Plus

Mislukken missie is te wijten aan Waylon zelf

Met een 18de plaats op zak keerde zanger Waylon zondag terug van het Eurovisie Songfestival. Hij had voor de winst willen gaan, maar kwam daarbij geen moment in de buurt.

Beeld ANP

Nee, hij was niet teleurgesteld, zei hij in de Portugese nacht. Dat leek hem een zinloze emotie. Bij Waylon overheerste na zijn 18de plaats vooral de trots. "Ik ben blij dat ik mijn nek heb uitgestoken. Ik heb iets anders gedaan dan de anderen.'"

Die benadering leverde hem uiteindelijk een klassering op aan de onderkant van de Eurovisie-tabel. Was hij dan niet voor de eindzege naar Lissabon afgereisd? "Dit is niet waarvoor we kwamen en ook niet wat we hadden verwacht, nee", zei hij. "Ik ben door veel mensen goed begrepen en door een heleboel mensen ook niet."

Waylon: 'Alle vooroordelen hebben gewonnen': (tekst gaat verder onder de video)


Schamen

Waylon werd zaterdag bij de vakjury's 13de. Maar de slechts 32 punten van het kijkerspubliek wierpen hem ver terug in het klassement.

Het was het slotakkoord van een woelige Songfestivaltiendaagse waarin Waylon op het podium zijn muzikale passie toonde, maar naast de bühne juist met overgave de controverse zocht.

Hij raakte van streek van kritiek op zijn podiumact en verloor die wrevel ten opzichte van de pers ook niet meer. Er volgde een boycot (Waylon wilde niet meer spreken met het AD en met de Telegraaf) en haalde zelfs in de persconferentie na de tweede halve nog uit naar zijn critici. "Die moeten zich fucking schamen", zei hij tijdens de bijeenkomst die doorgaans slechts dient als carrousel van felicitaties en bedankjes.

"Ik zou het op geen enkele manier anders gedaan willen hebben", evalueerde Waylon zijn Songfestivalmissie zelf.

Chaotische revue
Een merkwaardige conclusie voor een zanger die met een vastomlijnd doel zijn tweede Eurovisie-deelname aankondigde. Waylon wilde het 'een plekje beter doen dan eerste keer'. Toen werd hij samen met Ilse DeLange tweede in Kopenhagen. De halve finale van Lissabon noemde hij 'een formaliteitje'. Daarna zou de strijd om de zege ontbranden.

Waylon werd zondag door fans onthaald op Schiphol.Beeld anp

Die strijd begon inderdaad, maar Waylon nam er geen moment aan deel. Hij was al zover weggezakt bij de bookmakers dat de spotlight in de laatste dagen permanent langs hem heen scheerde.

Hoewel Waylon zondag nog schamperde dat hij eerst van een vrouw met een baard (Conchita Wurst, red.) en nu van een kippenimitatie verloor, doet hij er beter aan naar zichzelf te kijken.

Want dat de Nederlandse Songfestivalinzending als mislukt moet worden beschouwd, heeft die inzending aan zichzelf te wijten. Waylon nam in de aanloop de ene verkeerde beslissing na de andere.

Hij koos uit vijf in De Wereld Draait Door geëtaleerde songs uitgerekend het minst toegankelijke lied en veranderde daarna om onduidelijke redenen van gedachten over zijn podiumact.

Het werd geen sobere presentatie van een rockster met gitaar, maar een chaotische revue van agressief ogende dansers. Krumping, zo doceerde Waylon het Songfestivalpubliek op dwingende toon. Wie dat niet begreep was niet 'slim genoeg', zo schreef hij op sociale media.

Te weinig regie
Het bleken kostbare fouten op zoek naar de eerste Nederlandse Songfestivalzege in 43 jaar. De ambitieuze omroep Avrotros wil dolgraag weer eens winnen, maar moet ook zijn eigen rol in deze teleurstellende afloop grondig evalueren. Opnieuw lijkt het er op dat de Nederlandse delegatie te weinig regie had over zijn inzending.

Kwam OG3NE vorig jaar weg met het weigeren van een door de omroep aangedragen potentiële Songfestivalsong (het werd het door de vader van het drietal geschreven Light & Shadows), ook Waylon mocht volledig zijn eigen koers varen.

Hij negeerde suggesties vanuit de selectiecommissie dat andere songs wellicht geschikter waren dan Outlaw in Em. Ook tijdens de keuze voor krumping en de persboycot nam de omroep voetstoots de lijn van zijn deelnemer over.

Die had, zo meldde commissielid Daniël Dekker tegen NRC, juist 'bijna lopen drammen' of hij dit jaar mocht meedoen. Waarom vanuit die uitgangspositie niet meer invloed op Waylons eigengereidheid kon worden uitgeoefend is een vraag die de omroep zich absoluut moet stellen. De huidige opstelling is te laks om in de buurt te komen van de eindzege.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden