Plus

Marten en Oopjen natekenen in het Rijks: ‘Oh ­yeah, I lóved it’

Door te tekenen zie je beter: dat is de gedachte achter #hierteekenen. Het festival in het Rijksmuseum stond dit jaar in het teken van Rembrandt.

In het Rijksmuseum kon het hele weekend worden getekend. Beeld Dingena Mol

“Dames en heren, nog drie minuten...” roept een personeelslid van het Rijks door het atrium. Nog net even wat harder krassen de potloden en houskoolstaafjes over het papier. Middenin een kring van tekenezels poseren het hele weekend als Marten en Oopjen verklede modellen en om de vijftien minuten nemen ze een andere pose aan.

Sean O’Connor (22) uit Dublin heeft de twee zeventiende-eeuwers lekker stevig getekend. Tevreden maakt hij met zijn telefoon een foto van zijn tekening. Tekent hij vaker? “Ik ben architect, dus ik teken wel, maar nooit zoiets.” Hij zou nog wel door willen gaan, maar er zit iemand op hem te wachten. Hij wijst op een jongen die verveeld op een trap onderuit hangt. “Dat is mijn broer. We zijn in Amsterdam om zijn achttiende verjaardag te vieren. Ik geloof dat hij dit een beetje saai vindt.”

Denkt O’Connor dat hij in de toekomst vaker zo gaat tekenen? “Oh ­yeah, I lóved it. Toen ik hier binnenkwam begon het meteen te kriebelen. Ik wist helemaal niet of het mocht, maar zo gauw er een ezel vrijkwam ben ik er achter gaan staan.”

Teekenschool

En ja, dat mocht. De bedoeling van h #Hierteekenen, dat werd opgezet naar voorbeeld van het Brits #Startdrawing, is zo veel mogelijk bezoekers van het Rijksmuseum aan het tekenen te krijgen. Die dubbele e in de naam van festival verwijst naar de Teekenschool, een bijgebouw van het Rijks waar al sinds de negentiende eeuw tekenles wordt gegeven (mooie spreuk daar op de gevel: ‘Teekenen is spreken en schrijven tegelijk’).

Door te tekenen zie je beter, is de gedachte achter #Hierteekenen. En iedereen kan tekenen, vinden de organisatoren; het gaat tijdens het festival niet om het resultaat, maar om het proces. In het hele museum wordt getekend. In het Aziatisch paviljoen, buiten in de passage en in de Voorhal, de ruimte voor de eregalerij waar wordt gewerkt aan de restauratie van de Nachtwacht. Wie zich bij de ingang van het museum meldt met een getekend zelfportret, heeft gratis toegang.

Poseren

Rembrandt is dit jaar het thema van #hierteekenen. De modellen die poseren als zijn Marten en Oopjen, zijn vooral medewerkers van het museum. Daaba Khouma (23) heeft haar modellendienst als Oopjen er net op zitten. “Ik zit op de hotelschool, daarnaast werk ik bij het Rijks: in de garderobe en een beetje hosten. Vanochtend werd me gevraagd of ik wilde poseren. Ik had het nooit gedaan, maar vond het heel leuk.”

Wat vindt ze van de tekeningen die van haar zijn gemaakt? “Sommige zijn zo mooi dat ik ze heb gefotografeerd. Ik ben echt verbaasd over hoe goed mensen kunnen tekenen.”

Het gaat vandaag om het proces, niet om het resultaat, maar er zit inderdaad het nodige tekentalent onder de bezoekers van het Rijks, ook bij de jongsten. De zevenjarige Marcel uit Antwerpen zet heel trefzeker zijn versie van Marten en Oopjen op papier, met houtskool nog wel.

Het vermoeden dat hij zoiets vaker doet, wordt bevestigd door Marcels moeder. “Hij heeft elke zaterdag tekenles. Tekenen werkt verstillend bij hem, hij wordt er echt rustig van. Omdat zijn juffrouw ziek is, konden we dit weekend naar Amsterdam.”

Weet Marcel, die net klaar is met zijn versie van Marten en Oopjen, wie Rembrandt is? Na even diep te hebben nagedacht: “Een kunstenaar?”

Eng

Een paar ezels verderop is Gosia Kowalska, die 28 jaar geleden van Polen naar Nederland kwam, aan het werk. Overdag werkte ze als administratief gemeenteambtenaar, daarbuiten schildert en tekent ze, zoveel ze kan. 

Ze is speciaal voor #hierteekenen naar het Rijksmuseum gekomen. “Het leek me een beetje eng om te tekenen terwijl iedereen kan zien wat je doet, maar ik ga zo op in wat ik doe, dat ik het niet eens doorheb als mensen meekijken.”

Ongestoord doortekenend: “Je moet in het leven zoeken naar iets dat echt bij je past. Ik heb het gevonden.”

Marten & Oopjen poseren in het Atrium. Beeld Dingena Mol
Havermelkmeisje Elin de Koning (9) poseerde alleen op zondag in het Atrium. Beeld Dingena Mol
Rembrandt op straat: bewegende modelllen natekenen in de Voorhal. Beeld Dingena Mol
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden