Plus Concertrecensie

Missers en voltreffers op Minimal Music Festival

Van 3 tot 7 april vindt in het Muziekgebouw de zesde editie van het Minimal Music Festival plaats. Dit is ons oordeel over de tweede dag.

Louis Andriessen. Beeld anp

Geen muzikale stroming is vanaf de jaren zeventig zo invloedrijk gebleken als de minimal music.

Het begon bij de Amerikaanse oerpioniers La Monte Young en Terry Riley en verspreidde zich via Reich en Glass en vervolgens een heel leger van navolgers en geïnspireerden al snel over de hele klassiekemuziekwereld. Alleen Duitse componisten bleven moedig weerstand bieden, al drong de minimalistische esthetiek via Klaus Schulze, Tangerine Dream en Kraftwerk, dus langs de route van popmuziek, toch in die contreien door.

Nederlandse minimalisten zijn er ook. Zij gaven door toedoen van voornamelijk Louis Andriessen weer een heel eigen draai aan de stijl. Robuuster, aardser, vierkanter.

Ze lijken nog het meest op muziek­geworden schilderijen van Mark Rothko. Is Adams dan toch een abstract expressionist, of was Rothko dan toch een minimalist? Mooie ­muziek is het zeker, al kun je je afvragen of ze niet veel raadselachtiger en diffuser moet klinken dan het NNO donderdag liet horen.

De mist in
Anthony Fiumara's orkestratie van Reichs Music for 18 Musicians was een slecht idee. Als het om puntige repetitieve motieven gaat, geeft een strijkerssectie niet thuis. Het stuk ging mede daardoor compleet de mist in.

Vladimir Martynovs Pastiche, voor piano en orkest (een wereldpremière), was met zijn monochrome fortissimo te spelen gebroken drieklanken, eerder een maffe rariteit dan een goed stuk, hoe geïnvolveerd Ralph van Raat het ook ten gehore bracht.

Het maakte het sluitstuk van de avond, het grootmeesterlijke Mysteriën van Louis Andriessen, des te verpletterender.

Minimal music festival
Met Noord Nederlands Orkest o.l.v. Hans Leenders, m.m.v. Ralph van Raat (piano)
Gehoord 4/4, Muziekgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden