PlusAlbumrecensie

Merel Vercammen en Dina Ivanova eren een groot lerares

null Beeld

Wie was de invloedrijkste vrouw in de twintigste-eeuwse muziekgeschiedenis? Het antwoord ligt voor de hand: Nadia Boulanger. Ontelbare componisten kwamen naar Parijs om les van haar te krijgen, van Aaron Copland tot Philip Glass, allemaal lieten ze zich kneden door de strenge maar open geest van Boulanger.

Violiste Merel Vercammen en pianiste Dina Ivanova hebben een album gewijd aan haar artistieke erfenis.

Op The Boulanger Legacy spelen ze een stuk van Boulanger zelf (een bewerking van een werk voor cello en piano), maar de hoofdmoot bestaat uit sonates van de Poolse Grazyna Bacewicz, in 1969 gestorven en daarna, zoals zovelen, in de vergetelheid geraakt omdat haar muziek domweg te weinig onderscheidend is.

Ongewild onderstrepen Vercammen en Ivanova die notie door Bacewicz sonate te laten volgen door het prachtige D’un matin de printemps van Lili Boulanger, de veel te jong gestorven briljante zus van Nadia. Haar stuk heeft veel meer melodische en harmonische slagkracht.

Het duo besluit het album met een vroege sonate van Leonard Bernstein, die geen leerling van Boulanger was (hier verwatert de formule enigszins). Het stuk wordt fraai uitgevoerd, maar de muziek is te academisch om te beklijven.

Een van Boulangers beroemdste leerlingen was Astor Piazzolla, van wie het duo Le grand tango speelt, oorspronkelijk geschreven voor Rostropovitsj, maar hier in een geslaagde vioolbewerking van Sofia Goebaidoelina.

Klassiek

Merel Vercammen & Dina Ivanova
The Boulanger Legacy
(TRPTK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden