Medialogica Beeld NPO 2

Medialogica liet een ontluisterend staaltje hijgerigheid zien

Han Lips

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Medialogica.

Met bovengemiddelde interesse keek Lips dinsdag naar Medialogica over de zoektocht naar de broertjes Ruben en Julian in 2013.

De jongens werden uiteindelijk dood gevonden in een afwateringsbuis in Cothen, twaalf dagen nadat ze door hun vader, die zelfmoord pleegde, waren vermoord.

Allereerst: Medialogica zou, als het aan Lips ligt, op een wat christelijker tijdstip uitgezonden mogen worden dan 22.55 uur. Media die elkaar de maat nemen is normaliter niet bijzonder chic, maar de aanpak van Medialogica is vrijwel zonder uitzondering grondig. Ook nu.

Vanaf het moment dat moeder Iris na de vermissing op haar Facebookpagina opriep om uit te kijken naar haar 'kleine mannetjes', werd het een publieke zaak. Volstrekt onbekenden zetten massale zoekacties op.

Of zoals AD-journalist Ivar Penris het beschrijft: "Hele gezinnen gingen het bos in, alsof het een dagje uit was."

Dat moeder Iris hen vervolgens niet had uitgenodigd voor de begrafenis leverde verbolgen reacties op.

Maar ook media lieten zich allesbehalve onbetuigd: journalisten stonden in de tuin van de buren, RTV Utrecht streamde zoekacties live, ANP huurde een helikopter om tóch beelden te kunnen maken van afgezet gebied (waar Ruben en Julian uiteindelijk werden gevonden), het AD publiceerde de straatnaam van moeder Iris en ­Libelle vond haar verhaal wel geschikt voor het kerst­nummer.

Bij mediaverzoeken werd zonder uitzondering op het gevoel van de moeder gespeeld: Nederland had zo meegeleefd, nu moest zij ook over de brug komen.

Van verantwoording of ethische inzichten op redacties was in Medialogica nauwelijks sprake.

De hoofdredacteur van RTV Utrecht kwam niet verder dan dat de verslaggever de zoekacties 'een mooi plaatje' had gevonden.

Een ontluisterend staaltje hijgerigheid - en dan laat Lips de dubieuze handelswijze van de politie en jeugdzorg die Medialogica liet zien nog buiten schot.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden