PlusKunstrecensie

Met een potplant op je rug ontsnappen aan de lockdownsleur

Liza Houben creëerde The Vibrant Lake.   Beeld Liza Houben
Liza Houben creëerde The Vibrant Lake.Beeld Liza Houben

Nooit meer vermoeid zijn? Van lichaam wisselen alsof je een andere jas uit de garderobe trekt? Onbegrensd leven? Het is allemaal mogelijk met Life Enhancer. De blonde avatar die de dienst aanprijst met ondeugend bedoelde maar nogal mechanisch aandoende knipoogjes bezigt de taal en toon van de reclamewereld. Alleen is het product radicaal anders dan tandpasta of afwasmiddel: niets minder dan ontsnapping aan de sterfelijkheid.

De sciencefictionfantasie die Mary Ponomareva serveert in The Factory of Electric Dreams is bekend van ontelbare films en romans, met lichtelijk andere terminologie. De technologische utopie heet hier niet post-humaan, maar gericht op de ‘metamens’. De ironie ligt er iets te dik bovenop om slagkracht te hebben, maar dat ligt misschien ook aan de expositiecontext.

The Art of Escapism gaat over het verlangen te ontsnappen aan de sleur van het bestaan. De tentoonstelling is geïnspireerd door het werk van Gisèle Vienne, de associate artist van het Holland Festival, waarin het menselijk onbehagen een hoofdrol speelt, en de expositie wil bovendien aansluiten bij de actualiteit van de lockdown. Die heeft de jongeren voor wie deze tentoonstelling bedoeld lijkt, met hun neus op de saaie alledaagsheid gedrukt.

Escapisme is op dit moment vaak een verlangen naar de oude normaliteit, toen je nog uit kon gaan en even buiten de orde kon stappen. Het werk van Jan Janssenswillen illustreert dit goed. Met een hittesensor maakte hij beelden van dansers in een volle nachtclub. Op het midden van de dansvloer loopt de temperatuur op tot ruim 82 graden: bij zo’n temperatuur versmelten individuen tot een kolkende collectiviteit.

Non-binaire optie

The Art of Escapism is een interessante maar wisselvallige tentoonstelling, zowel in kwaliteit als in invulling van het thema. Zo is de premisse van George Voronovs fotoserie – jongeren die hun toevlucht nemen tot religieuze of spirituele gemeenschappen – best veelbelovend, maar is de uitwerking – jongens en meisjes staren naar de hemel, een glas water in een zwart decor – nogal mager.

Veel beter is Fabian Landewees titelloze videosculptuur. Op twee verticaal geplaatste schermen swingen de ontblote torso’s van een zeer vrouwelijke jongen en een trans man, die af en toe overgaan in abstracte patronen. Hier wordt de vraag opgeroepen of ontsnappen aan je geboren genderidentiteit per se betekent dat je terechtkomt in het tegendeel, of dat er een andere, non-binaire optie is.

Verreweg de beste bijdrage blijft ver weg van techno-utopie of ideologisch debat. Lukasz Wierzbowski maakte foto’s van vrienden die de verveling bestrijden die onbedaarlijk opdampt uit ultratruttige interieurs waar de tijd sinds 1950 lijkt te hebben stilgestaan. Ze liggen op het tapijt met een potplant op hun rug, worstelen met stoelen en hangen half uit het raam als een gesnapte inbreker in een galajurk. Dit is low-tech escapisme op z’n best. Je hebt er niet meer voor nodig dan een beetje speelsheid en ongebreidelde fantasie.

The Art of Escapism

Thomas Bunt, Liza Houben, Jan Janssenswillen, Fabian Landewee, Mary Ponomareva, George Voronov, Lukasz Wierzbowski

Waar Melkweg Expo, Marnixstraat 409

Te zien t/m 18 juli

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden