Moderne Mulan mist emotionele laag

Yifei Liu als Mulan, die de boodschap van girlpower moet uitdragen. Beeld AP

Met de liveaction bewerking Mulan (2020), de nieuwste film in Disneys serie van remakes, presenteert regisseur Niki Caro (Whale Rider) een serieuze kijk op het op de Chinese folklore gebaseerde verhaal over een jonge vrouw die als man dienstdoet in het Chinese leger om zo het leven van haar vader te redden.

Caro’s Mulan is meer actiefilm dan komedie en ontdoet zich van de onbezonnen elementen uit het origineel, waaronder de ooit als overbodig bestempelde gelukskrekel Cri-Kree, de pratende draak Mushu en de bekende Disneyliedjes.

Door het gekibbel met Mushu en de soms mijmerende, soms melodramatische liedjes weg te laten, blijft de emotionele laag van het verhaal steken wanneer Mulan (Yifei Liu) haar huis verlaat om stiekem de plaats van haar vader in het bataljon in te nemen. Dat bataljon moet het keizerrijk verdedigen tegen de Noordelijke indringers. Zonder sidekick is Mulan praktisch alleen, de enige die afweet van haar vermomming en het risico dat ze hiermee loopt, en heeft ze niemand om haar gevoelens mee te delen. Met het weglaten van de liedjes ontdoet de film Mulan ook nog van haar innerlijke stem.

Gecombineerd met de zware CGI, computeranimatie, die de filmwereld van elk vleugje realisme ontdoet, heeft de film een storyboardachtige kwaliteit met vooral een boodschap van girlpower.

Het is duidelijk dat het conservatieve Disney met deze remake – met een budget van 200 miljoen euro de duurste film van een vrouwelijke regisseur ooit – een moderne draai wilde geven aan het verhaal dat in de jaren negentig al met gender speelde. Maar paradoxaal genoeg voelt de film minder modern dan de versie uit 1998, die met de spanning tussen Mulan als soldaat Ping en de medesoldaat Shang zijn tijd vooruit leek.

Quasifeministische draai

In het origineel floreerde Mulan als man in het leger; in de huidige versie moet Mulan juist haar vrouwelijkheid accepteren om een succesvolle krijger te worden. Zo snijdt Mulan haar haren in het begin niet af – misschien wel de krachtigste scène uit het origineel – zodat zij ze in de tweede helft los kan laten hangen wanneer een heks, die in deze versie de aanvallende Noordelingen ondersteunt, haar overtuigt dat ze beter zal vechten als ze haar harnas afdoet en ‘als vrouw’ vecht.

Het is een quasifeministische draai aan het verhaal die van de uit het leger verstoten Mulan tevens een heks maakt en daarbij een verwantschap ziet tussen beide vrouwen.

Het idee dat vrouwen lang golvend haar moeten hebben en onthullende kleding moeten dragen zélfs ten tijde van oorlog, is in alle opzichten natuurlijk bekrompener dan het idee dat een vrouw pas waardering krijgt voor haar fysieke kracht als ze zich voordoet als een man.

De als feminisme verpakte boodschap lijkt de film misschien aantrekkelijker te maken voor de ruimschoots volwassenen die met Mulan (1998) opgroeiden. Al lijkt Disney de kracht van nostalgie te onderschatten, die er juist voor zorgde dat men massaal naar de scène voor scène nagemaakte The Lion King ging. Maar de emotionele kracht die het origineel van Mulan zo gedenkwaardig maakte, gaat verloren.

Dit maakt de nieuwste remake van Disney, ondanks verzadigde kleuren en flitsende CGI, een verrassend doffe versie van de geliefde klassieker.

Streamen voor €21,99

Na een aantal keer wegens de coronacrisis uitgesteld te zijn, maakt Mulan geschiedenis als eerste grote film die alleen online zijn première heeft. Dit is deels om abonnees te werven voor het onlangs opgezette streamingsplatform Disney+, maar ook om het riante budget van 200 miljoen euro terug te verdienen, want zelfs Disney+ abonnees betalen eenmalig 21,99 euro om de film, die vanaf vrijdag 4 september op het platform beschikbaar is, onbeperkt te streamen.

Mulan

Regie Niki Caro
Met Yifei Liu, Donnie Yen, Tzi Ma, Jason Scott Lee