PlusAchtergrond

Meer dans in de klas met de Coppelia-app

Hoe beeld je uit dat iets je spijt? In de digibord-app Coppelia, gebaseerd op het gelijknamige ballet, leren kinderen tussen acht en tien over de liefde tussen Frans en Zwaantje en over alle onderdelen van een dansvoorstelling. ‘Je mag je eigen gebaren en bewegingen bedenken.’

Jacq. Algra
'Coppelia is mede door Posthuma’s kleurrijke en vrolijke vormgeving erg geschikt voor een educatieve app. Dat is echt een pluspunt als je ballet de scholen in wil krijgen.' Beeld -
'Coppelia is mede door Posthuma’s kleurrijke en vrolijke vormgeving erg geschikt voor een educatieve app. Dat is echt een pluspunt als je ballet de scholen in wil krijgen.'Beeld -

‘Ik voel liefde. Ik heb spijt. Vergeef mij. Verzin een gebaar waarmee je deze dingen zegt.’ Dat is een van de opdrachten in de gloednieuwe app die er is dankzij Berlinda Kerkhof en Klazien Brummel van Follow a Muse. Doelgroep: kinderen in groep vijf en zes. Rode draad: iets vertellen zonder woorden, net als in Coppelia gebeurt. In dat ballet, dat Ted Brandsen in 2009 bij Het Nationale Ballet maakte, wordt het verhaal verteld met bewegingen en gebaren, muziek van Léo Delibes en decor en kostuums van Sieb Posthuma.

Brummel: “Dit is de tweede in een reeks van vier dans-apps, voor verschillende leeftijdsgroepen. We hopen binnenkort ook een urban app te maken voor groep zeven en acht gebaseerd op een voorstelling van ISH Dance Collective. Coppelia is mede door Posthuma’s kleurrijke en vrolijke vormgeving erg geschikt voor een educatieve app. Dat is echt een pluspunt als je ballet de scholen in wil krijgen.”

Creatief proces

“Het gaat om een actieve kennismaking met ballet en om te leren wat er allemaal komt kijken bij het creatieve proces voor een danskunstwerk. Leerlingen krijgen interactief lesmateriaal om zelf gebaren en bewegingen te bedenken. Bij de achttien filmfragmenten kun je via het submenuutje de inhoud van de verschillende scènes aanklikken plus vragen om meer gericht te kijken. Er zitten zes lesbrieven bij, goed voor een project van drie volle weken. Elke groepsleerkracht, met of zonder dansachtergrond, kan hiermee werken. Wij hopen natuurlijk dat ze daarna zo geïnspireerd zijn dat ze een vakdocent of kunstenaar de school binnenhalen.”

Erg leuk zijn de energizers: korte, eenvoudig te imiteren dansfrases in verschillende stijlen, helder uitgevoerd door uiteenlopende personages. Christine Timmer, dansdocent bij de afdeling educatie van Het Nationale Ballet, bedacht ze en studeerde ze met een aantal dansers in.

Stom muziekje

“Zodra ze gefilmd waren, werden ze in de klas getest. We kregen veel feedback van onze klankbordgroep: hier stoten ze elkaar aan, dit vinden ze te moeilijk of dat is een stom muziekje. Dan veranderen we dat en testen we de volgende versie. We filmen het ook als leerlingen er in de klas mee aan de slag gaan en uiteindelijk volgt de derde en definitieve versie.”

De app is gratis voor basisscholen. Het audiovisuele materiaal is door Het Nationale Ballet en Balletorkest om niet aangeleverd, het creatieve team dankzij verworven fondsen gehonoreerd. Voor Kerkhof en Brummel is het een zaak van idealisme, zij willen gewoon meer cultuur in de klas. Ze maakten ook muziek-, beeldende kunst- en erfgoed-apps, die gebruikt worden op scholen in het hele land. “Dat vind ik een enorm genoegen. Daar doen we het voor.”

Aan de slag met de app? Ga naar followamuse.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden