Plus Interview

Melle Daamen maakt eind aan vijftien succesvolle jaren in Amsterdam

Melle Daamen, directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam, vertrekt naar het Theater Rotterdam. "Ik zou bijna willen zeggen: het is een uitdaging."

Melle Daamen Beeld Michiel Goudswaard

Hij heeft getwijfeld toen hij werd gevraagd als algemeen directeur Theater Rotterdam, zegt Melle Daamen. Maar wat moest hij?

De directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg is nu 57. Hij doet het al zo lang en over vijf jaar komt zo'n kans niet nog een keer langs. En dus gaat hij, na bijna vijftien succesvolle jaren in de hoofdstad.

"Het is ook niet zo dat ik simpelweg de schouwburg van Amsterdam voor de schouwburg van Rotterdam verruil," zegt hij.

"Het is een veel bredere functie. Ik ga produceren, theater maken en aan talentontwikkeling doen. Ik zou bijna willen zeggen: het is een uitdaging. Het kan ook mislukken. Dat is spannend."

In september begint Daamen als directeur van het nieuwe Rotterdamse stadstheater, dat in januari van start gaat als een fusie van het Ro Theater, de Rotterdamse Schouwburg en het Productiehuis Rotterdam met het acteurscollectief Wunderbaum.

Uitstraling
Daamens ervaring moet, zeggen zijn nieuwe werkgevers, 'de grootstedelijke werking en de internationale uitstraling' van het theater versterken.

"Hij is een man die zijn nek durft uit te steken," zegt regisseur Johan Simons, die Daamen eerder al vroeg naar Rotterdam te komen en in het nieuwe theater een grote rol gaat spelen. "Een vernieuwer. Hij past hier. Hij heeft een brede blik met een grote liefde voor theater, maar ook voor beeldende kunst en architectuur."

In Amsterdam wist Daamen de Stadsschouwburg met de nodige flair van zijn stoffige imago te ontdoen. Het was, zegt hij, "een nogal introvert instituut, dat teerde op zijn status uit het verleden."

Een gebouw met keurige toneelstukken, maar dan alleen voor wie de weg wist te vinden. Grijs en elitair. Daamen brak de zaak open, ook letterlijk: met een tweede zaal en zijn persoonlijke trots: café/brasserie Stanislavski.

Ook volgde een nieuwe programmering, met naast toneel 'Expanding Theatre', gericht op debat en gesprek. Een ontbijtje op de ochtend na de Amerikaanse verkiezingen, een borrel op de vrijdagmiddag met internationale gasten die via Skype werden geïnterviewd.

Edward Snowden
"Mijn mooiste ervaring was toch wel het gesprek dat ik had met Edward Snowden," zegt hij. "Dat is voor mij toch wel een soort held. Ik moest vooraf een praatje houden. Alleen het idee al dat die man mij heeft moeten aanhoren."

Wat laat hij achter? Een goed draaiend theater, zegt Daamen. "Maar het stomste zou zijn om nu op je lauweren te rusten. De bevolking verandert. Als je een etnisch divers en jong publiek wilt trekken, moet je je afvragen of de huidige codes nog gelden."

"Om een voorbeeld te noemen: is het nog reëel om twitteren te verbieden tijdens de voorstelling? In het Concertgebouw kreeg je vroeger ook gewoon bier tijdens het concert, totdat de muzikanten daar een einde aan maakten. De gevolgen kunnen we zien: er wil geen hond meer heen."

Daamen gaat in Rotterdam wonen. "Ik ken die stad al lang. Ik hou van het water en de grote boten die voorbij varen. Natuurlijk zal ik Amsterdam en de Stadsschouwburg enorm gaan missen, maar als je de stap neemt, moet je hem helemaal nemen. Zonder enige twijfel."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden