Plus

Martin Koolhoven: 'Genrefilms zeggen veel over de tijdsgeest'

Vanaf vrijdag presenteert de Amsterdamse filmmaker Martin Koolhoven op NPO 3 De Kijk van Koolhoven, een zesdelige reeks visuele colleges waarin de regisseur diep ingaat op zijn favoriete genres en films. Woensdag geeft hij op het ­Nederlands Film Festival in Utrecht een gelijknamige masterclass.

Martin Koolhoven: 'Ik vroeg wel direct of ik zelf mocht bepalen over welke films ik het ging hebben.' Beeld Jitske Schols

Het was programmamaker David Kleijwegt die hem vroeg of hij het leuk zou vinden om een filmprogramma te maken voor de VPRO. Daar hoefde Martin Kool­hoven (49) niet lang over na te denken.

"Dat is stiekem altijd een droom geweest, want ik ben helemaal gek van film en mag graag lullen over de dingen die ik leuk vind. Ik vroeg wel direct of ik dan zelf mocht bepalen waar ik het over ging hebben, want ik wilde graag genrefilms behandelen. Toen ik begon te vertellen waarom ik die zo interessant vind, zeiden ze: juíst, het enthousiasme dat je nu laat zien, is precies wat we willen vangen."

Jaws
Genrefilms dus. In de zes afleveringen behandelt Koolhoven achtereenvolgens spaghettiwesterns, films ­­die zich in het water of op boten afspelen, eurohorror, post-apocalyptische films, film noir en erotica.

"Ik vind dat genrefilms de beste barometer van de maatschappij zijn. Ze zeggen veel over de tijdsgeest. Als je iets wilt weten over de Koude Oorlog en het communisme moet je gewoon Invasion of the Body Snatchers kijken. Maar ze spreken me ook persoonlijk het meest aan. Ik hou van gestileerde films die een heel eigen, herkenbare wereld oproepen, zoals westerns en sciencefiction."

Koolhoven kwam tot zijn selectie door veel te praten over wat hij goed vindt. "Dan kom je er vanzelf achter over welke genres je het meest te vertellen hebt. Soms hebben we voor een thema gekozen. Ik wilde iets doen met Jaws en met The Abyss. Wat die films gemeen hebben, is natuurlijk het water. Toen dacht ik: dan kan ik het ook mooi over Das Boot hebben.'

Een beroemde scène uit Jaws wordt door Koolhoven uitgebreid geanalyseerd: die waarin een hond en een jongen op een luchtbed door de haai worden verslonden zonder dat we het beest te zien krijgen. "Dat is er typisch zo eentje waarin je ziet hoe een regisseur te werk gaat. De opbouw en de pay-off. Spielberg vertelt een heel verhaal binnen die scène. Echt heel goed."

Auteursfilms
Wat opvalt aan De kijk van Koolhoven is de losse manier van vertellen. "Ik heb van tevoren wel uitgeschreven waar ik het over ging hebben, maar ik wilde voor de opnames niets uit mijn hoofd leren. Het moet lijken alsof je bij mij aan de keukentafel zit."

Visueel is er juist flink uitgepakt. De presentator loopt door de sets van films waar hij over vertelt en duikt zelfs op als de wateralien uit The Abyss. "Daar hebben we het per geval over gehad, want het moest wel goed voelen, maar ik vind het vaak erg grappig."

Wie Koolhoven over film hoort praten, zou kunnen denken dat hij dat liever doet dan films regisseren. Maar dat blijkt een misvatting. "In tegenstelling tot veel andere regisseurs sta ik graag op de set en een film maken vind ik uiteindelijk het meest bevredigende wat er is. Maar erover praten is ook ontzettend leuk. Gelukkig hoef ik niet te kiezen. Een kok vindt het fijn om te koken, maar waarschijnlijk ook om zelf te eten en erover te lullen."

Ter promotie van de serie geeft Koolhoven woensdag een masterclass op het NFF. "Die is minder gericht op historie en anekdotes en meer op de praktijk van een maker, omdat ik weet dat er veel studenten van de filmacademie en andere filmopleidingen in de zaal zitten." Koolhoven zal ­tijdens de masterclass zijn favoriete auteursfilms bespreken, waaronder Once Upon a Time in the West en Drive.

De Kijk van Koolhoven, vanaf 5/10 ­wekelijks om 21.15 uur op NPO 3.

Martin Koolhoven Beeld Merlijn Doomernik/VPRO
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden