Plus

Martin van der Werff: 'Nu ben ík degene met de zweep'

Met zijn bedrijf The Very Creative Firm bedenkt Martin van der Werff concepten voor videoclips en shows voor onder meer Nike en The North Face. Hij zit nu om de tafel met het management van rapper Kanye West.

Martin van der Werff: 'Aan jetlags doe ik niet, het is niet te doen als je daaraan toegeeft'

Fris zit Martin van der Werff (41) achter een cappuccino in café- restaurant Libertine in de ­Negen Straatjes. Geen spoor van een trip die in korte tijd ging van Los Angeles, Genève en Chengdu naar Amsterdam, waar hij twee dagen bij zijn vriend is, en daarna weer door naar Miami, Washington, even thuis in LA, op naar Lake Tahoe en Miami 'en dan is het even klaar'. "Aan jetlags doe ik niet, het is niet te doen als je daaraan toegeeft," zegt hij lachend.

Van der Werff, geboren in het Brabantse Roosendaal, wist op zijn elfde al wat hij wilde: beroemd worden. Zijn ouders zagen dat anders, dus ging hij van het gymnasium rechtstreeks naar Hotelschool The Hague. Toen hij het diploma op zak had, deed hij auditie voor een nieuwe boyband, een project van Mathilde Santing en de Amerikaan Matthew Dickens. Et voilà: op zijn 22ste was hij lid van boyband Emdee. "Matthews initialen uitgeschreven, het was nogal een narcistische man," zegt Van der Werff.

Flikkerend licht
Een platencontract met Virgin Records volgde, waarna hij in Los Angeles dagelijks werd gedrild door een choreograaf en een vocal coach. En steevast rond middernacht bij de geluidsstudio op Venice Beach arriveerde om een demo op te nemen, 'want 's nachts was dat goedkoper'. Pluspuntje: "Telkens zagen we Beyoncé met Destiny's Child naar buiten komen, nog in hun Bills, bills, bills tijd, hun eerste hitje."

"Mariah Carey had dat jaar een megadeal gesloten met Virgin waarop ze veel verlies hadden geleden en toen kwam 9/11, wij hadden geen visum, ze vonden ons te veel gedoe, kortom: ons contract werd niet verlengd. Weg droom."

Terug in Nederland ging hij aan de slag met het orkest van de Koninklijke Luchtmacht en theatershows produceren en regisseren met Liesbeth List, Anita Meyer en Mathilde Santing. Later volgden shows tijdens Amsterdam ­Fashion Week. Het zijn ervaringen waar hij nog dagelijks profijt van heeft. "In Amerika heb ik geleerd wat échte discipline is op showgebied. Daar gaat bij repetities de zweep erover, en tegenwoordig ben ík degene met de zweep."

Veel poeha
"Zo repeteerden we deze week in Chengdu, een show met zestien dansers van wie er één viel. Waarop de choreograaf kwam vragen of er een lamp met flikkerend stroboscoopachtig licht weg mocht, want daar raakte die danser door gedesoriënteerd. Nee dus, dat licht hoort bij de show, dan moet je geen professioneel danser worden en ergens in een dorps gymzaaltje gaan staan hupsen, maar niet bij mij. Dus hup, nog tien keer repeteren, dan weet je wat er komt en val je niet meer."

Hij moet er zelf om lachen. "Klink ik erg onaardig?" De afgelopen negen jaar bedacht en regisseerde hij met zakenpartner Fransiska Weck­esser - 'ze spreekt godzijdank vloeiend Chinees' - wereldwijd, maar vooral veel in China, grote shows. Perspresentaties voor Volks­wagen in Sjanghai bijvoorbeeld. "Je hebt geen idee van de grootsheid van zo'n event, dat zijn heuse tv-shows met honderd dansers, ledschermen, zangers, paarden op het podium, 3000 man pers in de zaal."

De meest fantastische autoshow die hij ooit deed was voor de introductie van het nieuwe model van de VW Beetle in Maleisië, zegt hij. "Een soort Beyoncéshow, maar dan met de Marco Borsato van Kuala Lumpur. En dat acht keer. Ingewikkelde autochoreografie erbij op een platform zo groot als een voetbalveld, stuntmannen achter het stuur en dansers en acrobaten erbij. Ja, in China en Azië houden ze van veel poeha."

Ja en amen
In november introduceerde hij de Porsche Panamera in Guangzhou. "Daarvoor hadden we in LA hologramopnamen gemaakt van een vioolspeler en een bokser, die dienden als achtergrond van een concert waarbij de auto het hoogtepunt was. Kosten nog moeite worden gespaard, want de doelgroep voor een auto van 2 ton is in China 18 tot 28 jaar, en die groep wil spektakel."

Naast de auto-industrie met al die fijne budgetten richt Van der Werffs The very creative firm zich steeds meer op videoproductie en -regie, brand-films en videoclips, hoewel de echt grote popsterren nog moeten aanhaken.

"We hebben net een clip in LA gemaakt voor de Nederlandse producent Palm Trees. Nu zijn we, samen met het Nederlandse International Orange, bezig met een project voor outdoormerk The North Face dat zal plaatsvinden bij Lake Tahoe, een strategiepresentatie voor het interne team. Dat doen we ook veel voor ­Nike."

Van der Werff is ook in gesprek met Fred Segal, de iconische one-stop lifestyle shop, net verhuisd van Melrose Avenue naar Sunset Boulevard in LA, voor wie The very creative firm diverse evenementen en shows gaat organiseren.

"De bedoeling is om Kanye West met zijn mode­label Yeezy er ook bij te betrekken, maar het duurt láng voordat je bij Kanye zelf bent aangekomen. Ik heb wel al met zijn management om de tafel gezeten. Hij schijnt niet makkelijk te zijn en ik heb gemerkt dat iedereen om hem heen ja en amen knikt op al zijn ideeën. Maar als ik zijn modeshows bekijk, met meiden die half flauwvallend op Staten Island drie uur in de zon moeten staan, zie ik dat daar niet goed over is nagedacht."

Koopmansbroodmix
Met acteur Morgan Freeman is Van der Werff voor een ander event in Europa wel al in onderhandeling. "Dat gaat in LA best makkelijk, want al die types en hun managers wonen er." Minpuntje van LA? "Peperduur, ik heb er nog nooit een glas wijn onder de 16 dollar gedronken en brood is er niet te eten. Dus bak ik het zelf, ik neem altijd pákken Koopmansbroodmix mee."

Speerpunten voor de toekomst zijn een grote show regisseren voor een ster van het kaliber Beyoncé, de Superbowl én de Olympische Spelen in 2028 in LA. "Waarom niet? Een mens mag toch ambities hebben?"

Fiona Hering werkt voor Vogue Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden