PlusInterview

Margje Fikse, vakantiekracht bij Op1: ‘Ik ben natuurlijk een totale C-ster’

Samen met Kefah Allush vormt Margje Fikse (45) een nieuw presentatieduo bij talkshow Op1. Vooralsnog als vakantiekracht in de zomer. 

Margje Fikse: ‘Ik houd niet van kritisch doen omdat dat nu eenmaal wordt verwacht' Beeld Sanne Zurne

Mocht de Publieke Omroep het vermeende hoge ‘Amsterdam-gehalte’ van de Nederlandse talkshowtafels werkelijk willen aanpakken, dan is Margje Fikse (45) buitengewoon geschikt als geheim wapen. “Je moet de zandweg op en dan blijven doorrijden. En als je denkt dat je verkeerd zit, ga je de goede kant op,” geeft ze telefonisch aanwijzingen voor de speurtocht naar haar huis in Hattem, op de grens van Gelderland en Overijssel.

Die routebeschrijving blijkt accuraat. Achter een maïsveld doemt een kleine boerderij op. Fikse woonde als er als puber ook al. Ze vertrok naar Leiden om politicologie te studeren en woonde later in de Indische buurt in Amsterdam. Maar sinds acht jaar is ze terug op de plek waar haar vader een paardenfokkerij bestierde. Een pony en twee paarden knabbelen er nu in alle rust van het gras in het weitje naast het erf.

Vanaf de studio op het Westergasterrein is het anderhalf uur rijden om thuis te komen. Die tijd kon ze afgelopen dinsdagnacht goed gebruiken om de uitzending van Op1 te overdenken. Met collega Kefah Allush vormt ze in juli en augustus het presentatiekoppel namens de EO.

Recenseert ze twee van de drie eerste uitzendingen die ze maakte nog als ‘kabbelend’, die van afgelopen dinsdag was recht in het hart van het nieuws. De moeder van de 14-jarige Tamar, het meisje dat werd doodgereden nabij Marken, vertelde het verhaal van die fatale avond.

Fikse: “Zo verschrikkelijk. Je weet diep van binnen wel dat ieders leven van het ene op het andere ogenblik kan veranderen in een hel. Maar als het dan echt gebeurt, besef je pas hoe weinig je je daar bewust van bent. Ik bid elke avond voor het slapengaan met de kinderen. Spreek dankbaarheid uit dat ze weer veilig in bed liggen. Soms raffelen we dat een beetje af. Maar zo vanzelfsprekend is het niet.”

Ze is trots op de uitzending van dinsdag. De moeder van Tamar wilde een podium om de automobilist die haar dochter doodreed op te roepen zich te melden. Dat kreeg ze. Fikse: “Dan heeft televisie echt nut.”

Waarom vond u eerdere uitzendingen van Op1 die u presenteerde minder goed?

“De eerste keer wilde ik gewoon de overkant halen. De derde keer kabbelde het gesprek naar mijn zin te veel. Het was niet los genoeg. De tweede keer was juist wel geslaagd. Toen was ik heel ontspannen, maakte zelfs grapjes. Jammer alleen dat bij een ervan niemand aan tafel een krimp gaf. Van schrik begon ik zelf maar te lachen. Daarna dacht ik: ‘Help, waar is hier het luik? Ik wil hier weg!’ Maar na afloop besefte ik: ‘Er gebeurde tenminste wat. Het was wél een leuke uitzending.’ Er schijnt nu zelfs een YouTube-clipje te zijn met als titel ‘Awkward: Margje Fikse lacht om eigen coronagrap.’ Hilarisch, toch?”

Voor sommige van uw collega’s is het presenteren van een latenighttalkshow de Heilige Graal van de mediawereld. Voor u niet?

“Ik ben me er zeker van bewust dat dit iets bijzonders is. Daarom wilde ik die eerste uitzending ook geen gekke dingen doen. Ik dacht: ‘We zijn wéér een nieuw duo. Laten we zorgen dat het geen Bassie & Adriaan wordt. We houden het zakelijk.’ Ik sprak Jeroen Pauw na afloop. Hij zei: ‘Ik snap dat je gespannen was, maar bedenk: je hebt hierna nog maar zeven uitzendingen, laat wat van je zelf zien.’ Dat heb ik ter harte genomen.”

Wat is de stijl die u wilt laten zien?

“Ik houd niet van kritisch doen omdat dat nu eenmaal wordt verwacht. Juist in deze tijd van snelle reacties en het eigen gelijk wil ik weten hoe iemand nou precies denkt. ‘Luister daar eerst eens naar,’ denk ik vaak als er een discussie dreigt te ontsporen. ‘Dan kun je het er daarna toch alsnog mee oneens zijn?’”

“Ik heb dat van huis uit meegekregen. Met de klanten van de paardenfokkerij zat iedereen bij ons aan tafel. Van Jan des Bouvrie tot de boer van hier verderop. Ze kregen allemaal een stuk ontbijtkoek met een lik boter. En mijn vader bleef aan iedereen vragen stellen: ‘Waar kom je vandaan?’ ‘Wat vind je daar en daar van?’ Echte interesse is niet aan tijd of vorm gebonden. Ik geloof dat mensen in een oogopslag zien of je interesse oprecht is of niet.”

U was in 2000 de eerste presentatrice van de EO-televisiehit Het Familiediner. U stopte al na één seizoen. Waarom?

“Ik ben er bijna huilend weggegaan. Het paste helemaal niet bij me. Ik was 25, zo’n programma heeft iemand nodig met levenservaring. Bert van Leeuwen, die het overnam, was geknipt voor die familieruzies. Ik had vlak ervoor mijn vader verloren. Hij was 77, maar stierf onverwacht na een val van de trap. Zat ik daar ineens bij kinderen die hun ouders niet meer wilden zien. Dan dacht ik: ‘Kom op, zeg. Stap eroverheen. Je hébt elkaar tenminste nog!’ Ik vond het zwaar. En verlangde tegelijk ook naar meer journalistiek werk.”

En 20 jaar later zit u dan op een van de meest begeerde posities in de televisiewereld. In de tussentijd was u onder meer verslaggever van TweeVandaag en Netwerk, regisseur van de reisprogramma’s van Kefah Allush en, nog steeds, presentatrice van het radioprogramma Dit is de dag.

“Dat ik Op1 nu mag doen, is het resultaat van rustig beginnen en dan gestaag doorgaan. Mijn tactiek is altijd geweest om er klaar voor te zijn als ze weer een keer zouden denken: ‘O ja, we hebben Margje ook nog’. Maar met dat besef leef ik niet iedere dag, natuurlijk. Mijn leven draait gewoon om drie kinderen, zwemles, verjaardagsfeestjes en het plannen van werk tussendoor.”

U deed vorig jaar al een screentest voor Op1. Toen werden Giovanca Ostiana en Tijs van den Brink het duo voor de EO.

“Ik wist meteen dat Giovanca een betere kans maakte dan ik. Toch wilde ik die test doen. Gewoon om te kijken hoe ik het zou doen na al die jaren zonder televisie.”

Hoe wist u dat?

“Giovanca past goed bij de christelijke signatuur van de EO en vormt een spannend duo met Tijs. En vergeet niet: Op1 moest toen nog helemaal worden neergezet. Dan is een bekende naam fijn. Ik bedoel: who the f. is Margje Fikse dan? Ik ben natuurlijk gewoon een totale C-ster.”

U heeft wel journalistieke ervaring.

“Je moet niet meedoen aan zo’n screentest als je niet accepteert dat er iemand anders wordt gekozen. Ik mag nu invallen, samen met Kefah. Dat is toch geweldig? Weet je hoeveel mensen in Nederland die stoel van ons willen? En Margje uit Hattem mag daar zitten. Da’s toch geweldig?”

Er zijn inmiddels zeventien verschillende presentatoren aan bod geweest. De Speld kopte: ‘Op1 lost werkeloosheid onder presentatoren op.’

“Heb ik meteen op Twitter gedeeld! Supergrappig. Of er waarheid in zit? Absoluut. Maar ik vind het ook heel logisch: er zijn nog veel meer goede journalisten die dit best zouden kunnen. En weet je wat de winst daarvan is? Dat het nu duidelijk is dat het dus niet hoeft, die ene sterpresentator die elke avond de huiskamer in komt. Het draait om een goed programma en vooral om de juiste gasten. Nou, dat vind ik een fijne conclusie.”

En dat middenin die verwoestende talkshowoorlog.

“Och ja, zeg. Die is hopelijk toch wel uitgewoed? Weet je wat ik wel mooi vind? Toen Eva Jinek naar RTL overstapte, was het beeld dat de Publieke Omroep als een soort ruïne achterbleef. Het was niets en het zou ook niets worden. En dan blijkt Op1 na een jaar al zó’n succes! Dat vind ik echt leuk. Zeker omdat ik van nature voor de underdog ben.”

Ik begrijp: u aast niet op een commerciële talkshow die uw eigen naam draagt?

“Ik vind mensen die zichzelf niet te serieus nemen het leukst. Zo probeer ik ook naar mijn loopbaan te kijken. Mijn ambitie was altijd om journalistiek bezig te zijn. Het maakte me niet meteen uit waar. Dit is natuurlijk een geweldige plek, maar ik vind een reisserie met Kefah ook ontzettend leuk. Dan kan ik innig tevreden luisteren hoe hij een interview doet. En voel ik geen enkele behoefte om zelf voor de camera te springen.”

Als ze u aanbieden om na de zomer verder te gaan bij Op1, zegt u dan eigenlijk wel ja?

“Dat zou ik graag doen, hoor. Maar dat gebeurt niet. Daarover zijn duidelijke afspraken gemaakt. Het blijft bij deze acht keer. Voorlopig dan, hè.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden