Plus

Mirror Mirror: uitlaatklep voor de beautyindustrie

In een tijd waarin veel bladen moeite hebben het hoofd boven water te houden, lanceerde Georgette Koning (54) een eigen beautytijdschrift: Mirror Mirror. En ja, dat is bikkelen.

Uit Mirror Mirror: de moedervlekken van model Yoni Oostdijk Beeld Barrie Hullegie

Ze draagt nog open zomer­schoenen, vanwege de blaren die ze opliep toen ze vorige week in Parijs haar magazine persoonlijk ging afgeven bij de hoofdkantoren van alle grote modehuizen. "Zover gaat de liefde dus."

Georgette Koning, afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie, tien jaar als accessoiresontwerper in Parijs gewerkt, is al 25 jaar freelance modejournalist. En in dat laatste zit 'm de crux. Jarenlang elke dag een deadline, soms zelfs meerdere, dat is pittig.

Vanaf scratch
Koning wilde eindelijk eens alle beslissingen, van cover tot fotograaf- en modelkeuze, zelf nemen. "Het is wel even wennen. Veel personeel bij modehuizen ken ik al twintig jaar, maar dit is een nieuwe titel, dus moet ik weer vanaf scratch beginnen.

Het is een fantastische industrie, maar heel Frans en hiërarchisch, af en toe zou je iemand even flink door elkaar willen schudden.

Anderhalf jaar geleden borrelde het idee op van Mirror Mirror, zes maanden later lag het eerste nummer in de winkel: een creatieve uitlaatklep voor de beautyindustrie.

Meteen verkocht
Het werd meteen verkocht bij conceptstore Colette in Parijs ("Ik hoorde dat Kanye West er af en toe binnenwipt om het hele bladenassortiment te kopen"). Ze begon een website in het Nederlands en Engels. Inmiddels wordt het blad - dat tweemaal per jaar verschijnt, oplage: 15.000 stuks - verkocht in Australië, Canada, China, Japan, Engeland en Frankrijk.

Binnenkort krijgt ze een etalage bij magCulture in Londen, en boekhandel Barnes & Noble in New York heeft het vierde nummer (verschijnt pas in maart) al besteld. In Amsterdam ligt Mirror Mirror onder andere bij Scheltema, Athenaeum, Zwart op Wit, AKO op CS en bij &Other Stories.

Miljonair
De markt voor modebladen is volgens Koning verzadigd, maar tijdschriften die zich voornamelijk op make-up richten zijn er maar weinig.

Beauty Papers, eveneens een independent ­magazine, is zo'n beetje de enige, verder zijn er nog wat nichebladen voor neuzen, oftewel parfumeurs.

"Jammer, want in Nederland en België stikt het, naast al die succesvolle modellen en fotografen, van fantastisch haar- en make-up­talent."

"Vaak heel bescheiden mensen, daar hou ik van. Ze werken over de grens aan geweldige projecten, maar buiten het wereldje kennen maar weinigen hun naam."

Fenomeen

En dat terwijl de interesse van de consument voor het uiterlijk flink is toegenomen. Into­thegloss.com van de Amerikaanse Emily Weiss - beautyblogger turned miljonair - is een online fenomeen. Ze verzamelde via crowdfunding maar liefst 6,7 miljoen euro om haar make-uplijn Glossier uit te kunnen breiden.

En tutorials van beautyvloggers worden miljoenen keren bekeken om thuis dezelfde brows te creëren als Kim Kardashian of model en actrice Cara Delevingne. Helaas zonder kritisch te kijken of die dingen ook bij het gezicht passen, waardoor je op straat soms al van verre een paar te zware wenkbrauwen ziet aankomen.

"Er wordt wel flink geïnvesteerd in online start-ups, maar helaas niet meer in papier," zegt Koning. Vandaar dat ze flink heeft gespaard. "Even geen vakanties meer ook, niet uit eten en ik koop geen tassen meer van 1600 euro, sterker nog: ik koop helemaal níéts meer," zegt ze met een knipoog.

"Ik leef van goodies. Mijn badkamer staat vol met parfums, dat wel, maar helaas kun je die niet eten."

Eighties feel
Is het 't allemaal waard? Jazeker. Koning werkt met grote namen als Ellis Faas ("Halleluja"), Sandra Govers, Katinka Gernant, Suzanne Verberk, Hester Wernert-Rijn, opkomend talent Céline Bernaerts, Lyne Desnoyers, Daan Kneppers en senior artists van Tom Ford Beauty en M.A.C. Cosmetics.

En dat alles op dik glossy papier gedrukt bij kwaliteitsdrukker Die Keure in Brugge (ze doen ook Rijks en Fantastic Man), met een duidelijke, no-nonsense vormgeving van Studio Roosje Klap en een eighties feel.

Extra mooi in het derde nummer dat nu in de winkel ligt, is een serie over sproeten en moedervlekken met model Yoni Oostdijk, gefotografeerd door Barrie Hullegie. Het populaire androgyne model Jelle Haen - hij zong ook tijdens de lancering - is te zien in een serie geïnspireerd op de Amerikaanse transgenderactrice en Andy Warholmuze Candy Darling.

Haen draagt op de foto's demi-couture van Ronald van der Kemp, om nog maar een succesvol Nederlands talent te noemen.

Koning is alweer druk bezig met Mirror Mirror nummer vier. Ze kijkt met name uit naar een fotoshoot boordevol Nederlands talent in een salon op de Place Vendôme in Parijs. Kerst slaat ze dit jaar even over.

Uit Mirror Mirror: het androgyne model Jelle Haen Beeld Ferry van der Nat

Backstageboekje

De Franse regisseur Loïc Prigent, ­bekend van de modedocu's The Day Before (Versace, Fendi, Jean Paul Gaultier, wie niet), heeft een boek uitgebracht: J'adore La Mode Mais C'est Tout Ce Qui Je Déteste. (Ik hou van mode, maar het is ook alles waar ik een hekel aan heb.)

Het rode boekje staat vol met zo'n tweeduizend grappen, notities en oneliners, opgepikt van modellen, ontwerpers en fellow front row seaters. Denk: 'Ik heb zo'n honger, ik zou kunnen eten' en deze pijnlijke, uit de mond van een organisator van een niet te noemen show: 'Kanye West (daar is ie weer) belde dat hij met Kim naar de show wilde komen. We vertelden hem dat Kim niet bij ons imago paste, dus liet hij haar in de auto.'

Tom Fords nieuwste

Op vrijdag 28 oktober kun je in Rotterdam tijdens de mash-up van de Kunsthal met het International Film Festival Rotterdam als eerste de film Nocturnal animals van ontwerper-­regisseur-God Tom Ford zien.

Deze thriller met Amy Adams en Jake Gyllenhaal draait pas vanaf december in de bioscoop. Daarna tot laat genieten van de tentoonstelling The real Peter Lindbergh en dansen tot je erbij neervalt in het Kunsthalcafé. Tickets via Kunsthal.nl/mash-up.

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. Wekelijks deelt ze haar visie op mode.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.