Plus

'Mijn foto's zijn een beetje onwennig aan de muur'

Modefotograaf Marc de Groot zit dertig jaar in het vak. Hij fotografeerde onder andere spraakmakende covers voor l'Homo. Tegen wil en dank heeft hij nu een overzichtsexpositie: Faces From The Glossies.

Model Imaan Hammam ­en profile. Beeld Marc de Groot

"Ik hou niet van terugkijken en een jubileum klinkt bijna als een afscheid, maar dat is natuurlijk gelul," zegt Marc de Groot thuis aan de keukentafel in Oud-West. "Het is prachtig werk en ik heb ontzettend veel plezier gehad om het te maken."

Voor hem uitgestald liggen de foto's die hij selecteerde voor de expositie, voornamelijk portretten van acteurs, zangeressen en hier en daar een model, geschoten voor Linda, Vogue, Vogue Man en Volkskrant Magazine.

Actrice en zangeres Maartje van de Wetering in de gedaante van Marilyn Monroe bijvoorbeeld, Tara Elders en Michiel Huisman in hun auto in New Orleans, zangeres Anouk met de make-up van The Joker uit Batman.

"Een uiting van de relatie die ze heeft met haar publiek, ik werk al tien jaar met haar samen en zie hoe heftig mensen op haar reageren: je haat haar of je houdt van haar."

Op een ander beeld is rapper Typhoon achter een wolk van rook nog net zichtbaar door een autoraam. "Er wordt inderdaad veel gerookt op mijn foto's. Al zeg ik nooit tegen iemand 'ga eens cool een sigaretje roken'. Maar Armand was niet te fotograferen zónder sigaret, en Lil' Kleine kwam 's morgens vroeg al de studio binnen met een dikke joint."

In de Kahmann Gallery (een samenwerking met online galerie MAG) hangen straks zo'n honderdtwintig foto's, waarvan twintig groot en ingelijst, ondersteund door 'een polaroidachtige muur', zodat de bezoeker ook de context kan voelen.

"Mijn foto's zijn een beetje onwennig aan de muur omdat ze gemaakt zijn voor bladen, als onderdeel van een serie waarin ik een bepaald gevoel heb opgebouwd. Zo alleen voelen ze een beetje verweesd."

Homo-erotische camp
Dat geldt niet voor het beeld van model Imaan Hammam, en profil, vrij werk uit 2013. De Groot wordt elke maand op sociale media nog wel een keer getagd door mensen die van het beeld een tatoeage hebben laten zetten, of er een tekening van hebben gemaakt.

Een klassiek portret van rapper en schrijver Pepijn Lanen hangt straks naast protestzanger Armand. "Op een bepaalde manier dezelfde karakters, alleen zit er bijna veertig jaar tussen."

Beiden gefotografeerd bij studio Witman Kleipool. "Armand bleef na afloop nog hangen, ik heb ademloos naar hem zitten luisteren." Aan anekdotes geen gebrek.

"Actrice Chloë Sevigny vroeg op een gegeven moment: 'Wil je Jane Fonda?' Daarna bracht ze een gebalde vuist naar haar wang, naar het bekende mugshot van Fonda nadat ze in 1970 op een vliegveld in Cleveland was gearresteerd vanwege vermeende drugssmokkel."

Hoewel dit spontaan gebeurde, werkt De Groot vaker met referenties naar andere foto's, een beginpunt vanwaaruit een serie wordt opgebouwd. Zo ook bij de foto van Douwe Bob voor l'Homo, waarbij de zanger naakt met cowboylaarzen aan over een paard hangt.

Stilist Jos van Heel en Iebele van der Meulen, hoofdredacteur en beeldredacteur van l'Homo, waren met het werk van Bob Mizer gekomen. "Zo'n dude die in de jaren vijftig in Los Angeles homo-erotische foto's maakte, heftig ingeflitst, beetje camp­achtig. Toen ik research deed naar Mizer kwam ik zo'n soort foto met paard tegen, en ja die zit dan toch in mijn achterhoofd."

De Groots series voor l'Homo beslaan meestal zo'n twintig pagina's, geschoten op Curaçao omdat je er qua sfeer veel verschillende kanten op kunt.

"De eerste dag is het vaak een beetje aanklooien en locaties bekijken, maar bij de serie met een vrijende Tim Hofman en Jan Versteegh was iedereen zo excited dat meteen de eerste avond tachtig procent van de serie er al op stond."

Geen krankzinnig feest
Hij werkt veel met zijn vrouw, visagist Irena Ruben. "We zijn echt een twee-eenheid. Ik kan zeer enthousiast zijn en mensen aan de gang krijgen, Irena kan de boel dan bijsturen zodat de shoot niet ontaardt in een krankzinnig feest."

Inmiddels is er wel behoefte vaker autonome keuzes te maken. Wat rauwer werk, en ook om langer op een onderwerp te kunnen doorgaan. Zoals de zine (eigen publicatie) die De Groot maakte van Ray Fuego van hiphopcollectief SMIB.

"Een weergaloze stijlfiguur." Zijn kinderen Raf en Mia, 'heel erg fan', deden de belettering en maakten tekeningen bij de foto's. Vorig jaar maakte De Groot zine November, met portretten van opkomende modellen.

Project November 2 is net geschoten, dit keer met '65 jonge kids', groter aangepakt, allen thuis gefotografeerd. Vanaf februari te koop bij Atheneum en Zeedijk 60, de winkel van ontwerper Bonne Reijn in een oplage van 400 stuks.

Marc de Groot. Faces From The Glossies, ­Kahmann Gallery, 12/1 tot 21/2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden