Plus

Modelabel Hul le Kes zweert bij restkleding

Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer lieten een succesvol kledingmerk een stille dood sterven in ruil voor bezinning. Hun nieuwe label Hul le Kes is nu te koop in Amsterdam.

Model op de catwalk bij de show van Hul le Kes van modeontwerper Hullekes. Beeld Mischa Schoemaker

We leven in een maatschappij waarin schoon en fris de norm is, maar juist rijping, ouderdom en kunnen ook heel mooi zijn," zegt Sjaak Hullekes (37). Daarom geeft hij alle kledingstukken van zijn nieuwste baby, Hul le Kes, bezieling mee. Hij hoopt ermee te bereiken dat klanten de emotionele waarde van kleding gaan waarderen.

Samen met zijn levenspartner Sebastiaan Kramer (33) runde hij sinds hun afstuderen aan de kunstacademie in Arnhem in 2005 het klassieke mannenlabel Sjaak Hullekes. Vreemd genoeg ('vraag me niet waarom') groeide dat tijdens de recessie flink, met twee goedlopende winkels in Arnhem en Den Haag tot gevolg. De twee misten echter de creativiteit van het 'echte' ontwerpen.

Retailers uit China
"Een klassiek wit overhemd kan ik uiteraard maken, maar dat daagt mij niet uit," zegt Hullekes. "Bovendien kun je dat hemd op zoveel plekken halen. Ik wilde weer stukken produceren waar ik trots op ben. Als retailer luister je toch naar wat de klant wil, maar waar loop ík warm voor, wat wil ík maken? Als boertje uit Schouwen-Duiveland stond ik als tiener kwijlend voor de etalages van Dries van Noten in Antwerpen. De magie van kleding, daar komt veel story­telling bij. Dat ontroerde me en naar dat gevoel wilde ik terug."

Kramer en Hullekes lieten hun label een vroegtijdige dood sterven, in ruil voor 2,5 jaar van reflectie, en toonden onlangs tijdens Amsterdam Fashion Week de collectie Hul le Kes. "Het is een verknipte versie van mijn naam, zoals we die op de beurs in Milaan altijd moesten uitspreken voor Chinese en Japanse retailers."

De collectie bestaat uit 23 looks ('lekker casual spul') die zijn geïnspireerd op wat Hullekes zelf draagt in het atelier of in de tuin. Elk item is vernoemd naar een kunstenaar of vormgever, getuige de Pollocktrouser of het (Jan) Cremervest. Alles is ontworpen voor mannen. "Maar sommige items kunnen ook heel tof door vrouwen worden gerockt."

Rommelmarkt
Kramer is de stille financiële kracht achter het label, Sjaak Hullekes treedt op de voorgrond. Dat is altijd zo geweest. Omdat een leven geheel zonder mode ook tijdens de bezinningsperiode geen optie was, richtten ze Studio Ryn op in Arnhem. Ze produceren er voor andere merken: zo maken ze samples voor Humanoid tot de verkoopcollectie van Schueller de Waal. Studenten van mbo Rijn IJssel helpen. Jonge ontwerpers kunnen er terecht voor kleine oplages, vanaf twee stuks. Momenteel zijn ze echter vooral druk met de productie van Hul le Kes.

Voor het label laten ze geen stoffen produceren, maar gebruiken ze restpartijen. Het atelier ligt vol met antiek tafellinnen en honderd jaar oude lakens. Ze stropen er veilingen en rommelmarkten in België, Duitsland, Italië en Frankrijk voor af.

"Het hele merk, van de hangtags tot de labels, is bij elkaar gevonden en we vragen fabrikanten om gecancelde, nooit gebruikte stofpartijen. Ik vind het echt te gortig om per se een eigen stofje te willen produceren. Er is zó veel overschot."

Elk item in de collectie wordt individueel ontwikkeld. "Ik kijk welke ingrediënten ik heb. Daarmee ga ik koken." Er wordt gewerkt met kleine oplages, maar doordat het antieke materialen betreft is elk item nét even anders.

Sale overslaan
Neem de antieke linnen tafellakens met monogram. "Een mooie gedachte toch," zegt Hullekes, "dat iemand er honderd jaar geleden - in de winter bij de open haard, ik zie het zo voor me - er zijn initialen of het familiemonogram op heeft geborduurd. Hoe prachtig is het dan dat er nu iemand rondloopt met die initialen verwerkt in een overhemd?"

De storytelling van Hul le Kes gaat nog veel verder. Elk item heeft een 'paspoort' waarin de klant de bijzondere momenten die hij in het kledingstuk beleefde, kan noteren. Stel: iemand ontmoet de liefde van zijn leven in een Hul le Kes-jumpsuit en na drie jaar levert hij het kledingstuk in, in ruil voor vijftien procent korting op een nieuwe aankoop.

De jumpsuit krijgt in de collectie een nieuw leven als overhemd, waar iemand anders weer in trouwt. Dat alles is straks zichtbaar in dat ene paspoort wat, als het aan Sjaak Hullekes ligt, nog minstens dertig jaar meegaat.

Beeld Mischa Schoemaker

Dat er in die jaren kleine reparaties aan een kledingstuk worden uitgevoerd, mag de pret niet drukken. Dat vindt hij alleen maar mooi. "Durf het slijtage en ouderdom te geven." De bedoeling is om aan de huidige classics telkens nieuwe items toe te voegen. Vrijheid is het sleutelwoord. "We willen er niet meer elk seizoen een compleet nieuwe collectie uitpoepen."

Pop-upstore
Ideeën voor een pop-upstore borrelen. Een dezer dagen gaat de website online en sinds deze week hangt de collectie bij Margreet Olsthoorn in Rotterdam. Vanaf volgende week geldt hetzelfde voor Amsterdam, bij winkel Margriet Nannings. De stuks worden geleverd in consignatie. Dat houdt in dat de winkel ze niet inkoopt, maar dat de ontwerper eigenaar blijft. Mochten stuks niet worden verkocht, dan krijgt de ontwerper ze retour, om controle te behouden.

"Zo willen we ook proberen de sale over te slaan bij retailers. Uiteraard moeten zij hun winkel af en toe opschonen, maar we willen niet in een systeem terechtkomen waarin onze collectie na twee maanden automatisch in de sale belandt omdat de huur moet worden betaald. We willen graag samenwerkingen aangaan met winkeliers en gaan voor een investering op de lange termijn."

Met de uitverkoop is het helemaal mis, vindt Hullekes, en daarom heeft hij een haat-liefdeverhouding met 'het vieze internet'.

Beeld Mischa Schoemaker

"Stel, je hebt een mooie winkel met designerkleding uit het hogere segment en dan besluit een of andere Italiaanse website alles in de sale te gooien. Dan moet jij als retailer meegaan. Het is sowieso heel raar dat spullen voor minus zeventig procent in de sale belanden en dat er dan nog steeds geen verlies wordt geleden. Dan krijg je als klant toch het idee dat je buiten de sale om altijd veel te veel betaalt."

Enge Primark
Is hij na al die jaren als ontwerper teleurgesteld in de mode? "Wel in het feit dat we klakkeloos het systeem volgen, terwijl dat veel te snel gaat. Waarom wordt ons elk seizoen een nieuwe kleur door de strot geduwd? Het volume, de gretigheid van het geld verdienen aan mode vind ik soms zo lelijk."

"Kijk naar fast fashion. We hebben de afgelopen twintig jaar te weinig betaald voor een product. Als iets met liefde en zuiver wordt gemaakt, hangt er een ander prijskaartje aan. Maar we kunnen het tieners niet kwalijk nemen dat ze naar de Primark rennen.

Ze weten niet beter dan dat een T-shirt vier euro kost, dat is het enge. Er worden collecties ontwikkeld puur voor sociale media en voor de persaandacht. Zo kijken kids nu ook naar kleding. Ze zien een influencer en willen óók een foto met zo'n Guccipet op Instagram. Kopen, afvinken en dan weer door. Gruwelijk."

Sjaak Hullekes bij zijn show Beeld Mischa Schoemaker

Tom Ford

Tom Ford volgt per 1 juni Diane von Furstenberg op als voorzitter van de Council of Fashion Designers of America (CFDA). Hij zal leiding gaan geven aan een raad van
negentien ontwerpers, inclusief Michael Kors, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren en Ashley Olsen. Zij waken over thema's als het welzijn van modellen en diversiteit. Daarnaast zal het opkrikken van de ingedutte New York Fashion Week ongetwijfeld hoog op de agenda staan.

Nathalie = Nathan

Het 22-jarige model Natalie Westling uit Arizona kondigde deze week op haar Instagramaccount aan transgender te zijn en voortaan als Nathan Westling door het leven te gaan. Sinds hij in oktober zijn laatste show liep voor Louis Vuitton onderging het roodharige model hormoontherapie in Los Angeles.

Zijn nieuwe headshots, gemaakt door Collier Schorr, krijgen veel steun op sociale media. Westling was als vrouwelijk model het gezicht van campagnes van Tom Ford, Saint Laurent, Marc Jacobs en Prada en stond op menig cover. Hij wil snel terugkeren als model. Gesprekken met voormalige cliënten waren zeer positief, zei hij tegen CNN Style.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden