Misleidende reclame kost Reebok 25 miljoen dollar

Sportartikelenfabrikant Reebok heeft in de VS een schikking getroffen in een zaak over claims dat zijn sportschoenen de spieren van billen en benen versterken. Reebok zal 25 miljoen dollar betalen om misleide consumenten te vergoeden.

Redactie

De Amerikaanse handelscommissie (Federal Trade Commission) had een klacht geformuleerd tegen het dochterbedrijf van het Duitse Adidas. Volgens de commissie beweerde Reebok in reclameboodschappen zonder enig bewijs dat zijn modellen EasyTone en RunTone de bil- en beenspieren meer versterkten dan andere sportschoenen.

'We hebben het bewijs dat het bedrijf naar voor schoof, uitgebreid onderzocht en stelden vast dat het onvoldoende was', aldus de FTC. 'Deze schikking is er ook om grote en kleine adverteerders eraan te herinneren dat ze voldoende bewijs moeten hebben voor ze iets beweren.'

Bij Reebok wordt benadrukt dat ze achter de EasyTone-technologie blijven staan. 'De schikking betekent niet dat we akkoord gaan met de mening van de FTC.'

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden