Plus PS

Met de klok mee: de gouden tijden van Rolex

Hij bungelt al meer dan honderd jaar aan de pols van filmsterren, sporters en rappers. Maar het legendarische horloge is méér dan een statussymbool, laat het nieuwe boek Rolex zien.

Sean Connery als 007 in Thunderball (1965) Beeld Getty Images

Ian Fleming, schrijver van de James Bondboeken, was in zijn boek Casino Royale héél specifiek over het horloge dat zijn spion moest dragen. 007 'could not just wear a watch. It had to be a Rolex.'

De keuze van een uurwerk zegt evenveel over een gentleman als zijn pak, vond de auteur. Sean Connery maakte het horloge als de eerste film-Bond tot hét symbool voor playboys wereldwijd.

Naast zakenmensen, artsen en technici pronken Hollywoodsterren, sporters, presidenten en rappers met ­miljoenen op de bank met het horloge. Als je een Rolex kunt betalen, heb je het pas echt gemaakt. Oók in ons ­kikkerlandje.

'Cadeau aan mezelf'
'Rolexwatch in elke kleur. Misschien wel hè?' rapte Cho in zijn Misschien Wel Hè-hit uit 2014. Rapper Pepijn Lanen van De Jeugd van Tegenwoordig poseert met zijn vintage Rolex, ­fashionblogger Anna Nooshin kocht een Rolexhorloge voor haar verjaardag 'als cadeau aan mezelf.'

En voormalig straatschoffie Lil' Kleine stapt zijn Range Rover ook niet meer uit zonder een glimmende gouden Rolex om zijn pols.

Toen de rapper twee jaar geleden doorbrak, zei hij in deze krant: "Normaal heb ik gewoon duizend euro op zak, maar nu toevallig wat meer. Ik ga zo mijn eerste Rolex ­kopen, dus ik heb tienduizend euro op zak."

Een Rolex is inderdaad niet goedkoop: er zijn modellen zoals de Air King te koop vanaf drieduizend euro, maar het gros gaat over de toonbank voor meer dan wat de meeste mensen ooit aan een auto uitgeven - ter illustratie: een Daytona in platina kost 49.000 euro, de duurste Rolex ooit werd in 2016 ­geveild voor anderhalf miljoen euro.

Specifiek geluid
Voor de een is het een stijlvol, klassiek horloge, voor ­anderen een manier om te protsen met rijkdom en succes. Maar dat de Rolex een horloge met een geschiedenis is, daar kan niemand omheen. In het boek Rolex, dat 29 ­september verschijnt, beschrijven de Denen Jens Høy en Christian Frost het verhaal van het ­wereldberoemde horloge.

Dat begint in 1905 als de zwagers Hans Wilsdorf en Alfred Davis uurwerken van Aegler in Zwitserland besluiten te importeren en deze monteren in Britse horloges. Drie jaar later laat Hans Wilsdorf de naam Rolex registreren. Hoe Wilsdorf op die naam kwam, daarover wordt door de ­kenners nog altijd gespeculeerd. Hij zou geïnspireerd zijn door het specifieke geluid van het opwinden van een ­Zwitsers uurwerk, maar dat verhaal is nooit bevestigd.

Tennisser Roger Federer (2008) Beeld Corbis via Getty Images

Het horloge speelde een belangrijke rol in The Great ­Escape, een ontsnappingspoging in de Tweede Wereldoorlog van 250 Britse officieren uit het Duitse krijgsgevangenenkamp Stalag Luft III. Korporaal Clive James Nutting wist via een brief aan Rolex aan de Oyster 3252 Chronograph te komen, waarmee hij de Duitse patrouilles die in het kamp rondliepen kon registreren en zo kon vaststellen hoeveel gevangenen er tegelijkertijd konden ontsnappen.

Dit spannende verhaal werd wereldwijd bekend en droeg bij aan het succes van Rolex, vooral in Amerika, waar het het verfilmd werd als The Great Escape (1963) met Steve McQueen in de hoofdrol.

75.000 euro
Naast waargebeurde verhalen bestaan er ook de nodige mythes rondom de Rolex, zoals het verhaal van de Paul Newman Dial. De Hollywoodster droeg het horloge tijdens een fotoshoot voor een modetijdschrift. Het horloge, zo bleek later, was helemaal niet van de Hollywoodster zelf, maar voor hem uitgezocht door een stylist.

Actrice Sophia Loren in New York (1979) Beeld Getty Images

Toch groeide het uit tot een van de meest felbegeerde vintagemodellen omdat verzamelaars zich op het horloge stortten, in de hoop dat de magie van de acteur erop af zou stralen. Het werkte: in de jaren tachtig lag de waarde van de Paul Newman Dial rond de 4000 euro, in 2013 veilde Christie's er een voor 75.000 euro.

Rolex werkt zelf maar al graag mee aan het creëren van mooie verhalen. Zoals dat van Sir Edmund Hillary en zijn sherpa Tenzing Norgay, die in 1953 als eerste bergbeklimmers de top van de Mount Everest bereikten. Met allebei een Rolex om de pols.

Rolex bracht dat jaar de Explorer uit en koppelde het horloge in advertenties aan de klimmers. Het merk linkt zijn naam sindsdien vaak aan gewaagde ­expedities, bijvoorbeeld die van de Belgische ontdekkingsreiziger Alain Hulbert, die de Noordpool op ski's doorkruiste met hulp van zijn Explorer II.

Journalist Gandor Bronkhorst (34) schrijft voor Esquire over horloges en is eigenaar van een vintage Rolex. "Ik was nooit zo'n Rolexfan, tot ik de vier fabrieken in Zwitserland mocht bezoeken. Daar zag ik de ongekende toewijding waarmee de Rolexen worden gemaakt. Sindsdien ben ik bekeerd."

'Een beetje bling'
"Ik vind het een mooi idee dat mijn Rolex eeuwig kan doortikken. Vroeger begreep ik niet waarom mannen in godsnaam 5000 euro betalen voor iets wat ze niet nodig hebben, inmiddels wel. Een Zweedse journaliste zei ooit: 'Mannen kunnen hun Porsche niet meenemen naar de kroeg, een horloge wel.' Naast dat het status uitstraalt, ­vinden mannen hun horloge oprecht heel mooi."

Het populairste model tot op heden is de Datejust, dat in 1945 voor het eerst op de markt kwam. De stalen uitvoering lijkt witgoud en is daarom geliefd bij de eksters onder de horlogedragers. De Lady-Datejust, zo valt te lezen in ­Rolex, wordt vaak weggezet als 'een slimme manier om huisvrouwen in Beverly Hills een beetje bling te geven.' Maar de Lady-Datejust Pearlmaster, met een wijzerplaat én een band overdekt met diamanten is wel meer dan een béétje bling.

De liefhebber geeft zijn Rolex een koosnaam: de Hulk, de McQueen, de Pussy Galore en de Coke (een verwijzing naar het klassieke Coca-­colaflesje, vanwege de rood met zwarte lunette). Op ­Horlogeforum.nl posten mannen trots foto's van hun ­Ninja Turtle en Batman en voeren lange conversaties in codetaal, alleen te begrijpen voor andere fanaten - 'Shark is toch blauwe bezel in een zware sub?'

Wie genoeg geld heeft om regelmatig een nieuwe Rolex te kopen, zoals Lil' Kleine, denkt er misschien niet over na, maar het horloge heeft eigenlijk elke vijf tot zeven jaar een onderhoudsbeurt nodig. Zo'n Rolex-APK kost rond de 700 euro. Alleen zo gaat-ie heel lang mee.

Dat de Rolex na meer dan honderd jaar nog altijd zo geliefd is, heeft ­volgens Høy en Frost te maken met nog iets heel ­anders: 'In een snel veranderende wereld biedt het ­mechanische horloge, dat in Zwitserland met de hand in elkaar is gezet, een zekere troost.'

Troost met een prijskaartje én een beetje goedgelovigheid, want met een productie van achthonderdduizend horloges per jaar wordt een deel tegenwoordig toch echt door robots en machines in elkaar gezet.

Acteur Paul Newman (1981) Beeld WireImage
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden