Plus

Modewereld komt digitaal verrassend uit de hoek

Bij de online presentaties van de voorjaar-zomercollecties werden modeontwerpers uitgedaagd buiten hun comfortzone te presteren. Dat leverde veel fraais op, van Vivienne Westwood in rode hold-ups tot JW Andersons knutselpakket.

Celebrity’s, vooraf opgenomen, waren tot hilariteit van de mensen bij de Balmainshow op deze manier toch een beetje aanwezig.Beeld Getty Images

Reizen zit er voorlopig voor de internationale mode-incrowd niet in. De modeweken van New York, Londen, Milaan en Parijs vonden voornamelijk digitaal plaats en dat leverde interessante, korte modefilms op. Een enkele ontwerper had zich toch aan een show met publiek op afstand gewaagd. Maar of er nu een budget van 1 miljoen euro stuk viel te smijten, of dat er met minimale middelen werd gewerkt, het succes zat ’m in de verrassing.

Neem de Britse Vivienne Westwood, 79 jaar en de coolste oma van de wereld. In rode hold-upkousen, met haren die het begrip touperen naar een nieuw level brachten, poseerde ze in de nieuwste zomercollectie voor haar man Andreas Kronthaler. Vanwege de leeftijd van ‘the Queen of Punk’, werd het team in de studio klein gehouden. Model, acteur en schrijfster Sara Stockbridge kwam die dag toevallig langs en moest er ook aan geloven. Het Ierse model Vita Leandra schoof ook nog aan voor deze lovely sunday. Daarna las het viertal elkaar in Westwoods tuin nog wat taoïstische gedichten voor, simpelweg gefilmd met Kronthalers iPhone, et voilà: de campagne was klaar.

In afzondering

Voor het eerst in dertig jaar gaf het duo geen show, en dat beviel. De afgelopen maanden hadden ‘de Westwoods’ al in afzondering doorgebracht thuis in Clapham, Zuid-Londen, en was Kronthaler begonnen met het dagelijks vastleggen van zijn kleurrijke vrouw. Daarbij kregen we een kijkje in het huis waar mensenrechtenactivist en ecowarrior Westwood ook tijdens de lockdown de wereld probeert te redden. “Ze draagt haar schoenen met gaten in de zolen gewoon door, een langer dan twintig seconden lopende kraan wordt ­direct dichtgedraaid,” vertelde Kronthaler in 2017 tijdens de opening van de Westwoodboetiek in de P.C. Hooftstraat.

Authentieker – het begrip dat marketingmensen al een tijdje als muziek in de oren klinkt – vind je het nauwelijks in de modewereld. En, oh ja, de kleren waren gemaakt van bescheiden materialen, geverfd met groenten in plaats van chemicaliën. In Kronthalers woorden: “Sweatshirts zien eruit of ze honderd keer zijn gewassen en gedroogd in de zon.” Vivs fans vinden alles prima; vanwege die eigenheid beleeft het excentrieke label momenteel een revival.

Ook JW Anderson hield het low budget, met een knutselpakket, zowel voor zijn eigen label als voor modehuis Loewe, waarvan hij creative director is. Hij won daarmee met verve de oscar voor originaliteit. Omdat de ontwerper zich realiseerde dat stoffen uit het buitenland momenteel maar mondjesmaat binnendruppelen, te laat of helemaal niet, besloot hij te gebruiken wat hij nog had liggen in het atelier.

De fluorjasjes van Balmain zijn uitermate geschikt voor wie een statement wil maken tijdens een Zoomcall.Beeld Pascal Le Segretain/Getty Images

Met zijn collectie wil de zoon van de Ierse rugbyspeler Willie Anderson vrouwen de mogelijkheid bieden even aan de realiteit te ontsnappen. Hij vond inspiratie in Spaanse en ­Nederlandse oude meesters. Het leverde volumineuze silhouetten op, met ingenieuze, handgeweven leren tops en een opgevulde pannier (in de 17de en 18de eeuw gedragen om de rok zijwaarts te verlengen), die zichtbaar was onder een transparante chiffon rok.

Geen kleren die je even aanschiet voor een zoomcall, zeg maar. Ze frissen wél het geheugen op en voeren terug naar tijden waarin mode nog bijna iets heiligs was, om te koesteren en bewonderen, waarin veel liefde en tijd werd gestoken en waarop je vaak maanden moest wachten. Het is in deze tijd van commercie en fast fashion zoiets als uitleggen dat melk uit een uier komt in plaats van uit een pak.

Thuis een show creëren

Anderson gaf geen show, maar editors kregen een Loewe DIY-doos thuisgestuurd, waarmee een show on the wall viel te creëren: met levensgrote posters ontworpen door de Britse kunstenaar Anthea Hamilton, een kwast, schaar en lijm. Een kit die over tien jaar vast op eBay een klein fortuin gaat opleveren. Voor zijn eigen lijn verstuurde hij eveneens een doos (zijn tweede show in a box) met daarin een lookbook vol cut-outdolls.

Comfort en felle kleuren zijn dominant voor volgend jaar zomer, maar ontwerpers springen ook in op de behoefte aan fun. Thank God voor designers als Michael Halpern. De in Londen wonende Amerikaan werd na zijn afstuderen meteen ingelijfd door Donatella Versace als consultant voor haar couturelijn. Na een jaar vertrok hij om een eigen label te beginnen. Zijn flamboyante kleding, waarin vaak kilo’s pailletten zijn verwerkt, is met name niet aan te slepen in Dallas, Mumbai en Koeweit. Met deze collectie bracht Halpern een eerbetoon aan de helden van de covidfrontlinie. Acht vrouwen, onder wie een ic-verpleegster en een metrobestuurster, fungeerden als model in een setting van Shona Heath. In een film reflecteerden ze op hun werk tijdens de lockdown. Hoogtepunt: vroedvrouw Ghalia in een groen-zwart gestippelde bonbonjurk, die gemakkelijk een buik met daarin een vijfling zou kunnen verbergen.

De fluorgekleurde blazers met puntige, typische Balmainschouder zouden weleens een hit kunnen worden. Je maakt er in ieder geval wel een statement mee op Zoom, nu ontmoetingen irl – een nieuw modewoord dat staat voor in ­real life – nog wel even karig blijven.

Alexandre Vauthier is de couturedarling van editors en celebrity’s, onder wie Rihanna en Beyoncé. Couture ligt vanwege het niet kunnen doorpassen een beetje op z’n gat, maar lichtpuntje: onlangs bestelden twee verveelde klanten van Vauthier een couturejurk voor een zoomdiner, camera in de keuken opgesteld, chef-kok en butler ingehuurd.

Voor mindere goden is er een prêt-à-porterlijn die Studio 54 en fun schreeuwt, met goudlamé jumpsuits met een off the shoulder-lijn vol ­ruches of frambooskleurige lamé speelpakjes, gedragen met witte enkellaarsjes. Het Nederlandse fotografieduo Inez and Vinoodh schoot de zomercampagne op straat in New York met model Abby Champion, de verkering van ­Arnold Schwarzeneggers zoon Patrick.

Van Noten, Kenzo en Dior

Even terug naar de originaliteit. De collectie van de Belgische ontwerper Dries Van Noten was weer subliem. Hij werkte samen met fotografe Viviane Sassen in een studio in Amsterdam, waar de modellen dansten in psychedelisch licht, wat te gekke beelden opleverde. De ontwerper werkte ook samen met de Len Lye Foundation, de Nieuw-Zeelandse kunstenaar die in de late jaren twintig en dertig flink experimenteerde met verf, kleur en film. Het resulteerde onder meer in een oversized parka die zowel van binnen als van buiten bedrukt is met een nieuwe inktjettechniek.

De show van Kenzo, in een rozentuin in Parijs, geïnspireerd door de documentaire Honeyland. Beeld AFP

Zondag, slechts korte tijd na de presentatie van de Kenzoshow, kwam het trieste bericht naar buiten dat Kenzo Takada op 81-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Neuilly-sur-Seine aan het coronavirus was overleden. Geboren in ­Himeji in 1940 besloot de Japanner in 1964 zijn geluk te beproeven in Parijs, waar hij schetsen verkocht aan couturehuizen. In 1970 opende hij zijn eerste winkel, Jungle Jap, in de Galerie ­Vivienne. De muren flamboyant beschilderd, zijn wilde prints gecombineerd met traditionele Japanse silhouetten en kimonovormen, waren revolutionair. Zijn label verkocht hij lang geleden aan LVMH. In 1999 stopte hij als creative ­director, waarna het merk indutte. Retailduo Humberto Leon en Carol Lim, vanaf 2012 aan het roer, wisten het merk weer ongekend populair te maken onder jongeren. Onder meer door de bekende sweaters met grote tijgerkop – een idee waartegen het hele designteam zich overigens lang verzette.

Tijgers

Een half jaar geleden woonde Takada de debuutshow nog bij van Felipe Oliveira Baptista, die nu aan het roer van het modehuis staat. De Portugees, die eerder acht jaar Lacoste leidde, is opgegroeid op de Azoren en erg nature minded. Hij werkt onder meer samen met het Wereld ­Natuur Fonds om het aantal tijgers in de wereld te verdubbelen. Baptista had zich laten inspireren door Honeyland, een prijswinnende documentaire over de laatste imker in Europa die nog wild oogst (delen en niet stelen), en dat ­leverde een interessant beeld op.

Diors Maria Grazia Chiuri had het grootst uitgepakt. Niet alleen had ze Lucia Marcucci ingehuurd om feministische collages te maken, die de tent in de Tuileries omtoverden tot een ­kathedraal met glas-in-loodramen, ze had even­eens een heel koor laten aanrukken. De groep Roseblood, die Sangu di Rose ten gehore bracht, een zwaar 19de-eeuws stuk waarin vrouwen zingen over hun gevonden vrijheid, omdat al hun mannen in het gevang zitten.

Tot slot Balenciaga, waar de Georgische ontwerper Demna Gvasalia weinig fout kan doen. De collectie is te zien in een film waarin mannen en vrouwen ’s avonds in de Rue de Rivoli en langs de Seine lopen. Niet superbijzonder, maar Gvasalia kwam met het accessoire dat grote kans maakt onder modediehards het most wanted product van zomer 2021 te worden: de heeled hotelslipper, dat lelijke badstofding, maar dan met een hak: een echte lockdowntopper.

Inez en Vinoodh

Voor de nieuwe campagne van modehuis Chanel filmde fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin korte zwart-witscènes met modellen Rianne Van ­Rompaey, Mica Argañaraz en Louise de Chevigny – geïnspireerd op de nouvelle vague, de Franse filmbeweging uit de jaren vijftig. Tevens schoot het duo twaalf covers voor het votenummer van V Magazine, met daarop onder meer de captain van het Amerikaanse vrouwenvoetbalteam, Megan Rapinoe. En last but not least schoot het duo nog – mogelijk vicepresident to be - Kamala Harris voor de cover van Elle USA

De Amerikaanse voetbalster Megan Rapinoe op de cover van het votenummer van V Magazine.Beeld V Magazine
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden