'Meer reclameblokken gaan NPO niet helpen'

De NPO vindt het geen goed plan om programma's te gaan onderbreken door reclame. Volgens NPO-bestuurder Shula Rijxman moet het onderscheid tussen de publieke omroep en commerciële omroepen blijven bestaan.

Beeld NPO

Ze reageert op een rapport waarin wordt geadviseerd het aandeel reclame op de publieke zenders flink uit te breiden. Het rapport werd gemaakt in opdracht van staatssecretaris Dekker van Cultuur en is gisteren naar de Tweede Kamer gestuurd. Zelf wil Dekker er pas volgend jaar op reageren. Uit het onderzoek komt naar voren dat het aantal kijkers zal gaan dalen door de bezuinigingen op de publieke omroep. Als dat zo is, heeft dat direct gevolgen voor de reclame-inkomsten van de Ster. Die dalen met maximaal 36 miljoen euro. Om een deel van die teruggelopen Sterinkomsten terug te verdienen, moeten de omroepen per dag 28 minuten meer reclame gaan uitzenden, adviseren de onderzoekers.

Meedenken over geld verdienen
De NPO ziet daar niets in, laat Rijxman nu weten. De omroepbestuurder denkt dat de bezuinigingen niet opgevangen kunnen worden met extra reclame-inkomsten. De omroepen willen volgens Rijxman graag meedenken over een manier om extra geld te verdienen, maar dat moet volgens haar niet ten koste gaan van de kijker. Eventuele extra reclamezendtijd levert maar net voldoende op om het verlies aan reclamegeld te compenseren. Een deel van de 300 miljoen terugverdienen zit er volgens Rijxman al helemaal niet in.

Het vorige kabinet legde de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een bezuiniging op van 200 miljoen euro. Tijdens deze kabinetsperiode kwam daar nog 100 miljoen euro bij. Op 9 oktober is er een door de NPO georganiseerde protestorganisatie op het Malieveld in Den Haag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden