Plus

Marieke Derksen, stille kracht achter Gijp en Kieft: 'Het is geen wetenschap'

In tegenstelling tot vader Johan is Marieke Derksen (36), uitgever van bestsellers, niet van de meningen. Deze week verschijnt De Wereld Volgens Gijp. 'Het had eigenlijk een jolig zomerboek moeten worden.'

Marieke Derksen: 'Het is handig dat Johan op tv af en toe iets kan zeggen over de boeken' Beeld Dingena Mol

Een echte fan van interviews is Marieke Derksen niet. Dat wil zeggen: interviews geven. Na een aantal verzoeken gaat ze alsnog akkoord.

Uit een mailwisseling: "Ik sta niet zo te trappelen om op de voorgrond te treden, omdat ik vind dat ik helemaal niet belangrijk ben. Maar misschien moet ik er maar een keer aan."

Dat moet ze zeker. Derksen is de stille kracht achter de successen van bestsellers als Gijp en Kieft van Michel van Egmond: ze runt uitgeverij Voetbal Inside van achter een laptopje. Min of meer alleen. Johan Derksen, haar vader, en Van Egmond zijn de mediagenieke gezichten.

In oktober vorig jaar maakte Voetbal Inside, dat toen nog VI Boeken heette, zich los van uitgever WPG en ging de uitgeverij over naar Overamstel, waar met De Waarheid (over Luc Nilis), Boskamp, Leven Met Feyenoord, Terug naar Hilversum (van Kees Jansma) en Mijn Zoon, Ajacied inmiddels de eerste vier boeken van de band gerold zijn.

U heeft weleens gezegd: 'Er liggen 's zomers net zo veel mannen als vrouwen op het strand en net als de vrouwen hebben die mannen daar graag een boekje bij.' Is het ­succes van Voetbal Inside zo eenvoudig te verklaren?
"Dat is misschien iets te simpel, maar ik vind dat er soms zo ontzettend interessant wordt gedaan over boeken uitgeven. Als je ziet wat er hoog scoort: Fifty Shades of Grey en er is ineens een kleurboekenhype."

"De literaire scene vindt het niet leuk, maar volgens mij is het geen wetenschap. Het is vooral intuïtie. En wat betreft voetbalboeken: dat houdt natuurlijk een keer op."

Hoe bereiden jullie je daarop voor?
"Met dat rare succes van ons dook iedereen ineens op de voetbalboeken. Doodzonde, eigenlijk. Nu doet wielrennen het heel goed. Dat is fijn: Thijs Zonneveld heeft nu voor meerdere boeken bij ons getekend. Zo proberen we op zoek te gaan naar nieuwe helden in de sport. Al zijn er nog voldoende oud-voetballers waar ik graag iets mee zou willen: Rijkaard en Gullit, bijvoorbeeld."

Hoe is de rolverdeling binnen Voetbal Inside?
"Johan zit bij het tv-programma en als ik hem eens per maand een half uur op kantoor zie, is dat veel. Het is handig dat hij af en toe op tv iets kan zeggen over de boeken. En Michel, die moet boeken tikken en is mijn klankbord. We hebben dagelijks contact. Maar het is niet zo dat hij er dubbele spaties uit haalt bij boeken van anderen."

Derksen: 'Met dat rare succes van ons dook iedereen ineens op de voetbalboeken. Doodzonde, eigenlijk' Beeld Dingena Mol

Overlegt u met hen ook welke auteurs bij Voetbal Inside uit te geven?
"Als je interpunctie gebruikt, ben je welkom. Het leukste is juist als ze niet bekend zijn: Hajo de Boer (Mijn Zoon, Ajacied) en André van Kats (Boskamp, Een Leven Met ­Feyenoord) hebben nu een uitstekend debuut gemaakt. Helemaal uit het niets. Waanzinnig vind ik dat."

U heeft een merkwaardige carrière.
"Ha, carrière, wat een groot woord. Maar inderdaad: niks eraan is gegaan zoals gepland."

Vanuit de opleiding theater-, film- en televisiewetenschappen rolde u zo de redactie van Voetbal International op. Daarvoor: een stage bij RTL Boulevard. En nu een ­succesvol uitgever.
"Ach, die studie. Ontzettend leuk hoor, maar je kan er ­natuurlijk helemaal niks mee. Bij de receptie van VI was ik de vaste invaller van vrouwen die zwanger raakten."

"Ik had eigenlijk niet zo'n behoefte om met Johan samen te gaan werken. Zijn reactie: dat is jammer dan, want je bent al aangenomen. Later werd ik vrij plotseling door Matty Verkamman gevraagd voor uitgeverij De Buitenspelers, die net begonnen was met die stoeptegels: enorm grote en dure boeken over sport."

"Toen Verkamman een jaar later opstapte na gedoe bij WPG had ik de keuze: blijf ik deze boeken uitgeven - heel mooi gemaakt, maar niet erg handzaam - of ga ik voor leesboeken? Ik deed het laatste. Vanaf die dag bestond VI Boeken en was ik typmiep."

Geen gekke stap achteraf.
"Op het moment zelf wel, want er was gewoon helemaal niks. Nul. Een leeg blad. Dat is in sneltreinvaart uit de hand gelopen."

Hoe heeft u die Gijp- en Kieftgekte ervaren?
"Michel en ik hebben een paar honderd telefoontjes gehad met de strekking: wat is dit? Wat gebeurt er? We hebben gegierd van het lachen: het sloeg helemaal nergens op. Maar dat Geen Genade, het boek over Andy van der Meijde, op één kwam in de bestseller top-60 had ik ook nooit verwacht."

Nu is het geen geheim dat Van Egmond goed beloond is voor met name Gijp. Wim Kieft kwam uit de schuldsanering door Kieft. Heeft u ook een graantje meegepikt?
"Dat was Michels eerste contract. Er was ergens iets ­misgegaan met dat contract binnen WPG, maar hé, dat gebeurt. Fantastisch toch? En voor Kieft vind ik het ook fijn dat het boek in die zin iets heeft kunnen betekenen. Zelf was en ben ik gewoon in loondienst: mensen denken misschien dat ik gecasht heb, maar niets daarvan. Maar zo wérkt dat: als je veel boeken verkoopt, gun ik je elke ­euro die je ermee verdient."

U lijkt me niet iemand die bij de brievenbus staat te wachten voor de uitnodiging van het Boekenbal.
"Ik ben drie keer uitgenodigd, maar nog nooit geweest. Altijd was het in hetzelfde weekend als het festival Where The Wild Things Are. Dit jaar gaat dat niet meer door, maar ik weet niet of ik nog een uitnodiging voor het Boekenbal krijg. Ik had altijd wat anders, dat is echt niet hautain ­bedoeld. Dit jaar zou ik kunnen!"

Ik vraag het omdat het weleens schuurt tussen Voetbal Inside en het literaire wereldje.
"Ik heb er geen aversie tegen. Dat is Johan, die af en toe wat dingen roept. Het is cabaret, dat moet je allemaal niet serieus nemen. Maar sommige mensen doen dat wel."

Daarover gesproken: toen we een afspraak maakten zei u geen behoefte te hebben meningen de wereld in te ­slingeren. Dat is geen familietrekje.
"Haha, ik denk ook weleens: o, heb je dat hoofd wéér. Ik was het huis al uit toen Johan echt een bekend gezicht werd. Verder ben ik gewoon opgegroeid met een sportjournalist als vader - die veel weg was. Heel normaal ­eigenlijk."

"Van een afstandje heb ik vervolgens gezien hoe die bekendheid kwam en werd mij vrij snel duidelijk: ik hoef dat niet. Ik vind de anonimiteit heel prettig. En wie ben ik om overal een mening over te hebben? Ik snap dat Johan al honderd jaar meeloopt in de voetballerij, dan heb je iets meer reden om je te mengen in de discussie."

"Nog iets anders van bekendheid: je krijgt heel snel het vader-dochtersyndroom. Sta je ineens in rubriekjes met leuke vaderdagvragen. Het is nu overigens wel een beetje over omdat ik altijd nee heb gezegd. Ik zit niet meer in de kaartenbak, denk ik. Fijn zo."

Deze week komt De Wereld Volgens Gijp uit. Komt er weer een mediacircus op gang?
"Nou, het is een vrij kwetsbaar onderwerp geworden. We wilden eigenlijk een heel jolig zomerboek maken, maar in het proces veranderde dat: de moeder van Renés zoon overleed en Renés moeder later ook nog. Er valt best nog wat te lachen in het boek, maar het thema is serieus ­geworden."

"Voetbal als troost. Dan moeten we misschien niet van René vragen dat ie twintig interviews gaat doen. Hij doet er een paar en dan is het oké. René moet zich er goed bij voelen, Michel kan de rest opvangen. Maar ze hoeven van mij allebei niet in een overdekte winkelpromenade in Wassenaar tussen de prittstiften te gaan zitten signeren. Vind ik altijd zo gênant."

Lees ook het interview met Michel van Egmond: 'Verstand van voetbal bestaat niet' [+]

Derksen: 'Maar zo wérkt dat: als je veel boeken verkoopt, gun ik je elke ­euro die je ermee verdient' Beeld Dingena Mol
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden