Liron Ben-Shlush en Menashe Noy als werkneemster en baas op de werkvloer in Working Woman van Michal Aviad.

Plus Interview

Michal Aviad: ‘Pas als je MeToo ziet gebeuren, kun je het echt begrijpen’

Liron Ben-Shlush en Menashe Noy als werkneemster en baas op de werkvloer in Working Woman van Michal Aviad. Beeld Arti Film

In de film Working Woman wordt een jonge moeder slachtoffer van seksuele intimidatie op haar werk. Vertrekken kan ze niet zomaar. Net als veel vrouwen over de hele wereld.

In de slipstream van de MeToo-beweging en een kleine maand voor aanvang van het proces tegen Harvey Weinstein, lijkt de Israëlische film Working Woman een product van dat maatschappelijke debat. Maar regisseur Michal Aviad werkt al sinds 2012 aan de film, die draait om een jonge moeder die geconfronteerd wordt met de seksuele intimidatie van haar charismatische baas.

“Toen de MeToo-beweging losbarstte in 2017 waren wij onze film al aan het draaien,” vertelt Aviad in hotel de Hallen; ze is in Amsterdam voor een voorpremière van haar film. “Voor mij heeft mijn film ook niet direct met MeToo te maken.

Een van de velen

“Mijn hoofdpersonage Orna is rijk noch beroemd en haar zaak zal nooit het nieuws halen. Ze is een van de miljoenen anonieme vrouwen over de hele wereld die zoiets overkomt en die haar leven weer moet zien op te pakken.”

Aviad, een uitgesproken feminist die eerder diverse documentaires maakte over de maatschappelijke positie van vrouwen, maakte deze film vanuit een gevoel van noodzaak. “Voor zover ik weet is er geen enkele film die echt toont hoe seksuele intimidatie in elkaar grijpt. We hebben, zeker de afgelopen jaren, veel getuigenissen kunnen lezen van vrouwen over dit soort zaken. Maar tekst is geen cinema; pas als je het voor je ogen ziet gebeuren, kun je het echt begrijpen.”

Begrip, dat was waar Aviad ook zelf naar op zoek was. “Ik wilde begrijpen hoe zo’n situatie stapje voor stapje uit de hand kan lopen. In de meeste gevallen is het geen incident, maar een langdurig proces, gebaseerd op een machtsverhouding. Daarom houden we de relatie tussen Orna en haar baas zo lang mogelijk in een grijs gebied – totdat er plotseling geen weg meer terug is.”

Om daar meer grip op te krijgen, deed Aviad uitgebreid research en sprak met slachtoffers, daders en advocaten. “Ik hoorde de meest walgelijke verhalen, veel erger nog dan wat je in de film ziet. Hoe meer ik hoorde, hoe meer ik me realiseerde dat zowel mannen als vrouwen niet goed herkennen waar iets in de machtsverhouding verandert en een stap te ver gaat.”

De rol van lichaamstaal

Door de meeste scènes in één lang aangehouden shot te filmen, waarbij de camera rondom haar personages danst, benadrukt Aviad de rol die lichaamstaal speelt. Daarin gaf ze haar acteurs vaak de vrije hand, vertelt ze. “De enige momenten waarin we geen improvisatie toestonden, waren de seksscènes. Daarin was elk moment heel precies gechoreografeerd, zodat hoofdrolspeelster Liron Ben-Shlush niet onaangenaam verrast zou worden.

Menashe Noy, die Orna’s baas speelt, vertelde me dat hij bij eerdere seksscènes meestal maar één aanwijzing kreeg: nu doen jullie het. Als hij dan doorvroeg naar wat de regisseur precies wilde, zei die: ‘gewoon, seks’. Alsof er maar één soort seks is, één formule. Terwijl seks, en dus ook seksscènes, om eindeloos veel verschillende dingen kan draaien – verveling, woede, liefde, geweld. De mens is complex en wanneer we elkaar aanraken heeft dat vele verschillende kanten.”

Working Woman is o.a. te zien in het Ketelhuis en de Filmhallen. Bekijk de trailer hier:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden