PlusInterview

Metropole Orkest streamt juweeltjes uit het eigen archief

Het Metropole Orkest streamt tijdens de corona­crisis elke twee weken een nieuwe Metropole Studio Session op YouTube en Facebook.

Het Metropole Orkest tijdens een opname van een Studio Session in de repetitieruimte van het Radio Filharmonisch Orkest in Hilversum. Beeld Reinout Bos
Het Metropole Orkest tijdens een opname van een Studio Session in de repetitieruimte van het Radio Filharmonisch Orkest in Hilversum.Beeld Reinout Bos

“Ik ben als een kind in een snoepwinkel, sinds we met die sessions zijn begonnen,” zegt Gert-Jan Blom (64). Hij is de artistiek producer van het Metropole Orkest, dat tijdens de coronacrisis bezig is aan een reeks Metropole Studio Sessions, te bekijken en beluisteren op YouTube en Facebook.

Elke twee weken komt er een sessie bij, met een eigen thema en opgenomen in de repetitieruimte van het Radio Filharmonisch Orkest in Hilversum, de enige plek waar met inachtneming van de 1,5 meter kan worden gespeeld. Volgende week is het thema: Cuba. Daarna volgt een Turkse sessie. Eerder wijdden ze sessions aan Brazil, soul en jazz.

“We hebben geen werkgevers op dit moment en mogen niet concerteren,” zegt Blom in de pauze van een mixage in de Power Sound Studio in Sloterdijk. “Maar we hebben wel een archief met achttienduizend stukken en arrangementen, waarvan de meeste maar één keer zijn uitgevoerd. Die zijn niet allemaal even geweldig, maar ik durf hier wel te beweren dat er een paar honderd tussen zitten die van absolute topkwaliteit zijn. Daar mag ik in grasduinen. Als mijn manager, Robert Soomer, tegen me zegt: doe iets met Cuba, dan ga ik aan de slag. Vandaar dat kind en die snoepwinkel.”

Wat is dat eigenlijk, een artistiek producer?

“Ik initieer programma’s, nodig solisten uit, kies het te spelen repertoire en zoek er de juiste arrangeurs bij. Die arrangeurs vinden dat allemaal te gek, want het Metro heeft strijkers én saxofoons, net als ooit het Paul Whiteman Orchestra, waar Dolf van der Linden in 1946 het Metro naar heeft gemodelleerd.”

Het Metropole Orkest heeft tot 2012 gefungeerd als omroeporkest. Elke omroep had zijn eigen producer, die in dat model de arrangeurs kozen. “Maar niet bij elke omroep zat evenveel expertise. Daar kwam pas verandering in toen in 2008 Vince Mendoza onze chef-dirigent werd. Toen hebben ze het omgedraaid en kwam er één producer, die in dienst was van het orkest en die kennis had van repertoire en arrangeurs. Voor de omroepen was dat een zorg minder.”

Mendoza werd in 2013 opgevolgd door Jules Buckley, die vorig jaar afscheid nam. “We hebben na het vertrek van Jules besloten niet op zoek te gaan naar een nieuwe chef, omdat er op dit moment gewoon niemand te vinden is. In plaats daarvan werken we nu met drie honorary conductors: Mendoza, Buckley en het grote Japanse talent Miho Hazama – zij is ook een heel goeie componist”.

Hoe vind je je weg in die kelder met achttienduizend stukken?

“In de praktijk ga ik die kelder helemaal niet in. Ik zoek op de computer in de database via trefwoorden en ik vertrouw op mijn geheugen. Ik werk al sinds 1992 voor het orkest en herinner me de meeste projecten die we hebben gedaan nog wel. Als het om de jaren daar voor gaat, de tijd van Jerry van Rooyen en Rob Pronk, moet ik wat meer onderzoek doen. Soms heb je geluk. Ik was op zoek naar een stuk voor Tineke Postma, maar dat vond ik niet. Maar ik stuitte wel op een fantastisch stuk van Kenny Barron, gearrangeerd door Jeff Beal, dat perfect geschikt was voor onze sopraansaxofonist Paul van der Feen. Zo werk in al mijn hele leven. De dingen vinden mij. Daarom vind ik het ook zo leuk om op rommelmarkten rond te struinen.”

Blom is na al die jaren nog steeds enthousiast over zijn werk. “In 1946 kreeg Dolf van der Linden het verzoek een amusementsorkest op te richten, ten einde de Nederlandse samenleving te harmoniseren. Een uniek moment! De enige keer in de geschiedenis dat de politiek heeft gedacht: we hebben een bandje nodig; muziek. En die functie heeft het Metro nog steeds. Daarom spelen ze de ene avond iets hips van Robert Glasper of Jacob Collier of Cory Henry op Facebook of YouTube en zie je ze de volgende avond op tv bij de EO het Concert van Hoop doen. Ik vind het een grote eer om voor zo’n orkest te mogen werken.”

Hebt u nog een droomproject?

“Ik zou het echt geweldig vinden als we de reeks Metropole Studio Sessions konden afsluiten met een project dat ik als een van de hoogtepunten in de geschiedenis van het orkest beschouw: de muziek van Juan García Esquivel, de geniale arrangeur uit Mexico.”

De Metropole Studio Sessions zijn te zien op You­Tube en Facebook. De eerst volgende livestream heeft als thema Cuba en is gratis te zien op vrijdag 26 maart om 20.30 uur via www.mo.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden