Plus

Michel de Hey: Een jaartje ouder, maar nog lang niet grijsgedraaid

Michel de Hey is 30 jaar dj en viert dit weekend met een groot feest dat hij 50 wordt. Miljoenen heeft hij niet verdiend, maar hij heeft nog steeds lol in het draaien. 'Weet je, ik heb ook helemaal geen zakelijk instinct.'

Michel de Hey Beeld Rahi Rezvani

Michel de Hey zegt het liefst zo zacht mogelijk dat hij vijftig wordt. "Ik kan me herinneren dat ik mijn ­vader echt heel oud vond toen hij die leeftijd bereikte."

Hij zegt het met een grote glimlach op zijn gezicht. "Het is wat het is. Ik voel me niet zo oud, ik denk ook door wat ik doe. Ik was laatst op de vijftigste verjaardag van een oude schoolvriend. Toen ik om me heen keek, dacht ik: Wow, mijn ­leven is echt anders."

De Hey, die dertig jaar dj is, viert zijn verjaardag zondag in stijl. Op het terrein van Thuishaven in het Westelijk Havengebied geeft hij een groot feest met drie area's, gevuld met zijn dj-vrienden.

Voor de line-up wist hij de Britse technogrootheid Carl Cox en publiekslieveling Benny Rodrigues, die hij allebei al jaren kent, te strikken. Binnen een paar minuten was het feest uitverkocht.

De keuze voor Thuishaven is geen toevallige: De Hey draait er zo vaak dat hij met recht huis-dj kan worden genoemd. "Het terrein is heel creatief ingericht met een circustent en overal tierelantijnen. Het is er niet zo gelikt als op veel andere dancefeesten. Daar hou ik wel van."

Tijd van It en Roxy
De Hey draait in de Amsterdamse clubscene mee sinds de tijd van de It en Roxy. "Dat waren te gekke plekken. Een grote eer als ik er mocht draaien. Nu hebben we in Amsterdam met clubs als de Marktkantine en Shelter en alle festivals ook niks te klagen. Alle genres en leeftijdscategorieën zijn vertegenwoordigd. Dat is echt bijzonder, zeker als je het op wereldniveau bekijkt."

Nog maar zeven jaar geleden verhuisde De Hey van Rotterdam naar Amsterdam. "Schrijf gerust op dat ik Amsterdam haatte. Altijd als ik ernaartoe moest om te draaien, was het een gedoe. Rotterdam paste echt bij mij."

"Maar mijn toenmalige vrouw wilde graag naar Amsterdam. Binnen tien dagen was ons huis in Rotterdam verkocht. Toen moest ik wel even slikken. Nu wil ik niet meer weg."

De kelder van Nighttown
Dat hij Cox zou weten te strikken voor zijn verjaardag had De Hey zelf ook niet verwacht. Het feestseizoen op Ibiza is nog in volle gang, net als het festivalseizoen. "Hij draait zo ontzettend vaak, de kans dat hij tijd had, was nihil. Toch kreeg ik ineens een bevestiging, hij wilde graag komen. Te gek. Ik samen met Cox op een feest, dat is lang geleden."

De Hey kent de Britse technolegende, die onlangs nog een podium hostte op Awakenings, uit de begintijd van zijn carrière, toen hij nog een van de vaste dj's was in de Rotterdamse club Nighttown. "Ik gaf eigen feesten in de kelder. Daar nodigde ik onder anderen Cox uit, maar ook Adam Beyer en Richie Hawtin. Die verdienen nu miljoenen, maar stonden toen nog bij mij voor een paar honderd euro in de kelder."

Michel de Hey Beeld Rahi Rezvani

Dat De Hey in Nighttown mocht draaien, had hij te danken aan Ronald Molendijk, destijds een van de vaste dj's in de club, nu muziekexpert in RTL Boulevard. Wat volgde waren optredens over de hele wereld: van Berlijn en Ibiza tot Japan en de Verenigde Staten. In Nederland stond hij op feesten als Dance Valley, Sensation en Mysteryland.

De carrière van De Hey kwam langzaam op gang. Hij ­begon begin jaren negentig aan twee studies op de Erasmus Universiteit, maar dat bleek een kansloze missie. ­Leren was niks voor hem.

En toen was daar ineens de ­opkomst van de house en de kans in Nighttown. "Ik viel er middenin. Ik vond het geweldig. Maar in die tijd was dat niet iets waar je meteen je werk van maakte. Zo professioneel en commercieel als het nu is, was het ­helemaal niet."

Zakelijk instinct
De stap naar miljoenen verdienen, zoals veel van zijn ­generatiegenoten deden, heeft De Hey nooit gemaakt. Dat hij jarenlang geen eigen muziek maakte, ziet hij als de ­belangrijkste reden.

"Dat is essentieel om een groter en breder publiek te trekken in het buitenland. Alle grote dj's hebben een aantal hits gehad als producer. Als je dan ook nog eens een goede dj bent, valt alles op zijn plek. Dat heb ik lang niet ingezien."

"En weet je, ik heb ook helemaal geen zakelijk instinct. Toen anderen doorkregen hoeveel geld er te verdienen viel in de dancewereld, zag ik dat totaal niet. Ik heb vaak de kans gehad me in te kopen in festivals en bedrijven, maar ik vond het nutteloos."

Een andere belangrijke factor: de geboorte van zijn tweede dochter, negen jaar geleden. "Mijn oudste dochter is 26. Die heeft nooit bij me gewoond, omdat ik bezig was met draaien. Dat wilde ik bij mijn tweede anders doen."

De Hey zette zijn carrière in het buitenland, waar hij zo'n honderdvijftig optredens per jaar deed, daarom op een laag pitje. Doordeweeks is hij fulltime vader, in het weekend, als hij moet draaien, neemt zijn ex de zorg voor hun dochter over.

Pannen van het dak
"Ik denk er weleens over na wat er was gebeurd als ik andere beslissingen had genomen of commerciëler was ­geweest. Of ik daar blijer van zou zijn geworden. Ik denk het niet. Ik heb nog steeds zo veel lol in het draaien. Dat is uiteindelijk toch het belangrijkste."

"Soms rol ik na een ­optreden op zondag om zes uur 's ochtends een club uit. Op maandagochtend moet ik dan weer op het schoolplein staan. Als ik er geen lol in had, zou ik dat nooit trekken."

Toch heeft De Hey zich ook afgevraagd of hij nog moest doorgaan met draaien. "Ik dacht dat ik dat niet mijn hele leven kon blijven doen. Toen belandde ik in een scheiding en was ik geboekt op een of ander stom feest. Het was klein, er waren weinig mensen en de mensen die er waren, hadden geen interesse in de ­muziek.

Toen dacht ik: wat doe ik hier? Ik had de hele wereld gezien, stond ik daar in een of andere schuur. Meteen daarna realiseerde ik me dat ik daar stond omdat ik het gewoon ontzettend leuk vond. Ik heb de pannen van het dak gedraaid."

Binnenkort brengt De Hey zijn eerste album uit. Dat is al twee jaar klaar, maar het uitbrengen ervan stelt hij steeds uit. "Ik wil gewoon dat het goed is. Dat het klopt. Ik wil er over tien jaar nog steeds trots op zijn."­

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden