Plus

Met Peex is het alsof Elton John speciaal voor jou staat te spelen

Je eigen persoonlijke geluidsmix samenstellen tijdens een concert. Het duurt nog even voor het zover is, maar de eerste experimenten zijn een succes. 

Elton John tijdens zijn Farewell Yellow Brick Road tour in de Ziggo Dome. Beeld ANP

Het was zijn laatste concert in Nederland en toch was de show van Elton John in de Ziggo Dome een primeur. Uitvinder Graham Tull presenteerde er namelijk Peex. De Brit belooft met zijn uitvinding een ‘unieke concertbeleving’ en een ‘op je persoonlijke voorkeur afgestemde geluidsmix’.

Elton John is in elk geval overtuigd. Hij kocht, nadat hij het systeem zelf in Las Vegas probeerde, aandelen in het bedrijf. Tull: “Ik was ervan overtuigd dat de concertbeleving beter kon, dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van je plaats in de zaal. Ik herinner me een concert van Iron Maiden waarbij ik aan de zijkant stond, precies in de lijn van de basgolven. Het klonk vreselijk en ik was binnen een kwartier vrijwel doof.”

Eigen geluid

In de zaal van Elton Johns afscheidsshow in Nederland had Tull ‘een handvol’ zenders aan het plafond laten hangen. De testers van Peex droegen een ontvanger om de hals en hadden dopjes in de oren. Een app op de telefoon was de sleutel tot een persoonlijke test. Toen John zijn Bennie and the Jets inzette, rommelde ik op mijn mobieltje aan de vijf schuiven waarmee ik ‘mijn’ geluid kon regelen. Vocalen, gitaren, toetsen, bas en drums waren de keuzes.

Zodra aan de knopjes zat, hoorde ik verschil. Het schuiven met de afzonderlijke niveaus (je kunt de bas naar voren halen of juist wat wegdrukken ten faveure van de toetsen of de gitaren) liet ik vrij snel achterwege. Mijn favoriete instellingen – voorrang voor zang/piano, gitaar en orgel boven bas en drums – waren prima.

Elke keer dat ik de dopjes uitdeed, hoorde ik onmiddellijk waarom ik dat beter niet kon doen. Hoewel de akoestiek in Ziggo Dome goed is, kreeg ik er zonder dopjes een ongewenste galm bij. Het geluid is niet vervormd, maar ‘zweeft’ wel in de grote ruimte met alle bijeffecten van dien. De muziek is op slag verder weg. Met de dopjes in voelde de muziek dichtbij, alsof de band speciaal voor mij stond te spelen. En elk foutje was hoorbaar. Wat dat betreft vergt het moed van de artiest om in te stemmen met dit systeem.

Hoe werkt Peex?

De bezoeker downloadt de speciale app op zijn smartphone, meldt zich in de concerthal bij de Peexbalie en krijgt voor 10 euro een zendertje met twee oordopjes te huur. Via bluetooth wordt de ontvanger aan de telefoon gekoppeld. Zodra het optreden begint, klinkt het digitale geluid van het podium via de oordopjes.

Dat geluidssignaal komt van de vijf tot tien zenders aan het zaalplafond. Fe zenders die voor het concert van Elton John in de Ziggo Dome zijn gehangen, blijven er permanent. De zaal is de eerste ter wereld die het systeem omarmt.

Met deze apparatuur en met toestemming van de artiest kunnen de persoonlijke sets worden ingeschakeld. “Wij hebben alleen de digitale ‘output’ van de artiest nodig,” verklaart Graham Tull, de bedenker en ontwikkelaar van Peex.

De ‘output’ van het podium komt via 128 digitale kanalen, die door een Peextechnicus zijn gebundeld in vijf ‘schuiven’ waarmee je tijdens het concert voortdurend op je eigen telefoon de volumes kunt bijstellen. Iets meer zang en minder bas? De gitaren naar voren, de drums naar achteren? Het kan allemaal. Wie zich niet bezig wil houden met de smartphone, laat zijn of haar favoriete instelling tijdens de rest van het concert ongemoeid.

De ontvanger, die nauwelijks iets weegt, vangt niet alleen het digitale signaal op. Een piepklein microfoontje registreert ook het geluid zoals dat in de zaal tot je komt. Razendsnelle software filtert, herkent (Tull: ‘noem het een digitale vingerafdruk van de muziek’) en synchroniseert beide geluiden, waardoor er geen storende bijeffecten te horen zijn.

Het systeem werkt met de snelheid van het licht, waardoor je in grote stadions geen last meer hebt van vertraging tussen beeld (de grote videoschermen) en geluid. De meegeleverde oordopjes (je kunt ook je eigen dopjes gebruiken) sluiten het gehoor niet helemaal af. Het geluid van het publiek komt daardoor nog steeds binnen, een vereiste om de live-ervaring authentiek te houden.

Het systeem kan ook worden gebruikt bij optredens in de openlucht, mits de zenders goed kunnen worden gepositioneerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden