De erelijst

Miles & Quincy: Live at Montreux – het enige concert dat terugblikt op de carrière van Miles Davis

In deze rubriek bespreekt de muziekredactie van Het Parool een klassieker uit de geschiedenis van pop, jazz of klassieke muziek, die het waard is opnieuw te beluisteren. Deze keer: Miles and Quincy Live at Montreux.

Erik Voermans
null Beeld

Vandaag viert Quincy Jones zijn 89ste verjaardag. Quincy Delight Jones jr.: groot componist, arrangeur, producer en vriend van de sterren, onder wie Miles Davis. Het lukte Jones in 1985 de beroemdste artiesten van die tijd samen te krijgen voor de single We Are The World, waarvan de opbrengst ging naar de inmiddels vergeten hongersnood in Ethiopië. Niet minder spectaculair was het, dat het hem lukte Miles Davis te overreden eindelijk eens een concert te geven waarop de trompettist zou terugblikken op zijn carrière; iets waar Davis altijd een broertje dood had gehad, want aan terugkijken deed hij niet. Zijn blik stond steevast in voorwaartse richting. Dat terugblikken moest gebeuren in Montreux, op 8 juli 1991.

Terug in de tijd In 1991 was Miles Davis er slecht aan toe. Zo slecht, dat hij nog geen drie maanden na het concert overleed, na een woedeaanval tegen dokters die hem een medische ingreep voorstelde waarvan hij zelf de noodzaak niet zag. De uitbarsting veroorzaakte een hersenbloeding die hem in een coma deed belanden waar hij niet meer uit kwam.

Het zegt alles over de statuur en de overredingskracht van Quincy Jones dat Davis, zo wankel als hij was, instemde met een reis naar Montreux. Daar zou hij, begeleid door het Gil Evans Orchestra en The George Gruntz Concert Jazz Band (met in de gelederen onze eigen Ack van Rooyen), nummers spelen van de albums Miles Ahead (waaronder het titelstuk en The Ship, The Duke, Blues for Pablo en Maids of Cadiz) en Porgy and Bess (Summertime, Gone, Gone Gone en Here Come de Honey Man).

Ter herinnering: Jones had als arrangeur gewerkt voor alle groten in de jazz en daarbuiten, van Ella Fitzgerald en Sarah Vaughan tot Sinatra, Ray Charles, Basie en Ellington. Daarnaast had hij, om maar eens iets te noemen, nog als trompettist meegespeeld in de studioband van CBS bij de eerste zes televisieoptredens van Elvis Presley. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn tunes voor tv-eries als Ironside, Sanford and Son, The Bill Cosby Show en zijn productiewerk in de popmuziek, van Lesley Gore (de million seller It’s My Party) tot Michael Jackson (de multi million seller Thriller). Als componist had hij gestudeerd bij Nadia Boulanger en Messiaen.

Waarom nu (her)beluisteren? Omdat dit een legendarisch concert was, met Miles Davis in hoorbaar kwetsbare vorm, maar nog altijd in staat te ontroeren, zelfs al met één enkele toon. En onder leiding van Jones speelden beide bigbands zeer gedisciplineerd en swingend.

Verder luisteren Voor een Miles in blakende vorm zijn de oorspronkelijke albums Miles Ahead en Porgy and Bess aan te raden. Op Spotify is bovendien de extended version van Miles Ahead te vinden, met daarop tracks die op de oorspronkelijke vinylplaat ontbreken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden