PlusExpositie

Maximum Calm: alsof je een verhaal over leven tijdens de lockdown uitpakt

Een huis als een schoenendoos, getekend door Tomoko Kawachi.

De enige plaats waar je tussen maart en juni live kunst kon zien, was bij galeries. Ze bleven veelal open op afspraak en je mocht één voor één naar binnen, wat een bezoekje extra bijzonder maakte. Andriesse Eyck Galerie probeert die sfeer van intimiteit vast te houden met Maximum Calm. Het werk van deze tentoonstelling hangt niet aan de wand, maar ligt in een ladekast in de achterruimte. De bezoeker wordt uitgenodigd witte handschoenen aan te trekken en op zijn gemak de tekeningen en collages te bekijken. Alsof je een verhaal uitpakt.

Dat verhaal gaat – bijna onvermijdelijk, zou je haast zeggen – over het leven tijdens de lockdown. Het wordt verteld door negen kunstenaars die min of meer generatiegenoten zijn, late dertigers en veertigers. Het huiselijke karakter komt tot uiting in de bescheiden formaten maar zeker ook in de onderwerpen, die herkenbaar alledaags zijn met hier en daar een twist.

Kleine wereld

Jakup Ferri is altijd al bezig met die kleine wereld dichtbij, maar nu is zijn blik helemaal naar binnen gevouwen. In pointillistische stijl en zachte kleuren tekent hij een lieve sprookjeswereld, waarin een moeder met kind in bed ligt en een man een gesprekje aangaat met een buitenformaat vogel die laarzen aan zijn poten draagt. Tomoko Kawachi blijft dichter bij de realiteit met haar tekeningen. Maar er klinkt soms een licht claustrofobisch gevoel in door. Veelzeggend is de verder lege voorstelling van een mannetje en vrouwtje voor een huis dat een kruising is tussen een muizenval en een kijkdoos.

Voor kunstenaars is thuis niet alleen de plek om te slapen en eten, maar vaak ook deels atelier. Hans Hoekstra tekende zichzelf achter zijn schildersezel. De spanning in de rug en het rauwe zwart-groene kleurenpalet verraden hoe zwaar het kan zijn, iets maken uit niets. In een ander werk zit de kunstenaar met een kop koffie op het balkon. Gelukkig kan hij thuis ook tot rust komen na al dat gezwoeg. De tentoonstellingstitel is afkomstig uit een liedje dat Rory Pilgrim schreef voor de film waarmee hij vorig jaar de Prix de Rome won. Nu toont hij miniatuur-tjes gemaakt van nagellak. Ze zijn vrolijk stemmend, maar in het licht van deze tijd hebben Pilgrims tekstwerken meer impact. Het woord ‘erase’ zes keer en steeds vager herhaald is onheilspellend. Maar troost is er ook: To be mended by time.

Maximum Calm

Wie Dan Asher, Jakup Ferri, Hans Hoekstra, Tomoko Kawachi, Marijn van Kreij, Joost Krijnen, Rory Pilgrim, Daragh Reeves, Wieske Wester
Waar Andriesse Eyck Galerie, Leliegracht 47
Te zien in augustus; open op afspraak

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden