Metro weigert column van Luuk Koelman

De wekelijkse column van Luuk Koelman is donderdag niet gepubliceerd in Metro. De hoofdredactie heeft het artikel geweigerd.

Metro wordt dagelijks gratis verspreid in en om het openbaar vervoer Beeld anp

In de column beweert Koelman dat weblog Geenstijl het Oekraïne-referendum heeft aangegrepen om 'het eigen bestaansrecht te bewijzen'. Moederbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) zou Geenstijl eind 2014 te koop hebben gezet omdat het niet rendeerde.

Metro is net als Geenstijl onderdeel van TMG en om die reden zegt hoofdredacteur Robert van Brandwijk te hebben besloten de column niet te plaatsen. Overigens niet voordat Koelman is gevraagd de column aan te passen.

Interne strubbelingen
"Wij hebben intern de afspraak niet over andere TMG-titels te schrijven. Dat geldt voor redacteuren maar ook voor columnisten. Luuk Koelman mag over Geenstijl vinden en schrijven wat hij wil, maar aan interne strubbelingen van TMG-titels biedt Metro geen podium."

Het is niet voor het eerst dat een column van Koelman de krant niet haalt. In 2013 weigerde Metro een stuk waarin Koelman prinses Beatrix woorden in de mond legde over haar zoon Friso.

Een jaar eerder verwijderde de krant na een storm van kritiek een column waarin Koelman uit naam van journaliste Mariska de Haas een valse open brief schreef aan de ouders van Tim Ribberink, die na ernstige pesterijen een einde aan zijn leven maakte.

Of de gang van zaken consequenties heeft voor de relatie tussen Metro en Koelman, kon van Brandwijk nog niet zeggen. "Ik ga er even over nadenken. En Luuk Koelman vast ook."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden