PlusBeeldende kunst

Martyn F. Overweel is even scherp als zwartgallig

Bezoekers mogen een voor een naar binnen.Beeld Gallery VAN ZIJLL LANGHOUT

Stay Away, It’s Nothing Personal

Martyn F. Overweel

Waar Van Zijll Langhout, Brouwersgracht 161
Te zien t/m ‘de intelligente exit’

Een man zit met verfomfaaid gezicht wezenloos voor zich uit te staren. Voor hem op tafel staat een gedeukt bierblikje. De begeleidende tekst: ‘Ik weet steeds niet of ik nou een kater heb of corona.’ Het beeld is voor velen herkenbaar, als ze terugdenken aan de eerste weken lockdown.

Eind maart probeerde Martyn F. Overweel met dit weinig flatteuze zelfportret de verwarrende mix van angst, twijfel en frustratie van zich af te tekenen. Als illustrator van onder andere De Standaard en de Volkskrant is hij gewend te reageren op de actualiteit en na deze eerste tekening wist hij: hier moet ik meer mee. De productiviteitsexplosie die volgde heeft geleid tot de volledig ‘coronaproof’ tentoonstelling Stay Away, It’s Nothing Personal bij galerie Van Zijll Langhout.

Als de galeriehouder aanwezig is, mogen bezoekers een voor een naar binnen, maar bij gesloten deur is de tentoonstelling net zo goed te zien.

Op de achterwand van de ondiepe galerieruimte draait 24/7 een korte film die Overweel maakte vlak voor de opening twee weken geleden. Hij is verkleed als Doctor Schnabel, in vogelmasker met een overdreven lange snavel. De geschiedenis van dit personage gaat terug tot de pestepidemie van 1630. Artsen in Napels kleedden zich toen zo voor zieken­bezoek. Weggedoken in zijn hoody waart Overweel anno 2020 door de spookachtig stille straten van Amsterdam.

Naast de film toont hij ook foto’s en een paar schilderijtjes, maar het gaat uiteindelijk om de tekeningen. Die maakt Overweel op uitgescheurde schutbladen of losse stukjes karton, waarvan de morsigheid wordt versterkt door inktdruppels en vegen.

Dat contrasteert met zijn heel precieze, realistische tekenstijl en de hoekige letters van de bijschriften. Het werk doet sterk denken aan ­Raymond Pettibon, die onder andere bekend is van de lp-hoezen voor punkband Black Flag.

Overweel is minstens zo scherp als Pettibon en zijn humor is net zo zwartgallig. Zo presenteert hij Batman als zondebok, die bij wijze van cynisch goedmakertje The Last Post speelt op zijn trompet. De tekening van een oude man met de tekst Noli me tangere – het ‘raak me niet aan’ van de wederopgestane Jezus – raakt een spirituele snaar. Terwijl het meisje met mondkapje en het boek How to give a handjob without hands de draak steekt met onze luxeproblemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden