Plus

Modewinkel Menage is de mondaine bestemming voor de man

Deze week opende Menage. De high-end mannenmodewinkel woont in bij Droog Design en verkoopt onder andere Marni en Y/Project. 'Reizigers moeten Amsterdam niet willen verlaten zonder even te zijn geweest.'

Beeld JW Kaldenbach

Gezien het aantal hippe aanwezigen dinsdagavond leek het er even op dat dit kikkerlandje veel modegevoelige heren telt. Maar helaas, dat bleek toch een fata morgana.

Qua klanten denken de eigenaren van de kersverse mannenmodewinkel Menage het grotendeels te moeten hebben van reizigers die overnachten in de vele luxehotels op loopafstand. "Die mannen willen Marni, komen heel merkgericht binnen en vragen alleen of hun maat er is", zegt Anne Marie Kramer. Ze heeft net als haar zakenpartner Vanessa Tersteeg 25 jaar ervaring in de internationale modebusiness.

Met Menage willen de dames 'een stukje New York, Parijs of Antwerpen' naar Amsterdam halen. Een plek waar je persoonlijk advies krijgt en desnoods de hele dag kunt doorbrengen. En dat op een topplek: hoek Staalstraat-Groenburgwal, het walhalla van Droog Design.

Zij zochten een modepartij op internationaal niveau voor een deel van de begane grond. "Ik denk dat we de enige winkel zijn die uitkijkt op een gracht, achter een besloten tuin heeft en boven ook nog een waanzinnig restaurant heeft. Van on-Hollands niveau. Het moet echt een destination store worden. Wat dat inhoudt? Dat reizigers Amsterdam niet willen bezoeken zonder ook even bij Menage te zijn geweest."

Blote benen
Eind vorig jaar opende Menage er al een vrouwenwinkel, waar ze dezelfde merken verkopen als voor de mannen: Joseph, Yang Li en Y/Project. Sunnei, Cottweiler en Marni zijn er alleen voor mannen, alle merken exclusief voor Amsterdam. En niet braaf en commercieel ingekocht.

"We gaan voor de echte catwalklooks." Volgend seizoen komen de labels Jil Sander en Walter Van Beirendonck erbij. Ze verkopen er als enige in Nederland de geuren van Mad et Len, een klein parfumhuis in het zuiden van Frankrijk. "Geen enkele chemische toevoeging." Alle vijf genderloze geuren van Diane Pernet én de bijzondere kunstobjecten en de meubels zijn eveneens te koop. Speciaal voor hen ontworpen door Guido Toonen.

Onder de aanwezigen dinsdag ook Belgen An Vandevorst en Filip Arickx, wiens label AF Vandevorst wordt verkocht in de vrouwenwinkel. Maar de pluim voor de beste outfit was onmiskenbaar voor stilist en artdirector Maarten Spruyt (creative director en curator van de tentoonstelling Puck & Hans, nu in het Amsterdam Museum). De man heeft zeven kledingkasten ("alles opgespaard sinds de jaren negentig, heel veel oude Yamamoto's"), en is derhalve een toekomstige droomklant.

Hij verscheen in een Comme des Garçons broekrok met een oud Raf Simons overhemd en cowboylaarzen. Een hit. Veel bloot been ook, de korte broek is immers al een tijdje gangbaar. Kleinigheidje: "Als je je benen bij elkaar houdt, lijkt het net of je een jurkje draagt. Dus ik moet wel steeds één been vooruit zetten. Tja, mannenmode is niet altijd makkelijk."

Decadente broekspijpen
Spruyt kocht de broekrok twee jaar geleden bij Dover Street Market in New York. "Dan sta je daar in dat bijzondere pashok met afgezaagde lantarenpalen en dan klopt het helemaal." In New York paste hij vorige week nog bij Rick Owens een ijsblauwe broek met een meter te lange pijpen. "Zelfs voor mij en ik ben twee meter! Die pijpen drapeer je om je been, geweldig, maar ook heel decadent. Ik was nog geen minuut de kleedkamer uit, of er zat al een veeg op. Toch had ik 'm graag gekocht, maar de ratio won."

Eerder ging hij wel voor de bijl voor een Damir Doma leren short tot over de knie. "1500 euro in de sale. Met een zeer laag kruis en bandplooien, dus veel volume aan leer. Je weet dan dat je geen gemakkelijk stuk koopt, maar dat is een interessante uitdaging. Omdat ik zo belachelijk veel kleren bezit, ben ik alleen nog op zoek naar bijzondere dingen. Geen wit T-shirt, want daarvan heb ik er al dertig." Dat Menage een heel beeld, dus een uitgebreide collectie, van één ontwerper wil laten zien, inclusief de vooruitstrevende catwalkstukken, vindt Spruyt interessant. "Ik denk wel dat ik hier nog een keer terugkom."

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Anne Marie Kramer (links) en zakenpartner Vanessa Tersteeg van Menage. Beeld JW Kaldenbach

Au revoir, Colette
Colette, de iconische conceptstore in Parijs, sluit in december, na twintig jaar, haar deuren. Eigenaar Colette Roussaux wil het rustiger aan doen, al werd de winkel al jaren gerund door dochter Sarah Andelman. Colette werd een begrip door een mix van high-lowproducten. Naast kunstboeken, tijdschriften en de nieuwste gadgets, altijd coole co-labs, de happening designerlabels en streetluxe labels zoals Off-White. Saint Laurent zou in onderhandeling zijn de iconische locatie in de Rue Saint-Honoré over te nemen.

Daten met Trump
Altijd al willen daten met Kit Harington, Emmanuel Macron of Selena Gomez? Via datingapp Badoo kun je nu daten met een lookalike. Je uploadt een foto van je favoriete celebrity, de app vergelijkt deze met de profielen van 350 miljoen gebruikers, en in no time verschijnen er soortgelijke types op je beeldscherm. Meest gezocht: 1. Kim Kardashian, 2. Emma Stone, 3, Beyoncé en op 10. (ongelooflijk) Donald Trump.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden