PlusBoekrecensie

Maxime Garcia Diaz schreef een daverend feministisch poëziedebuut

Maxim Garcia Diaz, Het is warm in de hivemind Beeld
Maxim Garcia Diaz, Het is warm in de hivemind

‘Ik zie de beste meisjes van mijn generatie/vernietigd en verbrijzeld en onoverwinnelijk/want dat wat nooit bestond kan niet kapot (..) misschien is dit een stille, zachte revolutie,’ dicht Maxime Garcia Diaz (1993) in haar daverende feministische debuutbundel met de prikkelende titel Het is warm in de hivemind ­(verkrijgbaar in de kleuren roze, babyblauw en ‘genderneutraal groen’). De bundel is een analoge (cult-)viering én bekritisering van de internetcultuur.

Het woord ‘hivemind’ uit de titel kan verwijzen naar de gelijknamige reallife simulatiegame, waarbij de interesse van de spelers de inhoud van de game bepaalt, of naar de situatie die ontstaat als de techniek ertoe leidt dat de aangesloten individuen hun identiteit en vrije wil ­verliezen (zoals bij de Borg in Star Trek). Dat het warm is in de hivemind, zou zomaar een aanwijzing voor de aankomende revolutie kunnen zijn.

Wat brengt het internet ons en wat gaat er verloren? Garcia Diaz lijkt de door algoritmes gedicteerde beeldvorming te bekritiseren: ‘Een meisje in een strak kort roze jurkje met spag­hettibandjes: het genre ‘prinses’ regeert over alle subgenres’ in ‘artificielle’, dat gelardeerd is met roze taartpunten. Het perfecte artificiële vrouwbeeld dat in virtual realities wordt gepresenteerd ‘objectiveert’ vrouwen ‘& objects can be possessed’. De dichter, die cultural analysis aan de UvA ­studeerde, verwijst naar populaire cultuur (Ariana Grande), theorie van Adorno en feministische voorgangers als Audre Lorde en Sylvia Plath. In het gedicht Mad girl theory, or audrey wollen never answered my email :( after Allen Ginsberg is een bewerkte foto van Plath geplaatst waar de ogen uitgesneden zijn. ­Garcia Diaz dicht, in navolging van ‘de xenofeministen’: ‘Ik wil geen schone handen/maar superieure vormen/van corruptie’. Inderdaad, zoals online aan de lopende band gebeurt.

Document van een millennium

De bundel bestaat uit drie delen: Origin stories, Babyfaced simulacrum, No wave). De lange gedichten zijn speels opgemaakt. Het is warm in de hivemind wordt bevolkt door virtuele karakters en realities, verwijzingen naar social media, sms-taal, opslag in de cloud, zoals ‘floor wolkenveldt, document van een millennium/is not made of mud & cannot dream of returning to dust/haar eeuw als een child-star die in fast-forward ­veroudert’. Veel teksten zijn, zoals in de online omgeving, in het Engels.

Met het nodige gevoel voor humor reflecteert de millenialdichter op haar generatie die opgroeide in een online omgeving: ‘onze softboi broertjes ontdekken hun prostaat in een helverlichte bioscoopzaal (..) we zijn girls of the geist/(hebben nog nooit een hype gezien die we niet als beesten verslonden)’.

Vervreemdend

Garcia Diaz maakte furore in de slamscene en won in 2019 het NK Poetry Slam. En hoewel sommige gedichten die ze ook in de finale van het NK ten gehore bracht zijn opgenomen in de bundel, zoals Mad girl theory (..) gaat er in voordracht veel verloren, omdat er tekstueel en in opmaak zoveel gebeurt. Ze deelt een interesse met de vroege internetdichters die experimenteerden met een nieuwe (digitale) manier van poëzie bedrijven, zoals Tonnus Oosterhoff en Mark van Tongele, ware het niet dat Garcia Diaz het digitale analoog maakt en de icoontjes, smileys, hyperlinks en url’s gewoon naar het papier heeft vertaald.

Je kunt je afvragen of deze bundel niet beter digitaal uitgegeven had kunnen worden. Dat had de gedichten zeker niet misstaan. Maar daar­tegenover geeft die vertaalslag van het digitale naar het analoge een ­vervreemdend karakter en maakt van de bundel een spectaculaire belevenis, waar we het zeker warm van krijgen.

Het is warm in de hivemind

Maxime Garcia Diaz
De Bezige Bij
€22,99
77 blz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden