PlusInterview

Michiel Romeyn over nieuwe ‘Jiskefet-achtige’ serie: ‘Zonder clou, dat vind ik heel geestig’

Met de absurdistische comedyserie Trecx, vanaf 1 maart op Prime Video, gaan bedenkers Michiel Romeyn en Max Porcelijn verder waar Jiskefet ooit ophield. Romeyn: ‘Het zijn natte dromen, het is één grote snoepdoos.’

 Michiel Romeyn (links) en Yannick Jozefzoon in Trecx, te zien op Prime Video. Beeld Amazon Prime
Michiel Romeyn (links) en Yannick Jozefzoon in Trecx, te zien op Prime Video.Beeld Amazon Prime

Een eenzame man, gespeeld door Michiel Romeyn met een gebitje in, probeert aansluiting te vinden bij een voetbalteam en tijdens de derde helft een lift te versieren – om vervolgens in een parenclub te belanden. Een Franse rugzaktoeriste – wederom Romeyn – loopt extatisch door een winkel vol prullaria die ze met haar tas per ongeluk van de kasten veegt. Het hadden absurdistische scènes kunnen zijn uit het legendarische Jiskefet (1990–2005), maar ze komen uit de nieuwe absurdistische comedyserie Trecx, bedacht door Jiskefetveteraan Michiel Romeyn (66) en regisseur Max Porcelijn (40). Drie jaar geleden maakten ze voor Comedy Central Yep!, een verzameling sketches. Porcelijn: “Yep! bestond uit losse ideetjes met filmische elementen, maar Trecx is er wel uit voortgekomen.”

Het duurde toch nog een paar jaar voor Trecx van de grond kwam, en uiteindelijk bij Amazons streamingkanaal Prime Video te zien zou zijn. Romeyn: “Jiskefet is voor een gedeelte in licentie verkocht aan Amazon. Toen heb ik heel brutaal gezegd: ‘Prima, maar dan wil ik wel vijf nieuwe programma’s maken.’ Toen zeiden ze: ‘Waarom maak je er geen zes?’ Dat was geweldig, ze bemoeiden zich er ook niet mee, ze hebben ons die kans gegeven.”

Die kans kregen ze niet bij de VPRO, dat ooit Jiskefet uitzond. Romeyn: “Bij de VPRO had ik het idee al eens voorgesteld, maar werd drie dagen lang niet teruggebeld. Dus belde ik zelf weer. Toen was de reactie: ‘We hebben het hier een beetje rondgevraagd maar we zijn absoluut niet geïnteresseerd.’ Vrij onbehoorlijk, terwijl ik toch wel een staaltje trouwe dienst bij die club heb gedaan.”

Niet voorspelbaar

Porcelijn regisseerde in 2015 Telefilm De Grote Zwaen, waarin Romeyn een keiharde crimineel speelt. Porcelijn: “Daarna hebben we bij Michiel aan tafel dingen verzonnen. We hadden behoefte aan iets dat niet voorspelbaar was. Het zijn jongensdromen.” Romeyn: “Het zijn natte dromen, het is één grote snoepdoos. Mijn vrouw noemde Trecx Alice in Wonderland want je weet niet waar je terecht komt. Je wordt op een rare trip meegenomen. Maar die zes afleveringen zitten wel met een soort lijn aan elkaar vast.”

Een van die lijnen is het op de hak nemen van Amsterdammers die zichzelf heel bewust vinden omdat ze in een Tesla rijden. Romeyn: “We delen de lol om de Amsterdamse grachtengordel en Amsterdam-Zuid een beetje in de maling te nemen. Van die jongens die bij Heineken werken, in een Nirvana-T-shirt met een bakfiets rijden met drie kinderen erin, maar ondertussen in een groot grachtenpand wonen.” Dat levert vaak ongemakkelijke scènes op, zoals een bezoekje aan een Amsterdams stel dat een adoptiedochter uit Colombia in huis heeft genomen, gespeeld door Romeyn. Humor die schuurt, in scènes die soms pijnlijk lang doorgaan.

Een overeenkomst met Jiskefet is dat de sketches in Trecx regelmatig geen clou hebben. Romeyn: “Dat deden we met Jiskefet ook vaak. Dat noemde we dan het Duitse einde. Wat ik zelf altijd heel geestig vind.”

De vergelijking met Jiskefet wordt helemaal onvermijdelijk wanneer in de derde aflevering Herman Koch opduikt als eigenaar van een morsige telefoonwinkel. Romeyn: “Herman kan dat heel goed, zo’n treurige man neerzetten die telefoontjes in elkaar soldeert. Het is meer een cameo.” Had hij Kees Prins ook nog benaderd voor een cameo? “Absoluut niet! Haha!”

Licht hysterisch

Dat hoefde ook niet, want de lijst medewerkers aan Trecx is imposant, van oudgedienden als Arjan Ederveen tot jong talent Jim Deddes, ­bekend als de ‘huilon’-man van YouTubekanaal Joardy Season. Romeyn: “Jim heeft zich ingekocht, hij heeft er heel veel geld voor moeten betalen, haha!” Porcelijn: “Jim wilde niet, dus hebben we hem gekidnapt.”

Arjan Ederveen is in elke aflevering te zien als een licht hysterische theaterregisseur die met Romeyn een cabaretvoorstelling repeteert. Romeyn: “Die scènes met Arjan Ederveen had ik helemaal uitgeschreven, voor het eerst van mijn leven, vijf pagina’s tekst. Toen Arjan het had gelezen, zei hij: ‘Dat ga ik niet doen, want ik vind er geen bal aan.’ Vervolgens speelde hij de sterren van de hemel met zijn eigen tekst. Juweeltjes ontstaan volgens mij altijd als je niet meer weet waar het naartoe moet.”

Opvallend is een scène met Romeyn als Rembrandt, want tien jaar geleden speelde hij de schilder in een serieus bedoelde EO-serie. Romeyn: “Om die EO-serie moest ik erg lachen. Dat was niet echt gelukt. Ze zochten voor Rembrandt iemand die erop leek – volgens mij moet je nooit iemand nemen die erop lijkt. Frank Lammers had het misschien moeten doen, dan had ik Michiel de Ruyter kunnen spelen.”

Wat vinden ze eigenlijk zelf geslaagde satire? Joardy Season, Promenade? Romeyn: “Dan noem je ook de enige twee die we te gek vinden.”

Van Porcelijn hoeft niet iedereen alles leuk te vinden in Trecx. “Toen ik vroeger Jiskefet keek met mijn vrienden had iedereen zijn favoriete scène, en er waren ook scènes die je minder leuk vond. Misschien zijn er nu ook mensen die het hele seizoen van Trecx kut vinden maar één ding wel heel erg goed.”

Trecx (zes delen), Prime Video, vanaf 1/3

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden