PlusAchtergrond

Modieus met mondkap: panterprint, piemelprint of toch chique couture?

Het dragen van niet-medische mondkapjes is vanaf 1 juni verplicht in het openbaar vervoer. Overal zijn wegwerpexemplaren te koop, maar je kunt ook uitpakken met een designmondkapje in panter- of piemelprint. 

Mondkapje met piemelprint van Bas Kosters.Beeld Carmen Kemmink

Streetwearlabels als Bape, Off-White, Heron Preston en Anti Social Social Club hadden voor Covid-19 de kop opstak al gezichtsmaskers in de collectie, vooral heel hip onder Aziatische streetwearfans. Het Italiaanse modehuis Fendi bood ook al een anti-pollution mask met het F-logo, en singer-songwriter Billie Eilish verscheen in januari, toen de 1,5 metersamenleving nog niet bestond, stylish bij de Grammy Awards met een Gucci-gezichtsmasker.

Inmiddels zijn alle maskers van bovengenoemde merken uitverkocht op e-commercesites. Alleen via grailed.com en streetwearmarktplaats StockX zijn ze nog sporadisch te vinden voor de consument met de dikke portemonnee die op zoek is naar selfiewaardige bescherming.

De luxueuze mondkapjes met filter á 250 euro die de Franse modeontwerper Marine Serre in februari op de catwalk in Parijs toonde, een samenwerking met het Zweedse Airinium, zijn ook allemaal uitverkocht. Voor een Airiniumexemplaar met filter maar zonder Serrelogo is een wachtlijst.

Maar dichter bij huis worden net zulke mooie vervaardigd, tegen veel betere prijzen. Het Nederlandse denimlabel G-Star maakt bijvoorbeeld sinds het uitbreken van de coronacrisis gezichtsmaskers voor het eigen personeel. De vraag van consumenten was zo groot, dat het merk het kapje van comfortabel jerseymateriaal, dat virussen buiten de deur moet houden, vanaf 20 mei op de markt brengt.

G-Star brengt vanaf 20 mei een comfortabel mondkapje van jerseymateriaal op de markt, mét hightech filter.Beeld -

Penisprint

Het in Amsterdam gevestigde Denham springt eveneens in op de vraag. Het jeanslabel biedt drie varianten mondmaskers en ontwikkelt in Japan een gebreid exemplaar. Lingeriemerk Wolford biedt zwarte mondkapjes met een bescheiden logo. Emily Hermans maakt op haar maatkledingatelier in Eindhoven ‘MLY-masks’ van gerecycled polyester. Haar atelier kan de vraag nauwelijks aan.

Ontwerper Bas Kosters verkoopt in zijn webshop zes modellen á 25 euro, gemaakt van stoffen uit zijn archief. De meest in het oog springende exemplaren zijn het blauwe masker met in geel de letters Hope en het masker met zijn inmiddels klassieke penisprint.

Twee assistenten zijn in het Amsterdamse atelier van Kosters continu bezig de mondkapjes te maken. “In het begin was ik sceptisch, want iedereen die maar een beetje kon naaien moést mondkapjes gaan maken voor de zorg. Ik zag daarin geen rol voor mij weggelegd. Maar nu zie ik wel in dat het leuk is om te laten zien dat we er nog zijn. Bovendien zijn er aardig wat opdrachten en klussen weggevallen, op deze manier blijft mijn team aan het werk én de bedrijfsdynamiek behouden.”

Zijn Hope-mondkapjes, zeventig stuks, waren binnen een week uitverkocht, de stof is inmiddels bijbesteld. Kosters: “Ik vind het leuk als mensen lol beleven aan wat ik doe. Het gaat mij niet om de economische winst, die is er sowieso nauwelijks. Het zijn geen medische kapjes, maar je kunt er een filter in plaatsen. Er zijn allerlei manieren om zo’n filter zelf te fabriceren, van dubbelzijdig keukenpapier, een koffiefilter of bijvoorbeeld een stofzuigerzak.”

Teamspirit

In de Jordaan gaat de Zweedse Ulrika Lundgren van Rika Studios dagelijks met twee medewerkers aan de slag. “Onze business staat stil, de winkel is gesloten. Het is goed voor de teamspirit om gezamenlijk iets voor anderen te doen.” Via de website zijn haar maskers, onder meer in panterprint, voor 25 euro te koop. Als mensen ze beroepsmatig nodig hebben, schenkt Lundgren ze graag.

“We doneerden al e aan het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht, Verloskundigen 101 in Amsterdam en een kinderopvang in New York, waar onze maskers vaak óver medische exemplaren worden gedragen omdat het dan vriendelijker oogt.” In totaal schonk Lundgren tot nu toe 780 mondkapjes, driehonderd zijn er verkocht ‘om een beetje te kunnen overleven in deze situatie’. Haar kapjes hebben geen elastiek om de oren – ‘dat gaat irriteren’ – maar katoenen bandjes die je zelf kunt aansnoeren, waardoor ook de meeste kinderen ze passen.

Panterprint van Rika Studios.

Ondanks dat de modewereld platligt, werkt couturier Ronald van der Kemp, samen met een stagiaire, gestaag door op zijn atelier aan de Herengracht. Het resultaat daarvan toonde hij onlangs in Hotel De L’Europe. Waar dertig modellen, gewapend met een witte vlag en strijdend voor ‘een duurzame en menselijke toekomst voor de modeindustrie’, vanaf een eigen balkon en veilig met mondkapjes op zijn duurzame couture showden. Geen FFP2-kapjes, maar exemplaren die net zo uitbundig waren als Van der Kemps ontwerpen: dertig zijden sculpturen, waaraan minimaal een dag (per stuk) was gewerkt. De maskers, schetsen en foto’s van het event zullen in september geveild worden ten bate van de Refugee Company, die onlangs een fabriek in Arnhem opende waar statushouders dagelijks 100.000 medische maskers zullen gaan produceren.

Chique couturemondkapjes maken voor de verkoop doet Van der Kemp niet. “Daar zou ik een beetje moeite mee hebben, het voelt toch als een slaatje slaan uit een pandemie. Niet dat mensen nu massaal mondkapjes bij me willen bestellen hoor, maar dat is ook totaal niet de bedoeling. Het zijn collectors items, kunstwerkjes die de geschiedenis ingaan. En het is ook niet zo dat klanten nu een couturejurk bestellen met bijpassend mondkapje. Er wordt helaas helemaal geen couture meer besteld op dit moment. Je kunt immers niets doorpassen of reizen om een jurk te gaan brengen, maar ik kan gelukkig nog eten.”

Couture-exemplaar van Ronald van der Kemp.Beeld Marijke Aerden

Catsuits

In de collecties van mode- en kostuumontwerper Aziz Bekkaoui duiken al sinds 2014 steevast mondkapjes op, vaak verwerkt in catsuits die over het hoofd gaan, met ook nog handschoenen eraan vast. “Omdat ik een exotische naam heb, werd dat vaak gezien als iets etnisch of als een soort boerka. Ik doe het puur uit esthetisch oogpunt, spelen met het bedekken van bepaalde delen en ter bescherming tegen de zon en virussen. Nee, ik heb geen smetvrees, sterker: ik ben een enorme knuffelaar. Maar ik heb veel door Azië gereisd en daar is mondbedekking een doodgewoon onderdeel van het straatbeeld, een teken van verantwoordelijkheid, maar ook gewoon heel cool.”

“Wat ik nu boeiend vind, is dat zaken die in het westen sterk veroordeeld werden, nu ook hier een feit zijn. Gezichtsbedekking is vorig jaar nog door de overheid verboden, maar wordt nu door diezelfde overheid verplicht.” Bekkaoui voelt zich niet geroepen om nu ‘als een hysterische’ hippe mondkapjes te gaan produceren. “Wat ik nog in huis heb, kan worden besteld. Als andere ontwerpers er oprecht mee omgaan, vind ik het prima dat zij het wel doen, maar het moet niet alleen een truc zijn om snel geld te verdienen.”

Dat laatste is inderdaad tricky en zou een merk de sympathie van klanten kunnen kosten. Het aanbod van mondkapjes door grote modehuizen blijft derhalve opvallend achterwege. Ook eerdere virusuitbraken hebben er niet voor gezorgd dat er mondkapjes van Louis Vuitton, Chanel of Prada op de markt werden gebracht, al was de vraag er onder hun Generatie Z-volgers wel. De angst om te verdienen aan mondkapjes en mogelijke imagoschade op te lopen, is blijkbaar groot. ­­­­

Bas Kosters volledige Hope-outfit .Beeld Bart Domhof

Nóg meer initiatieven

- @hoicatherine maakt mondkapjes in ruil voor een donatie ten behoeve van Unicef, Stichting Bootvluchteling of Stichting Pimma (aanvragen via Instagram).

- Coverid.nl levert per mondkapje 25 biologisch afbreekbare filters, alles geproduceerd in de voormalige Bijlmerbajes door een ervaren confectieteam met vluchtelingenstatus.

- Lolbroeken kunnen hun hart ophalen bij m-e-k in de Hartenstraat, waar ze onder meer een mondkapje met een print met opgespoten lippen verkopen. Online, op mekshop.nl, verkopen ze maar één model.

- Het Spaanse label Bobo Choses biedt mondkapjes met schattige prints voor kinderen. Die zijn momenteel allemaal uitverkocht.

- Het Nederlandse Gray Label start nu met het maken van kindermondkapjes van leftovermaterialen. Binnenkort verkrijgbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden