PlusAchtergrond

Moeder met 12 baby’s, huilend standbeeld van JP Coen: De Nieuwe is terug

Peter J. Muller bekijkt het eerste nummer van De Nieuwe, bij drukkerij Rodi in Diemen.Beeld Aziz Kawak

Een kwart eeuw na het opdoeken van De Nieuwe ligt er weer een nieuw nummer in de winkel. Nu als maandblad, gevuld met opmerkelijk nieuws dat de grote media laten liggen, gemaakt door Peter J. Muller (Hitweek, Candy, Weekend). 

Het opzienbarende bericht over de kannibaal die een pizzabezorger opat, moest op het laatste moment worden ingetrokken. “Dat vergde nog nader onderzoek,” vertelt hoofdredacteur Peter J. Muller, over de nauwgezetheid waarmee de kolommen van zijn blad De Nieuwe worden gevuld.  Gelukkig kon de vrijgekomen ruimte worden gevuld met opvallend nieuws uit Zweden, waar Christina Norborg in een halfuur tijd twaalf baby’s op de wereld zette. “De ouders verheugen zich er nu al op met z’n allen op vakantie te gaan,” sluit het bericht monter af. 

Goed nieuws: De Nieuwe is terug. Het blad dat in de jaren negentig wekelijks een enthousiaste achterban voedde met spectaculair nieuws over de vrouw met twee linkervoeten, de papegaai die twintig onbekende nummers van John Lennon kon zingen en de overvolle hemel waar geen mens meer bij kon, maakt later deze maand een doorstart als maandblad. De eerste oplage van achtduizend exemplaren rolde vrijdag onder toeziend oog van de makers van de pers in drukkerij Rodi in Diemen.

Een vertrouwde aanblik voor de 74-jarige bladenmaker Muller, die in zijn werkzame leven aan de wieg stond van meer dan dertig tijdschriften en kranten. Daaronder titels als Hitweek en Candy, maar bijvoorbeeld ook Weekend kwam uit zijn koker. 

De gedachte aan een doorstart van De Nieuwe drong zich op nadat eerder dit jaar zijn autobiografie Seksbaron niet de gehoopte run op de boekwinkels veroorzaakte. “Ik wilde iets om handen hebben en dacht terug aan het plezier waarmee we indertijd De Nieuwe maakten. Mijn dochter Suzanne had er ook zin in. We doen dit echt samen.”

Alternatief voor somber nieuws

De Nederlandse nieuwsconsument kan De Nieuwe goed gebruiken, gelooft de maker. “Het zijn barre tijden. De lezers worden dagelijks gebombardeerd met somber en deprimerend nieuws. Mensen zitten niet meer schaterend achter de krant. Ik denk dat wij in een grote behoefte voorzien. We nemen onze onderwerpen serieus, maar de ondertoon is vrolijk.” 

Om die reden zal De Nieuwe niet alleen op de vertrouwde adressen te koop zijn, maar ook in de betere feestartikelenwinkel en een aantal coffeeshops. Muller: “De belevingswereld van de gemiddelde blower staat toch wel heel dicht bij onze verhalen, vrees ik.”

Het eerste nummer van de nieuwe De Nieuwe rolt van de pers.Beeld Aziz Kawak

Coen huilt

Aan verhalen geen gebrek. Een kwart eeuw na de verschijning van het laatste nummer is de bron van opmerkelijk nieuws nog niet opgedroogd. Zoals het actuele verhaal over de opwinding die in Hoorn is ontstaan, nadat stadsarchivaris Doeke Galema tijdens een inspectie verdacht vocht had aangetroffen op de wangen van het beeld van Jan Pieterszoon Coen. Een analyse van TNO wees uit dat het inderdaad om menselijk traanvocht ging. 

In het stuk wordt ook nog een anti-Coen-woordvoerder geciteerd: “Nu huilt de ploert, maar wij zullen hem ook laten bloeden.”  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden