PlusMuziekrecensie

Margo Price maakt countryrock die eigenzinnig en zelfs actueel klinkt

That’s How Rumors Get Started van Margo Price.

Dromerig, een beetje meisjesachtig ook wel, maar tegelijkertijd best dwingend. Aan welke collega doet zangeres Margo Price nou ook al weer denken in het openings- en titelnummer van haar derde album That’s How Rumors Get Started? Na het nummer 2,5 keer te hebben gedraaid valt het kwartje: Price klinkt in het nummer als Stevie Nicks in de hoogtijdagen van Fleetwoord Mac.

En is die titel dan wellicht een verwijzing naar Rumors, het bekendste en succesvolste album van Fleetwood Mac? Enne, het gewaad dat Price op de hoesfoto draagt, is dat dan een knipoog naar de hippiejurken waarin Nicks zich in de jaren zeventig hulde? Het zal allemaal zo zijn, maar het prachtige That’s How Rumors Get Started is gelukkig veel meer dan een ode aan een bewonderde zangeres. Price maakt countryrock die verwijst naar de muziek van de jaren zeventig, maar vooral eigenzinnig en zelfs actueel klinkt.

Dat de 37-jarige Price nogal wat ellende meemaakte (een jeugd in armoede, gedoe met drugs, een overleden kind zelfs) hoor je terug in haar doorleefde stem. Ze zingt meeslepende ballads, maar net zo makkelijk ook stevig rockend werk. Price wordt begeleid door een band van door de wol geverfde studiomuzikanten, onder wie basbeest Pino Palladino en de uit Tom Petty’s Heartbreakers bekende organist Benmont Tench.