Plus Column

Modemiljardair vol tegenstrijdigheden

Het zijn minder florissante tijden voor het Amerikaanse label Michael Kors. Desondanks telde het bedrijf deze week een miljard euro neer voor het Britse high-end schoenen- en tassenlabel Jimmy Choo. Wie is Kors en wat is hij van plan?

Michael Kors noemt zichzelf een controlfreak. Zelfs de muziek in zijn winkels kiest hij zelf. Beeld Getty Images for Michael Kors

'Er zit altijd een praktische kant aan een Michael Korsproduct. Een jurk komt niet gekreukt uit de koffer, en als we Penelope Cruz kleden voor de rode loper, heeft haar galajurk de bewegingsvrijheid en het gemak van een T-shirt."

Amerikaans pragmatisme noemde Michael Kors het toen ik hem een aantal jaar geleden sprak in zijn New Yorkse kantoor in een ­wolkenkrabber op 42nd Street.
Hij had de avond ervoor gedineerd bij buurvrouw Sarah Jessica Parker met de Obama's, en kondigde aan de komende jaren zo'n honderd winkels in Azië te willen openen (inmiddels heeft hij er wereldwijd 827).

Sympathiek en goedlachs, verre van de ontwerper in de spreekwoordelijke ivoren toren, gebronsde huid, spierwitte tanden, klein buikje dat behapbaar blijft door yoga en pilates, en een zelfbenoemde controlefreak.

"Ik kies de muziek uit die in mijn winkels wordt gedraaid, de knopen, het garen, het stiksel, ik zit overal bovenop. Het enige wat ik niet doe is zelf achter de naaimachine kruipen. Naaien is voor de geduldigen onder ons, en daarvan ben ik er geen."

Het was een jaar na zijn spectaculaire beursgang in december 2011, de meest succesvolle in de Amerikaanse modegeschiedenis. Op de eerste handelsdag schoot het aandeel reeds met 25 procent omhoog, waardoor de marktwaarde van het bedrijf op 3,8 miljard dollar kwam, 45 keer meer dan de jaarwinst.

Kors en zijn moeder Joan sloegen die dag samen op Wall Street op de gong. Inmiddels is de jaaromzet 5,4 miljard dollar en bezit Kors volgens persbureau Bloomberg nog 2,8 procent van de aandelen, tegen de huidige koers goed voor 150 miljoen dollar. Zijn privévermogen wordt door Forbes geschat op 1 miljard dollar.

Teenslippers en worstjes
Tommy Hilfiger noemde Kors jaren geleden al 'the next big world player'. En inderdaad, de beursgang maakte hem in één klap 'big-time rich', om met de woorden van vriendin Blaine Trump - socialite, filantroop en de ex-schoonzus van Donald Trump - te spreken. Maar volgens ­modefotograaf Mario Testino is Kors geen spat veranderd sinds de miljoenen. Sterker, hij loopt nog steeds het liefst op teenslippers en mag in zijn vrije tijd graag een worstje op de barbecue gooien.

"Niemand gelooft me", zei Kors tegen schrijver Jonathan van Meter die Kors en zijn echtgenoot Lance LePere - ze delen al 25 jaar lief en leed - voor Vogue US opzocht in zijn buitenhuis op Long Island. "Maar in mijn hart ben ik such a hippy. Alles wat Lance en ik doen is tegenstrijdig: we zijn dol op kaviaar én chips, en op Capri luisteren we graag naar Joni Mitchell, op teenslippers en gehuld in ten-ply kasjmier."

Een buurman wiens maatpak hij te keurig vond, adviseerde hij ooit om erin te gaan slapen.

Niet meer voor echte luxepoezen
Kors groeide op als enig kind in een welgesteld gezin op Long Island. Zijn grootvader zat in de textielbusiness, zijn moeder Joan was model voor cosmeticamerk Revlon en nam hem vaak mee naar chique boetieks op Manhattan. "Het was logisch dat ik in de mode zou eindigen. Als ik mijn familie had verteld dat ik hersenchirurg wilde worden, zouden ze hevig in me teleurgesteld zijn geweest."

Zijn collecties zijn aantrekkelijk, eigentijds en tegelijk commercieel. Maar zijn fortuin verdiende hij vooral met zijn geloof in de kracht van accessoires. "We leven in een wereld waarin je in yogakleren over straat kan. Met de juiste handtas erbij, ­een geweldige zonnebril en een beeldschoon horloge, you're ready to roll. Accessoires zijn niet weer-, seizoens- of leeftijdsgebonden. We hebben klanten van tien jaar oud."

Ahum, daarin zit 'm de crux. Iets te veel Amsterdam-Zuidtieners op scooters met een MK- handtas, gympen én horloge, en de cool kids en echte luxepoezen laten het merk links liggen. Als gevolg van Kors expansiedrang is het merk inmiddels 'overal' te koop. "Ik kom op safari in de binnenlanden van Afrika zelfs vrouwen tegen in Michael Kors," vertelde hij me destijds al met een grote grijns.

Een Large Tote bag is bij warenhuis Macy's in de sale al verkrijgbaar voor 123 euro. Het afgelopen jaar daalde de omzet met 200 miljoen dollar, in mei kondigde het bedrijf aan meer dan 100 winkels te sluiten. De les: geduldig zijn, en beter voorbereid op de switch die luxe klanten maken naar online.

Maar Michael Kors is alweer twee stappen verder en is met de aankoop van Jimmy Choo op weg een Amerikaanse luxe modegroep te starten. Net als concurrent Coach, dat eerder schoenenlabel Stuart Weitzman en het betaalbare luxemerk Kate Spade kocht.

Het personeel van Choo - transfermoe na diverse malen door investeerders te zijn gekocht - is blij met Kors. 150 nieuwe winkels, voornamelijk in Azië, zijn al aangekondigd en er zal groots worden ingezet op luxe mannenschoenen. Volgens een woordvoerder van het bedrijf 'een verborgen schat'.

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden