PlusMuziek

Meijers schetst voor zijn dystopie een fraai psychedelisch landschap

Wie gitarist JB Meijers vooral associeert met de door hem geschreven songfestivalhymne Calm after the Storm van de Common Linnets, zal even moeten slikken bij de grommende boosheid die zijn derde soloalbum tekent.

null Beeld -
Beeld -

Op The Beginning and Everything Before is de boodschap vanaf de eerste noot duidelijk: met onze planeet gaat het helemaal de verkeerde kant op.

Gelukkig heeft Meijers (48) voor zijn dystopische visie een fraai psychedelisch muzikaal landschap geschapen. De multi-instrumentalist, eerder ook leadgitarist van De Dijk, kiest voor meanderende toetsenpartijen, vervormde zang en veel ronkende gitaren om zijn maatschappijkritische teksten in te bedden.

Het levert knetterend goede songs op, zoals Circus of Lies, dat klinkt als de Golden Earring op xtc of marsnummer Masters/Masses dat zich langs een Queens of the Stone Age-achtige beat naar het hart van de luisteraar slingert. Ook de grauwe postpunk van Truth is aangrijpend, maar toont net als bluesballad The End of the World tegelijk dat Meijers’ zangstem aan de dunne kant is. Vocaal heeft hij niet de reikwijdte die hij op zijn instrumenten heeft. Enkele gastzangers zouden een uitkomst zijn geweest. Dat Meijers die niet uitnodigde, tekent zijn geloof in zijn eigen richting. Die eigengereidheid is tegelijk zijn grote aantrekkingskracht.

Rock

JB Meijers
The Beginning and Everything Before
(Zip Records)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden