Plus PS

Modeprijs voor race-overall: 'Het patchwork staat voor snelheid en beweging'

Geuzenveld wordt de basis voor de volgende stap van Sanne Schepers en Anne Bosman, het ontwerpersduo dat vorige week een grote Franse modeprijs won met een race-overall. Het prijzengeld steken ze in de huur.

Anne Bosman over de gele overall: 'Het materiaal is een verwijzing naar het interieur van de auto's van Mercedes-Benz: zacht leer, handgestikte naden en padding' Beeld Julie Trannoy

Ze hadden het niet verwacht, alleen al omdat het thema van de internationale Mercedes-Benz Les Etoiles Design Competition dit jaar 'sportiness' was. Een stijl die niet per se kenmerkend is voor Sanne Schepers (28) en Anne Bosman (29).

De twee werken al samen sinds hun studie aan Artez in Arnhem - beiden studeerden cum laude af in 2011. Na masteropleidingen in Londen (Central Saint Martins) en Parijs (l'Institut Français de la mode) werken ze sinds januari onder de naam Schepers Bosman.

Nieuw thema
"Het was voor ons een nieuw thema," zegt Bosman. "Maar we konden het daardoor ook anders benaderen: in plaats van een typische sport als tennis of voetbal, namen we de racesport als referentie."

Het duo ging aan de tekentafel zitten en stuurde in maart vijf tekeningen in. "We lieten ons inspireren door race-overalls in advertenties van Mercedes-Benz uit de jaren dertig en door het futuristische werk van de Italiaanse kunstenaar Giacomo Balla."

In juni ­kregen Schepers en Bosman te horen dat ze bij de negen ­finalisten zaten en een van de tekeningen mochten realiseren. Het werd een gele overall met grafisch patchwork.

Abstracte vertaling
"Het patchwork staat voor de abstracte vertaling van snelheid en beweging. Het materiaal is een verwijzing naar het interieur van de auto's van Mercedes-Benz: zacht leer, handgestikte naden en padding."

Dat bleek een gouden zet, want ze stonden bij alle juryleden - onder wie modeontwerper Alexis Mabille, burleske-danseres ­Dita von Teese, stylist Camille Seydoux, actrice Ludivine Sagnier en balletdanseres Marie-Agnès Gillot - op de favorietenlijst. "Erg bijzonder," zegt Bosman.

"Het is een heel Franse prijs, met een Franse jury, voornamelijk Franse finalisten en dan ook nog in Parijs. Winnen in het hol van de leeuw. Een beetje als Anton Geesink die de ­gouden medaille voor judo in Japan won."

Capsulecollectie
Niet alleen de jury, ook de Franse media zijn te spreken over Schepers Bosman. "We liepen langs een kiosk en ­zagen ons ontwerp in de kranten en bladen staan: Les Échos, L'Express, Le Parisien, Glamour en Grazia. Gelukkig spreekt Sanne vloeiend Frans, ik herken alleen mijn ­eigen naam. (lachend) Maar de reacties waren positief."

Een prettig begin van de Parijse modeweek, die tot en met morgen duurt. Zaterdag presenteerde het duo ook hun capsulecollectie, een minicollectie van vijf tot tien stukken die goed met elkaar te combineren zijn. Net als ontwerpersduo Schueller de Waal, dat onlangs met hun 'Compulsory Shenanigans'-show Chanel op de hak ­nam, proberen Schepers en Bosman op een ongebruikelijke ­manier aandacht te vragen voor hun werk.

"Alle mensen die je wilt zien of spreken zijn tijdens de ­fashionweek zo druk, dat het moeilijk is om ze naar jouw collectie te trekken. Dus dachten we: als de berg niet naar Mohammed komt, dan vragen wij wel wanneer ze even tussendoor een gaatje hebben, en komen wij met aangeklede ­modellen en al naar hén toe. Een soort pop-up ­guerillapresentatie dwars door Parijs."

Ongekend groot bereik
Op datzelfde moment worden die presentaties vastgelegd voor sociale media. "We hebben geluk dat we in een tijd leven waarin er sociale media zijn. Je hebt daardoor een ongekend groot bereik; je weet nooit wie het allemaal zullen zien en je spreekt er tegelijkertijd een veel specifiekere doelgroep mee aan. Het is een nieuwe manier van ­kijken, mensen hoeven er niet meer letterlijk bij te zijn."

Het duo droomt van een vaste plek in modemekka Parijs. Althans, om te presenteren; werken doen ze liever vanuit Nederland. Eerst deden ze dat vanuit hun woonplaatsen Deventer en Heerlen, maar sinds begin oktober zijn de twee de trotse huurders van een atelier met showroom in Geuzenveld. "Nederland is een fantastisch werkland. ­Negen uur is negen uur. Deadline is deadline. Je hoeft hier - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk - niet plotseling zes weken langer op je stof te wachten."

Wel vindt Bosman het jammer dat Nederland achterligt op het gebied van mode. "Er is geen modesysteem. In ­Milaan, Parijs en Londen is er een cyclus: shows, pr, verkoop, shows, pr, verkoop, et cetera. In Nederland is er vaak geen verkoop na de show en zijn er geen showrooms waardoor men afhankelijk is van externe geldstromen."

Doe maar normaal
"De ­cirkel is niet rond, waardoor hij telkens extern op gang moet worden geholpen. Ook blijft het credo van het Nederlandse straatbeeld 'Doe maar normaal'. Je moet hier nog vaak uitleggen waarom een couturejurk soms wel tachtigduizend euro kost. Ik vergelijk het altijd met een Ferrari: er zit een idee achter, onderzoek, materialen, vakmanschap, handwerk. Daar zit het 'm in qua kosten."

Bosman denkt dat Nederlanders misschien te ­calvinistisch zijn om duizenden euro's uit te geven aan een jurk. "We hebben hier ook geen kostuumgeschiedenis ­zoals in ­Engeland en Frankrijk. Kijk wat Louis Quatorze aan had en vergelijk dat maar eens met Willem I, II en III. ­Eigenlijk als je naar alle mannen kijkt uit de Gouden Eeuw, was het zwart wat de klok sloeg. Wel erg luxueus, maar ­calvinistisch ingetogen."

Amsterdam blijkt voor het ontwerpersduo daarom 'the best of both worlds' te bieden: het Nederlandse werkklimaat waar ze zo van houden en een handig gelegen ­uitvalsbasis om binnen afzienbare tijd in modesteden Londen en Parijs te kunnen zijn. Iets waarbij de twintigduizend euro aan prijzengeld van Mercedes-Benz goed van pas komt.

"We kunnen er ons atelier mee uitbouwen en onze huur betalen. Eerst deden we dat door naast ons label veel te werken voor anderen. Dat dat nu niet meer of in elk geval minder hoeft, is fijn. Het geeft tijd, rust en vrijheid om Schepers Bosman als volwaardig modelabel op te zetten, met een focus op het buitenland. Want ja, een grote show in Parijs is toch wel de ultieme droom. Hopelijk lukt dat binnen nu en vijf jaar."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden