PlusJeugdtheater

Mijn Moeder is een Diva is fraai gespeeld, maar heeft veel losse eindjes

Beeld jan-hoek

De moeder van de tweeling Viktor en Valencia is een diva. Dat zeggen haar kinderen tenminste, moeder zelf ligt achter een gesloten deur ‘bij te tanken’ na een mislukt optreden en vernietigende recensies – al jaren. De tweeling ontziet haar en adoreert haar tegelijk. Unisono papegaaien ze haar oneliners: postbodes zijn mislukte acteurs, boeken lees je het beste achterstevoren, altijd je handen wassen met olijfolie.

Ellen Parren en Wart Kamps speelden samen in de VPRO-series Missie Aarde en De Comeback en besloten tot een gezamenlijke jeugdtheatervoorstelling, geschreven door Parren. Ze vonden onderdak bij De Toneelmakerij. Regisseur Paul Knie- riem en acteur Abdelkarim el Baz sloten zich bij hen aan en de basis voor een veelbelovende samenwerking was gelegd.

Die belofte wordt niet helemaal ingelost. Parrens script over kinderen die hun narcistische moeder willen pleasen met zelfgebakken taartjes en onkreukbaar gedrag, is fijn eigentijds met al die hedendaagse ouders die hun telefoon belangrijker vinden dan hun kroost. Maar Mijn moeder is een diva goochelt met te veel registers. Aanvankelijk denk je naar twee knipmessende kinderen te kijken die de toorn van hun grillige moeder vrezen, over de top neergezet door acteurs die het komische spel tot in hun vingertoppen beheersen. Tot je erachter komt dat Viktor en Valencia helemaal geen kinderen zíjn, maar dertigers met een moedercomplex.

Huh? Zijn deze volwassen kinderen die zelf amper de deur uit durven net zo gemankeerd als hun moeder? Kijken we naar een parodie op een voorstelling over kinderen die zich proberen te ontworstelen aan een dominante moederfiguur?

Mijn moeder is een diva zit vol aanstekelijke zinnetjes en fraai gespeelde scènes. Maar zoals de moeder het taartje van haar kinderen niet bliefde, zo is het of ook de losse ingrediënten van deze voorstelling niet helemaal de gewenste taart hebben opgeleverd.

Jeugdtheater 8+
Mijn moeder is een diva
Door De Toneelmakerij
Gezien 15/2 Krakeling
Te zien 17/2 Meervaart, 7-8/3 Krakeling,
21/3 Schouwburg Amstelveen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden