Plus

MeisjeDjamila is populairste Youtubester: 'Als ik te braaf ben, is dat maar zo'

MeisjeDjamila (25) is met haar vlogs over snoepjes en eenhoorns de populairste Youtubester van Nederland. Ze maakt muziek en speelt in een film - maar vraagt wel om wat privacy.

MeisjeDjamilaBeeld Dingena Mol

Hij heeft blosjes van lichte gêne op zijn wangen, de cameraman van de NOS. Hij heeft zojuist een item gedraaid voor het Jeugdjournaal met Youtuber Djamila en vraagt nu met een trillende stem of ze misschien nog tijd heeft een boodschap in te spreken voor zijn drie dochters. Ze doet het, met plezier. Die is helemaal het mannetje, vanavond.

Het gebeurt haar vaker, zegt Djamila - die haar achternaam liever niet in Het Parool heeft. Haar fans kennen haar als MeisjeDjamila, en dat is voldoende. Het zijn er veel, die fans. Hoewel bijvoorbeeld collega Monica Geuze meer bekendheid geniet, heeft Djamila het dubbele aantal You­tube-abonnees: zo'n 760.000. Het zijn voornamelijk jonge meisjes, van een jaar of 12.

Haar kanaal bestaat drie jaar, maar nam vorig jaar een ­gigantische vlucht toen ze een video online zette waarin ze rainbow looms maakt, armbandjes van elastiek.

Het filmpje heeft inmiddels 17 miljoen views en geeft een redelijk goed beeld van wat Djamila doet: met ongebreideld enthousiasme bespreekt ze speelgoed ('DE WATERBALLON ROULETTE CHALLENGE met MIJN ZUSJE'), proeft ze vreemd snoep ('SUPER GEKKE SNOEPJES UIT NEDERLAND?!') en maakt ze eenvoudige sieraden ('RAINBOW LOOM ­NETHERLANDS').

In andere video's maakt ze slijm door scheerschuim, lijm, kettingkraaltjes en lenzenvloeistof bij elkaar in een kom te gooien ('MIJN OMA PROBEERT SLIJM TE MAKEN!').

Naar Amerika
De filmpjes maakt ze vooral vanuit Texas, waar Djamila sinds zes jaar woont. Voor de Nederlandse highschoolkomedie Misfit van regisseur Erwin van den Eshof, die vanaf woensdag in de bioscopen draait, is ze even terug bij haar moeder in een dorpje vlak bij Utrecht - ook daarvan noemt ze de naam liever niet.

Na een paar keer doorvragen geeft ze de reden van al die geheimen: voorkomen dat hysterische kinderen aan de deur komen kloppen. De pr-dame die aanwezig is bij het interview zegt het later ook: Djamila kan in Nederland niet over straat zonder voortdurend aangeklampt te worden.

Niet dat dat direct de reden is dat ze in Texas woont. Sinds haar achtste riep Djamila dat ze naar Amerika wilde. Haar ouders dachten eerst nog dat het een fase was, maar toen ze op haar vijftiende een jaar naar high school wilde, gingen ze akkoord. Op voorwaarde dat Djamila het zelf bekostigde.

"Ik heb drie jaar bij McDonald's gewerkt om te sparen, maar toen was ik te oud om nog naar high school te gaan."

Toch ging ze naar Amerika. Na wat reizen door verschillende staten ­belandde ze in Texas. In welke stad? Afijn.

Scepsis over dat geheimzinnige is overigens niet helemaal op zijn plaats. Van de eveneens Nederlandse You­tuber Joy (BeautyNezz, 586.000 abonnees) werd haar adres in Orlando, Florida, openbaar. Ineens stonden de kinderen rijen dik aan de voordeur. Djamila: "Het idee dat Nederlandse mensen naar Texas komen en mij opzoeken vind ik niet zo fijn."

Een product
Haar video's maakt ze in het Nederlands, maar toch heeft het wel een functie om in Texas te blijven, zegt ze. Daar kan ze dingen bij Walmart halen die ze in Nederland niet hebben en op die manier onderscheidt ze zich van ­andere Youtubers.

Daarbij is het prettig dat ze, als ze op straat een kind recht in de ogen kijkt, niet meteen een vreugde-­explosie van herkenning ziet. Het Amerikaanse enthousiasme uit haar video's - in Nederland weleens verward met 'nep' - is haar handelsmerk.

Wat Djamila nog meer onderscheidt van andere You­tubers en vloggers is dat ze heel duidelijk een product maakt. Ze geeft aan dat het leeuwendeel van haar video's niet gesponsord is. "Merken zijn wel geïnteresseerd, maar ik wil eerlijk kunnen zeggen wat ik van een bepaald voorwerp vind. Dat botst weleens. Een sponsordeal is vaak heel vluchtig; ik probeer me te richten op de langere termijn."

Ze is een beetje tegen de commercie die rond de vloggers van deze tijd hangt, zegt ze. Haar inkomsten komen voornamelijk uit advertenties die voor en na haar video's worden vertoond.

Verschillende werelden
Het zijn verschillende werelden: terwijl Monica Geuze en Anna Nooshin de wereld over reizen in mooie merkkleding en daarover vloggen, zit Djamila thuis gedisciplineerd video's te maken waarin ze laat zien of een plastic eenhoorn blijft drijven ('WAT GEBEURT ER ALS JE DEZE MAGISCHE EENHOORN IN WATER GOOIT?').

Ze is acht tot tien uur per dag met haar video's bezig en bereikt vooral kinderen die ruim tien jaar jonger zijn dan zij.

"Vind je het kinderachtig? Ik houd, dat is inmiddels duidelijk, mijn privé graag privé en heb niet de behoefte in mijn video's over mijn struggles te praten. Monica Geuze kiest daar bijvoorbeeld wel voor, maar betaalt dat met haar privacy. Vloggen moet je niet onderschatten. Je moet het ook durven: op straat lopen met een camera en voortdurend jezelf filmen. Ik zie mijn video's meer als een product dat ik maak - en ja, uiteindelijk wil ik ook met mijn doelgroep meegroeien."

Ze heeft niet zoveel met de vlogwereld, zegt ze. "Borrels, lanceringen, openingen, ik ben er nooit. Ik houd ook niet van drinken. Ik ben één keer dronken geweest en toen heb ik gezegd: ik doe het nooit meer."

"Het is een beetje als high school. Je hebt de populaire mensen en vriendengroepjes en de kliekjes. Als ik dan te braaf ben, is dat maar zo. Er zijn mensen die neerkijken op wat ik doe, maar ik voel me daar goed bij en ben gefocust op mijn weg."

Film
Die weg gaat verder dan Youtube, zegt Djamila. Ze produceerde het album Girl, nadat Brickwall, haar eerste single, door het dak was gegaan. Inmiddels is het nummer vijf miljoen keer bekeken op Youtube.

Nu is er dus een acteercarrière, meteen maar met een hoofdrol in een bioscoopfilm. "Youtube is in principe een website die op elk moment offline kan worden gehaald. Dan is je publiek weg. Dus kijk ik ook naar andere mogelijkheden om mijn carrière uit te bouwen."

Waar dat uiteindelijk toe moet leiden? Dat is nog een vraag. Is Los Angeles zo langzamerhand geen logischere woonplaats dan een onbekende stad in Texas?

"Ik heb daar wel over nagedacht, maar ik wil daar niet als nobody zonder connecties komen. Mijn vrienden in Amerika kijken mijn video's ook wel, maar ik ben daar helemaal niet bekend. Het zou mooi zijn als dat met mijn muziek zou kunnen veranderen."

MeisjeDjamila treedt 8 oktober op in TivoliVredenburg, Utrecht

Stills uit de vlogs van MeisjeDjamila.Beeld Djamila
Still uit de vlogs van MeisjeDjamila.Beeld Djamila
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden