Meer kleur, meer vrouwen bij de Oscars

Langzaam maar zeker worden de Oscars minder wit, en minder mannelijk. De Chinees-Amerikaanse Chloé Zhao werd als tweede vrouw in de geschiedenis beste regisseur.

Regisseur Chloe Zhao met Frances McDormand op de set van Nomadland. Beeld AP
Regisseur Chloe Zhao met Frances McDormand op de set van Nomadland.Beeld AP

Nomadland is met drie onderscheidingen de grootste winnaar van de 93ste Oscar­uitreiking: Chloé Zhao’s roadmovie won in de categorieën beste film, regie en actrice. De 39-jarige, in China geboren Zhao is na Kathryn ­Bigalow (The Hurt Locker in 2010) pas de tweede vrouw die werd bekroond als beste regisseur.

Langzaam maar zeker worden de Oscars minder wit, en minder mannelijk. De bekroning van de Chinees-Amerikaanse Zhao past in de lijn die is ingezet sinds de hashtag #OscarsSoWhite in 2015 trending werd: negen van de twintig nominaties waren deze editie voor acteurs van kleur (Daniel Kaluuya won voor zijn indrukwekkende vertolking van Black Panthervoorman Fred Hampton in Judas and the Black Messiah; de 73-jarige Koreaanse Yuh-Jung Youn voor haar rol van sociaal onaangepast omaatje in het Koreaans-Amerikaanse familiedrama Minari).

Kostuumontwerp

Ook in andere categorieën werd op dit vlak geschiedenis geschreven. Mia Neal en Jamika Wilson zijn de eerste zwarte vrouwen die in de 93-jarige Oscarhistorie werden onderscheiden in de categorie kostuumontwerp en haar & make-up (voor Ma Rainey’s Black Bottom). De Britse Emerald Fennell won een Oscar voor haar scenario van haar originele rape revenge-variatie Promising Young Woman. Het was dertien jaar geleden dat een vrouw in deze categorie werd onderscheiden.

Maar de grootste winnaar van de lange avond was de sociaal-kritische, maar zoete roadmovie Nomadland, een verfilming van het non-fictieboek Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century van Jessica Bruder uit 2017. Hoofdrolspeelster Frances McDormand – ze speelt een tijdens de Grote Recessie werkloos geworden weduwe, die in haar camper de VS doorkruist op zoek naar seizoens­werk – werd bekroond als beste actrice en deelt als producent ook in de Oscar voor beste film. Zij was het die Zhao vroeg om Bruders boek samen met haar te verfilmen.

In haar dankwoord riep McDormand – eerder won zij al Oscars voor Fargo en Three Billboards outside Ebbing Missouri – het publiek op om het veelal onder gloedvol natuurlijk licht gefilmde Nomadland op een groot doek te gaan kijken. In Nederland is dat vooralsnog onmogelijk; de film is vanaf 30 april alleen te zien op Disney+.

Nomadland was al overal ter wereld bekroond en daardoor favoriet, in een bijzonder vreemd filmjaar, waarin veel grote titels vanwege corona op de plank bleven liggen. Dat had tot effect dat 35 procent van de mensen tussen 13 en 64 jaar van geen enkele van de acht voor beste film genomineerde producties had gehoord.

Nederlands succesje

De organisatie had de volgorde flink gehusseld. Niet de belangrijkste Oscar – voor beste film – werd als laatste uitgereikt, maar die voor beste actrice en acteur. Het was de verwachting dat die prijs postuum naar de vorig jaar op 43-jarige leeftijd overleden Chadwick Boseman (Ma Rainey’s Black Bottom) zou gaan – wat een emotioneel einde van de avond zou hebben betekend. De Oscar ging echter naar Anthony Hopkins, voor zijn rol van trotse, dementerende patriarch in The Father. De 83-jarige Hopkins, die in 1991 ook al een Oscar won voor zijn rol als Hannibal Lecter The Silence of the Lambs, was niet aan­wezig in Los Angeles of de studio in Londen en ook niet bereikbaar via Zoom, zodat de show als een nachtkaars uitging.

Anthony Hopkins in The Father. Beeld AP
Anthony Hopkins in The Father.Beeld AP

Er was ook nog een Nederlands succesje: het Amsterdamse productiebedrijf Topkapi Films is coproducent van het Deense drinkgelag Another Round, dat de Oscar won voor beste internationale film. Regisseur Thomas Vinterberg droeg zijn prijs op aan zijn dochter, die vlak voordat de opnamen begonnen was verongelukt. Dat deed hij ook bij alle eerdere prijzen, maar het was er niet minder aangrijpend om.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden