Plus

Marieke Elsinga: 'Bij een eerste date kan het niet níet over mijn werk gaan'

Marieke Elsinga (31) ontving vorige maand de Televizier Talent Award. Ze is verslaggever van RTL Boulevard, na een jaartje bij RTL Late Night. 'Ook met Beau als presentator zou ik gestopt zijn.'

Marieke Elsinga: 'Het was deze zomer alsof ik een vliegtuigje met 'Bel Marieke Elsinga' boven Hilversum had laten vliegen' Beeld Linda Stulic

De dag na het overlijden van Eberhard van der Laan was Marieke Elsinga's eerste werkdag bij RTL Boulevard. En dus stond ze, fris in haar nieuwe rol als verslaggever van het programma, Dries Roelvink te interviewen over de verdiensten die Van der Laan heeft gehad voor zijn Amsterdam. Het kan verkeren.

In augustus kondigde Elsinga aan te stoppen als sidekick van Humberto Tan bij RTL Late Night. Ze stond maar een jaar achter de desk, nadat ze Luuk Ikink had opgevolgd. Voor Elsinga, die al lang droomde van een carrière bij de televisie, werd een grote wens vervuld, maar als sidekick kon ze toch haar energie niet kwijt. En dus begon ze in oktober, na een uitstapje in Expeditie Robinson en met de Televizier Talent Award op zak, fris bij RTL Boulevard.

Het was niet eenvoudig u te spreken.
"Met RTL had ik besloten om de eerste periode bij Late Night geen interviews te doen. Dat was heerlijk, eerlijk gezegd. Er kwam in die tijd best veel op me af. Niet alleen het feit dat je ineens elke dag op televisie bent, maar ik moest me ook gewoon inwerken in een nieuwe baan."

"Ik begon dagelijks om 14.00 uur en ook al had ik maar een paar rubrieken, als je bij een talkshow werkt, sta je daarmee op en ga je ermee naar bed. Het is late night, dus het moment dat je werkdag erop zit, ligt heel kort voor het moment dat je naar bed gaat. De volgende ochtend dacht ik al: wat gaan we vandaag doen? Ik vond het wel een wijze beslissing van RTL om mij even uit de wind te houden."

En toen stond u ineens met Mark Rutte in de Linda., pratend over een mogelijk gedeeld kerstdiner.
"Na verloop van tijd ben ik wel wat media­dingen gaan doen. Het interview met Mark was een prachtig eerste moment. Ik ben al jaren geabonneerd op de Linda. - en met de minister-­president, dat gaf wel gewicht aan het interview. Mark is ook gewoon Mark, we hebben flink ge­lachen."

"Het was een mooie plek om geportretteerd te worden. Daarbij ging het veel meer over Mark dan over mij, dat vond ik niet onprettig. Langzaamaan zou ik daarna andere dingen gaan doen, maar in maart nam ik het besluit dat ik het bij één seizoen Late Night zou houden. Toen vond ik het niet gepast om interviews te geven. Ik zou moeten liegen over mijn situatie bij het programma, omdat het nog te vroeg was om bekend te maken dat ik zou stoppen."

Voelde u zich bezwaard dat u al snel weer iets anders wilde?
"Dat heb ik me wel lang gevoeld, ja. Het gevoel dat ik wilde stoppen begon zich al tegen de winterstop te nestelen, nog niet eens op de helft van het eerste jaar. Ik wilde er in eerste instantie niet aan toegeven, ook omdat het een beetje als falen voelde. Daar heb ik even tegen gevochten, tot ergens in maart een deurtje in mijn hoofd openging: je hóeft het niet nog een jaar te doen."

"Jezelf zijn op televisie is denk ik een van de moeilijkste dingen aan het vak. Dat probeer ik zo goed mogelijk te doen, maar het was bij Late Night best een uitdaging. Ik zat behoorlijk vast aan de bar en dagelijks bezig zijn met internetvideo's is aanzienlijk meer Luuk Ikink zijn ding, dan dat het mijn ding is. Ik had geen zin nog een jaar een schoen aan te doen die niet helemaal lekker zat."

Voor de helderheid: dat heeft u aangegeven vóórdat Beau van Erven Dorens het tijdelijk overnam van Humberto Tan.
"Toen ik aangaf te willen stoppen, vroeg RTL of ik nog wel Summer Night met Beau wilde doen. Het was voor mij een prachtige kans om zowel met Humberto als met Beau samen te werken."

In RTL Summer Night was u vrijer, kwam u vaker achter de desk vandaan. En u had een betere klik met Van Erven Dorens dan met Tan.
"Ik begrijp heus dat mensen dachten: ze stopt na één jaar, daar zal wel iets achter zitten. Late Night kende een zware periode. Ik was er huiverig voor dat media zouden schrijven dat ik eruit was gewerkt, maar dat is bijna niet gebeurd."

"Er is wel veel geschreven over de verstandhouding tussen mij en Humberto. Ja, de chemie tussen mij en Beau was ook beter. Dat kan ik met droge ogen zeggen, omdat iedereen het kon zien. Dat is toch niet erg? Ik heb als nieuweling op tv de kans gehad om met twee grote presentatoren te werken en ook te voelen hoe verschillend dat kan zijn."

"Summer Night was losser en Beau gaf mij veel ruimte. Als Humberto dat bij Late Night ook meer had gedaan, had de kijker misschien sneller de Marieke gezien die mensen in de zomer konden zien. En toch, als Beau, hypothetisch gezien, Late Night was gaan presenteren, zou ik alsnog gestopt zijn."

U hebt er nooit een geheim van gemaakt dat u heel graag tv wilde maken. Waar kwam dat eigenlijk vandaan?
"Vroeger wilde ik altijd actrice worden. Het heeft er altijd wel ingezeten om anderen te willen vermaken en een verhaal te vertellen. Als ik ergens enthousiast over ben, hoop ik dat ik het zo kan overbrengen dat jij het ook wordt. Zodat je je kun inbeelden wat ik gezien heb, of kunt voelen wat ik heb meegemaakt."

"Ik vond spreekbeurten ook fantastisch vroeger. Oefenen voor mijn ouders, mijn broer en mijn zus. Op televisie bereik je veel meer mensen. Dat vind ik toch nog het magische aan dat kastje in de kamer."

Voordat u bij tv terechtkwam, ging u aan de slag bij Qmusic. Zag u dat altijd al als een ­opstapje naar tv?
"Nee, zo heb ik dat nooit gezien. Radio heeft mij een beetje rechts ingehaald. Nadat ik mijn baan als citymarketeer had opgezegd, wilde ik een jaar werken om iets in de tv-wereld in de lift te krijgen. Natuurlijk ben je niet binnen een jaar de nieuwe Wendy van Dijk, maar ik heb zo veel mogelijk aangepakt."

"Ik heb van alles gedaan bij de lokale omroep, heb stage bij AT5 gelopen en veel koffie gedronken met mensen uit het vak. Jort Kelder, Hidde van Warmerdam en Merel Westrik hebben me bijvoorbeeld geholpen. Uiteindelijk kwam ik via Q-college, het opleidingstraject van Qmusic, bij de radio terecht."

Wat voor advies geven mensen als Jort Kelder of Merel Westrik?
"Het is leerzaam hoe zulke mensen het vak binnen zijn gerold. Hidde heeft mij dringend aangeraden stage te gaan lopen bij AT5. Ik hikte daar een beetje tegenaan, omdat ik al vier jaar werkervaring had en niet zo'n zin had om op mijn 26ste weer stage te gaan lopen. Toch heb ik het gedaan, en het was hartstikke leerzaam. Ondertussen werkte ik in een koffietentje voor de huur. Tot ik bij Qmusic aan de gang kon."

Was het een verrassing dat u uiteindelijk bij RTL Late Night terecht kon?
"Vorig jaar in de zomer gebeurde er ineens van alles. Het was alsof ik, sinds ik mijn baan als citymarketeer had opgezegd, elke dag een euro had ingelegd om de piloot te betalen die het vliegtuigje met 'Bel Marieke Elsinga, 06-enzovoorts' over Hilversum kon laten vliegen."

"Ik was ook in gesprek met WNL, deed een programma voor KPN en ineens belde Late Night. Ik was op een festival met een vriendin en ben even gaan zitten."

Hoe belangrijk is werk?
"Ja, heel belangrijk. Ik realiseer me steeds meer dat het misschien té belangrijk is. Ik denk al jaren: het wordt wel rustiger. Dat wordt het dan niet."

"Ik denk niet dat ik mijn identiteit ontleen aan mijn werk, maar mijn werk ís wel een groot deel van mijn identiteit. De manier waarop het de laatste jaren is gegaan - hard werken, stapje voor stapje - laat denk ik heel erg zien hoe mijn karakter in elkaar steekt. Wanneer ik bij wijze van spreken een eerste date heb, kan het niet niet over mijn werk gaan. Het laat een groot deel van mijn karakter zien."

"Twee jaar geleden werkte ik nog vijf dagen per week bij Qmusic en twee bij NH, dat was een mooie tijd. Inmiddels is de balans iets meer terug en heb ik werkelijk ook tijd om eens op date te gaan met iemand."

U bent nu drie dagen per week in de weer voor Boulevard, wat doet u die andere dagen?
"Die vullen zich wel. Ik ben voor Boulevard inmiddels ook naar Ethiopië geweest om
reportages te maken over het drinkwater­probleem daar. Dat vind ik mooi om te doen, het vergt weer een heel andere kwaliteit om daar tv over te maken dan, bijvoorbeeld, Dries Roelvink te interviewen over Van der Laan. ­Samen met RTL denk ik ondertussen na over programma's die ik erbij kan doen."

Marieke Elsinga: 'Ik vind dat er onterecht een negatieve geur om entertainment heen hangt' Beeld Linda Stulic

Heeft u zelf een voorkeur?
"Het is nog toekomstmuziek, maar ik zou het heel leuk vinden om een programma te maken dat voortkomt uit mijn nieuwsgierigheid. Een Sophie in de kreukels-achtig programma bijvoorbeeld, of Chantal blijft slapen."

"Mijn kracht ligt, denk ik, in de interactie. Daarom denk ik ook dat de stap naar Boulevard de juiste is. Ik heb wel even gedacht dat het een degradatie was, van 5 dagen RTL Late Night naar 3 dagen RTL Boulevard, maar ik ben toch heel blij dat ik dit ben gaan doen."

"Het geeft me de kans drie keer per week verschillende dingen te doen en dus uit te vogelen wat goed bij mij past. Met mensen praten, dingen ondergaan, waardoor altijd de eerlijkste reactie naar boven komt. Het is een schitterende speeltuin."

Wat vindt u van de discussie over de vele BN'ers in de programmering van RTL?
"Ik vind dat er onterecht een negatieve geur om entertainment heen hangt. We zeuren graag, maar er is een heel grote groep mensen die het liefst op zaterdagavond met natte haartjes op de bank een grote show kijkt. Daar moet weer een goede balans in gevonden worden."

"Ik denk dat het niet de voorkeur geniet om op zaterdagavond een RTL-ster te zien in de show van half 9 en die vervolgens ook te zien in de show van half 10. De trend is een beetje de BN'er kookt, de BN'er danst, de BN'er lacht, maar dat waait wel weer over. We moeten denk ik niet bang zijn shows als Expeditie Robinson en Wie is de mol? weer met onbekende koppen te doen."

Opgebiecht

Leermeester "Hidde van Warmerdam. Ik spreek hem veel te weinig, maar toen ik duidelijk had dat ik tv-werk wilde doen, heb ik vaak met Hidde gezeten. Hij heeft mij heel erg goed naar mezelf leren kijken."

De beste uit het vak "Sophie Hilbrand en Chantal Janzen. Zij zijn allebei uitermate zichzelf. Chantal is zalig cynisch, dat vind ik magisch. Sophie is gewoon no-nonsense en trekt zich ogenschijnlijk niks aan van meningen over haar. Ik hoop dat ik ook zo kan zijn."

De slechtste uit het vak "Ik noem geen namen, omdat ik ook echt even geen namen weet. Dus even algemeen: mensen die voor de schermen heel anders zijn dan achter de schermen."

Het beste advies gegeven "Van mijn haptonoom: 'Schaam je niet om jezelf te zijn. Het is het probleem van anderen als ze jou niet leuk vinden.'"

Het slechtste advies "Van Ruud de Wild. Hij heeft op de talentendag van 538 gezegd - dat was in dezelfde tijd dat ik auditie deed voor Q-college - dat ik moet kiezen tussen radio en tv. Ik vind het allebei leuk, en denk ook dat het in deze tijd prima mogelijk is meer dan één ding te doen."

CV
Geboren 12 juli 1986, Gouda
Opleiding communicatiemanagement, HU
Loopbaan

2007: Hyves
2010: Cityfilm
2011: MeerRadio en MeerTelevisie
2012: stage AT5
2012: Amsterdam FM
2012: traject op Q-college
2013: nacht-dj Qmusic
2015: presentatrice NH
2016: sidekick RTL Late Night
2017: verslaggever RTL Boulevard
2017: Televizier Talent Award

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden