Michael Lang: Woodstock, het verhaal achter het legendarische festival

Veertig jaar na het legendarische festival Woodstock is er nog net zo'n drang naar verandering, meent organisator Michael Lang. 'De tijden mogen veranderd zijn, maar het is nu weer hip om betrokkenheid te tonen.'

'Beseffen dat je daadwerkelijk iets kon veranderen: dat was het centrale idee achter Woodstock,'' zegt Michael Lang. Hij heeft een boek geschreven over het iconische festival dat hij op zijn 24ste organiseerde. ''Ideeën over verandering hingen eind jaren zestig in de lucht. Wij pikten ze op. De achterliggende boodschap van Woodstock was dat de heersende regels niet noodzakelijk goede regels zijn, dat je ook zonder die regels, door op je instinct af te gaan, een leven kan leiden in vrede en harmonie. Dat bewezen de vele duizenden festivalgangers die midden augustus 1969 samenkwamen op een boerenerf in Bethel, in de staat New York.''

Met een half miljoen waren ze op het landgoed van veeboer Max Yasgur. Ze rookten, dronken en luisterden naar muziek met een boodschap: naar Jimi Hendrix, wiens waanzinnige versie van het Amerikaanse volkslied een striemend pamflet werd tegen de oorlog in Vietnam, naar My generation van The Who, naar de liedjes van Crosby, Stills, Nash & Young, naar het bloemenmeisje Melanie, de jonge Joe Cocker en naar de Indiase sitarspeler Ravi Shankar (wiens dochter Norah Jones nog moest worden geboren).

Veel van die langharige hippies, die van een weekend vol seks, drugs, rock-'n-roll en modder genoten, hebben hun kleurrijke plunje al lang ingeruild voor een maatpak. ''En toch lijkt de tijd opnieuw rijp voor verandering,'' stelt Lang vast. ''Na de jaren van glitter, snel verdiend geld en schone schijn die in de jaren tachtig begonnen, zijn we in een periode gekomen waarin investeren in onze omgeving niet louter een naïef hippiecredo is. Integendeel, het grote publiek lijkt eindelijk in te zien dat de groene waarden van Woodstock nodig zijn. Dat mag je ook op het conto van Barack Obama schrijven. Hij belichaamt de geest van het festival.''

In het autobiografische Woodstock, het verhaal achter het legendarische festival probeert Michael Lang enkele misverstanden uit de wereld te helpen. In chronologische volgorde vertelt hij over de tegenwerking en de tegenspoed waarmee de organisatoren tijdens de voorbereiding en op het festival te kampen kregen, en hoe hij die steevast te lijf ging met een tomeloos enthousiasme.

Tussendoor vertelt hij ook nog dat Jimi Hendrix de grootste cheque opstreek en dat hij de zakenman in Bob Dylan danig onderschatte, zodat dé stem van zijn generatie uiteindelijk ontbrak op de affiche.

Of hij ergens spijt van heeft? ''Als ik het opnieuw zou doen, dan zou ik ervoor zorgen dat de omheining en de loketten om kaartjes te kopen op tijd geïnstalleerd waren. Het had de financiële kater destijds sneller kunnen doorspoelen.''
Niet de organisator won de jackpot met het festival, maar de film- en muziekmaatschappij Warner Bros, die aan de concertfilm een slordige 100 miljoen dollar verdiende. ''Ach, geld is nooit een drijfveer geweest. De waarde van Woodstock is toch niet in geld uit te drukken. Tegenwoordig gebruiken we de naam om aandacht te krijgen voor ideeën en organisaties die zich inzetten voor een meer leefbare planeet, onder andere via Woodstock.com.''
''We moeten met onze tijd meegaan. In 1969 moesten we de de mensen nog uit hun dorp halen en samenbrengen, zodat ze beseften dat ze niet alleen waren. Ondertussen is de wereld veel kleiner geworden en zoeken gelijkgestemden elkaar op via sociale netwerksites.''
Behalve het boek van Lang en een aantal cd-heruitgaves, die al in de winkel liggen, komt er ook een film over het festival uit. In Nederland wordt Taking Woodstock pas in september in de bioscopen verwacht, maar Lang is net terug van de voorpremière in New York en zegt onder de indruk te zijn. ''Van de acteerprestaties, maar vooral van regisseur Ang Lee (Brokeback Mountain), die erin geslaagd is net zo'n positief verhaal van hoop te brengen als ik voor ogen had met het festival.''
Van de plannen om na 1994 en 1999 een nieuwe herdenkingseditie te houden, kwam dit jaar uiteindelijk niets terecht.

''We wilden niet dezelfde fout maken als bij de vorige keren, toen de tijd eigenlijk nog niet rijp was voor een jubileumeditie en de concerten veeleer de geest van MTV ademden dan die van Woodstock. Nu leek het moment wel geschikt. We wilden iets op touw zetten in New York en Berlijn.''
Twee zaken waren daarbij van cruciaal belang: het festival moest gratis én groen zijn. ''Duurzame ontwikkeling moest het leidmotief worden. Maar we vonden geen groene sponsor. De economische crisis, weet je wel.'' (TOM PEETERS)

www.woodstock.com

Michael Lang: Woodstock, het verhaal achter het legendarische festival. Carrera, 17,90 euro
Carrera, 17,90 euro

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden