PlusAlbumrecensie

Met Bach, Cage en zelf zingend kiest La Berge Dramm een ander pad

null Beeld -
Beeld -

De in Amsterdam geboren, maar tegenwoordig in Utrecht woonachtige violiste Diamanda La Berge Dramm heeft een nis gecreëerd waarin ze zichzelf kan zijn met projecten waar niet veel andere violisten zich aan zouden wagen. Ze heeft nadrukkelijk niet gekozen voor het pad van de grote romantische vioolconcerten en de andere klassiekers. Dat wordt door anderen al gedaan. La Berge Dramm zoekt naar het ongehoorde en gaat daarbij geen technische uitdaging uit de weg, zoals in de Violin Spaces van Garth Knox.

Op haar album Inside Out koppelt ze Bach aan John Cage en dat werkt als yin en yang. Na de rijke baroktaal van Bach, vol gesuggereerde harmonieën volgt het eenstemmige Cheap Imitation van Cage, een uitgebeende wereld, die niettemin hoge eisen stelt aan de uitvoerder vanwege de eindeloze voordrachtssubtiliteiten. La Berge Dramm beschikt over het unieke talent dat ze de muziek een betoverend, tijdloos ritueel karakter weet te geven.

Ook de Partita in d van Bach is prachtig, omdat ze sterk vanuit de retoriek speelt; een veredeld spreken. De grote verrassing is de beroemde Ciaconnna, waarin ze gezelschap krijgt van twee zangeressen, die de koraalmelodieën zingen die Bach in het werk heeft verstopt.

In The Wonderful Widow of Eighteen Springs zingt ze zelf, zich begeleidend met percussieklanken op haar viool. En ook dat doet ze erg mooi.

Klassiek

La Berge Dramm, O’Rourke, Fogh Vindelev
Inside Out
(Genuin)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden