben een beetje bang voor de bekendheid die Kroongetuige gaat brengen. Van de andere kant: ik zit al op 1 miljoen kijkers met Penoza, dus mochten er bij Kroongetuige nog een miljoen bij komen, dan moet ik dat ook aankunnen."

"Wat mij soms wel verontrust, is dat sommige mensen tv als het hoogst haalbare zien of dat mensen denken dat wij allemaal miljonair zijn. Ik zat laatst in de bus van Zaandam naar Amsterdam en toen zei een mevrouw: 'Ik dacht dat jullie alleen in dure auto's rondreden?'"

"Dat beeld bestaat blijkbaar, maar ik reis graag met het openbaar vervoer en mijn galajurken leen ik meestal. Ik ben niet zo van de glamour. Het is op een bepaalde manier gebakken lucht. Het is heel aantrekkelijk in dat sprookje te geloven, maar het is niet reëel."

Is status een issue voor u?
"Niet wat geld betreft. Wel als het gaat om kwaliteit. In die zin ben ik ambitieus en heb ik ook wel het idee dat ik een bepaalde status heb bereikt. Soms is dat lastig omdat mensen iets van mij verwachten terwijl ik soms ook maar wat doe."

"Ik geef voor castingbureau Kemna weleens workshops aan beginnende acteurs en moet dan verwoorden wat je doet als je speelt. Dat vind ik een enorme verantwoordelijkheid. Ik heb de tien gouden regels voor filmacteren niet in pacht, maar inmiddels heb ik wel de ervaring om er iets te vertellen."

"Je moet vooral genoeg ontspannen zijn, zodat er op het moment dat het moet iets gebeurt. Dat kun je niet forceren. Iedereen voelt het als het er is, maar als het er niet is, is het moeilijk te vinden. Een rol trek je altijd naar jezelf toe en ergens zit je vast in je eigen lichaam, stem en uiterlijk. Dat is soms jammer; ik had bijvoorbeeld best ooit een grote zwarte man willen spelen. Uiteindelijk kán niet elke rol een schot in de roos zijn, je kunt het niet altijd inschatten."

U bent vorig jaar 50 geworden, veranderen de thema's die u belangrijk vindt?
"Ik vind de focus op uiterlijk soms wel zorgwekkend. Ik vind het heel onaantrekkelijk als iemand voortdurend bezig is met zijn of haar uiterlijk. Er mag best wel een tegengeluid komen tegen het botoxen en de zogenaamde maakbaarheid van het leven."

U zei eens: 'Hollywood wordt het niet meer, want dan zou ik me moeten laten botoxen.'
"Dat is ook pure angst omdat ik die rommel niet in mijn lijf wil hebben. Het is een gevecht tegen de bierkaai. We moeten accepteren dat we oud worden. Die maakbaarheid van het leven, daar geloof ik helemaal niet in. Net zoals ik niet geloof in de maakbaarheid van succes."

"Ik geloof dat de energie waarmee je ergens instapt heel belangrijk is, maar veel mensen zeggen dat hun succes komt doordat ze zo veel passie voor hun vak hebben. Dat vind ik zo'n onzin! Er zijn ontzettend veel mensen net zo gepassioneerd als ik, maar die lopen keihard tegen een muur en redden het niet. Het lijkt soms zo willekeurig."

Monic Hendrickx: 'Het is niet altijd iemands schuld als je niet succesvol bent' Beeld Linda Stulic

Hoe bedoelt u?
"Ik ben zogenaamd maatschappelijk succesvol, maar voor mij is die lijn niet zo scherp. Het is natuurlijk fijn als je je geld kunt verdienen met iets wat je leuk vindt, maar het is niet altijd iemands schuld als je niet succesvol bent. Dat is de andere kant van die maakbaarheid: als het leven zo maakbaar is, is het ook je eigen schuld als je zonder huis of zonder baan zit. In die zin is succes net zo gebakken lucht als botox."

Is het niet fijn vast te houden aan het idee dat je zelf invloed hebt op het succes in je leven?
"Zeker, het bepaalt de energie waarmee je in iets duikt. Maar het is niet gezegd dat het ook lukt. Ik geloof heel erg in een dosis geluk, wat talent en plezier. Sommige mensen lukt het niet om plezier te hebben, alleen al door de manier waarop hun hersenen functioneren. Het is van zo veel dingen afhankelijk of je het 'redt' of niet. Ik ben me wel bewust van die kwetsbaarheid. Daarin zijn we allemaal gelijk, denk ik."

Hebben de kijkcijfers van Penoza 5 nog invloed op uw geluk?
"Het is belangrijk, maar mijn geluk hangt er zeker niet vanaf. Ik vind het nog steeds spannend, maar Penoza is niet mislukt als de kijkcijfers nu laag uitvallen. Bovendien haal ik mijn plezier ook echt uit het maken zelf, op de set. Als je dat niet hebt, wordt het heel zwaar in de acteerwereld. Je moet jezelf niet afhankelijk maken van de bubbel die succes heet."

Opgebiecht

Leermeester
"Ik kom er steeds vaker achter: mijn moeder. Net als Carmen had zij drie kinderen en moest ze altijd het goede voorbeeld geven. Dat doet Carmen een stuk minder goed."

Beste in het vak
"Koning en koningin van het acteren zijn Jan Decleir en ­Viviane De Muynck. Zij laten zien dat je ongegeneerd, met lef en met liefde, menselijk gedrag kan tonen in al zijn onhandigheid. Grote voorbeelden."

Slechtste in het vak
"Jaloezie en angst zijn slechte raadgevers. In acteren, maar ook daarbuiten."

Beste advies ooit gekregen
"Jan ­Decleir zei, tijdens onze filmkus in Vlucht Der Verbeelding: 'Allez Monic, wel blijven ademen, hé.'"

Slechtste advies ooit gekregen
"Je moet altijd bewegen, ook in het shot van iemand anders, dan leidt je de aandacht naar jou."

CV

Geboren 3 december 1966, Stevensbeek
Opleiding Toneelacademie Maastricht (niet afgemaakt), Toneelschool Eindhoven

Loopbaan (selectie)

1998: De Poolse bruid (Gouden Kalf)
2001: Nynke (Gouden Kalf)
2002: Zus & zo
2004: Het zuiden (Gouden Kalf)
2005: Leef!
2007: tv-serie Stellenbosch
2007: Nadine
2010-2017: tv-serie ­Penoza (Gouden Kalf)
2011: Na u
2016: Hope
2017: Familie Kruys

Vanaf 6 september is Monic Hendrickx te zien als presentator van het RTL-programma Kroon­getuige.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden