Plus

Marco Versluis: 'Het DWDD-stramien loslaten voelt prettig'

Marco Versluis (42) is hoofdredacteur van De Wereld Draait Door, sinds hij in oktober 2016 Dieuwke Wynia opvolgde. Maandag begint het veertiende seizoen. 'Hard werken, mét resultaat, werkt verslavend.'

Marco Versluis: 'Elke dag is een blank canvas. Er is een studio, daarin staat een tafel en daarachter zit Matthijs van Nieuwkerk. Die basis is al DWDD genoeg.' Beeld Rogier van `t Slot

De zomer van Marco Versluis duurde dit jaar drie maanden langer dan voorheen. Op voorspraak van Matthijs van Nieuwkerk is De wereld draait door - de talkshow waar Versluis in oktober 2016 hoofdredacteur van werd - sinds vorig seizoen nog maar zes maanden per jaar te zien.

Inmiddels weet Versluis' hond Sam weer waar hij aan toe is; dagelijks gaat hij in de vroegte al mee naar het Westergasterrein, waar de DWDD-redactie zit, om twaalf uur later pas weer huiswaarts te gaan. Het mag duidelijk zijn: DWDD begint weer.

Hoe was uw zomer?
"We hebben na seizoen dertien even uitgepuft. Er lag een idee om een zomerprogramma te maken met Matthijs - het befaamde 'reisprogramma' waar NPO-televisiedirecteur Frans Klein het vaak over heeft - maar dat is er niet van ­gekomen. We hebben het wel ontwikkeld, even­tueel voor volgend jaar.

Voor in de toekomst is het de bedoeling dat we een extra programma gaan maken in de periode dat DWDD er niet is. Matthijs heeft zelf nog Moby Dick gemaakt, maar daar was ik niet bij betrokken. Drie weken geleden is de gehele redactie weer begonnen."

Nog naar Margriet van der Linden gekeken?
"Ja, daar heb ik zeker naar gekeken."

Kom maar op met dat oordeel.
"Ik wist dat de vraag zou komen, maar er wordt al genoeg geroepen vanaf de zijlijn. Ik voel niet de behoefte daar een steentje aan bij te dragen. Niet in de minste plaats omdat ze op ons slot zitten. Kijk, ik maak zelf een talkshow en heb een kritisch oog, dus ik kijk vanuit een blik dat het áltijd beter kan. Het is het eerste seizoen, hè. Hetzelfde geldt voor Twan Huys. Ik hoorde hier en daar de nuance dat DWDD de eerste maanden van het bestaan ook moeite had. Die nuance is op zijn plaats."

Het is voor het eerst dat Versluis een interview geeft sinds hij in oktober 2016 het stokje overnam van Dieuwke Wynia. Dat doet hij met een zekere voorzichtigheid; hij houdt zijn kaarten enigszins tegen de borst.

De woorden van een hoofdredacteur van de grootste talkshow van Nederland hebben ­gewicht, en dat weet hij. Op de suggestie dat De Wereld Draait Door ter gelegenheid van het veertiende seizoen aandacht gaat besteden aan een zekere nummer veertien uit het verleden: "Het is seizoen veertien, ja. Daarbij hebben we gezocht naar een passende invulling. Wat dat precies is, ga je snel genoeg zien."

Wel officieel bekend: De Wereld Draait Door heeft online en in het programma een plek ­ingeruimd voor YUNG DWDD. Een concept waarin de jonge BNNVara-presentatoren ­Samya Hafsaoui, Emma Wortelboer, Sahil Amar Aïssa en Jurre Geluk items maken vanuit hun blik op de wereld. Over anderhalve week onthult DWDD in Beeld en Geluid ook de Mies Bouwman-totempaal, als eerbetoon aan het in februari overleden tv-icoon. Onder meer ontwerper Maarten Baas, kunstschilder Ans Markus en fotograaf Robin de Puy werkten mee.

Racoon is de nieuwe huisband. Dat leek mij wat veilig.
"Vind je? Het idee kwam voorbij op de redactie en eigenlijk vond iedereen het te gek. Roxeanne Hazes vond ik ook geslaagd. Ja, misschien was Roxeanne wat alternatiever. Bart (van der Weide, zanger Racoon, red.) kennen we goed en het levert in de studio altijd plezier op. Jij mag het veilig noemen, maar wij kregen er veel zin in."

Versluis kwam in 2012 binnen bij De wereld draait door als samensteller. In die functie was hij verantwoordelijk voor de samenstelling van één of twee uitzendingen per week. Voor die tijd werkte hij als eindredacteur van diverse programma's van Paul de Leeuw.

Opgebiecht

Leermeester “Max Westerman.
Ik heb stage gelopen bij RTL Nieuws in New York. Zijn drive was aanstekelijk. Daarna wist ik zeker dat ik bij televisie wilde werken.”

Beste in het vak “ Ik word omringd door besten, maar als ik iemand móet kiezen, kies ik Sonja Barend. Een knik naar de meester. Als ik haar zie, ben ik starstruck. The queen of talkshows.”

Slechtste in het vak “Daar doe ik niet aan mee. Dat zou slecht zijn voor mijn karmapunten.”

Beste advies ooit gekregen “‘Be a fountain, not a drain.’ Dat advies kwam van een scheurkalender. Het is een credo geworden.”

Slechtste advies ooit gekregen “Neem nooit een hond.”


Was de functie van samensteller geen stap terug?
"Ik moest nadenken over het aanbod toen Dieuwke mij benaderde, ja. Ik was geen beginnend tv-maker meer, en DWDD leek op zijn hoogtepunt. Ik heb volgens mij letterlijk aan Dieuwke gevraagd: wat valt er nog te halen? Het programma had al zeven jaar gedraaid, de Nipkowschijf gewonnen en de Gouden Televizier-Ring binnengesleept. Toen ik dat zei werd Dieuwke heel boos. Er valt elke dag genoeg te halen bij DWDD, zei ze."

Was het lastig haar uiteindelijk op te volgen? Het was geen geheim dat Van Nieuwkerk en Wynia een twee-eenheid waren; ook in interviews kwam dat vaak ter sprake.
"Tussen het moment dat Dieuwke aankondigde te vertrekken en het moment dat Matthijs mij vroeg om hoofdredacteur te worden, zaten een paar minuten. Voor mij was het geen onlogisch verzoek. Ja, Dieuwke en Matthijs waren een twee-eenheid, maar ik was toen bij DWDD al verantwoordelijk voor de spin-offs, dus ­ergens waren we een drie-eenheid. Toch moest ik erover nadenken; het waren big shoes to fill."

Van Nieuwkerk zei tegen mij: als Marco het toen niet had gedaan, was het onzeker geweest of DWDD was doorgegaan.

"Dat weet ik niet. Ik wist wel dat het vertrek van Dieuwke een ding zou worden en dat ik meteen met haar vergeleken zou worden. Het feit dat ik nu pas een interview geef, heeft daar ook mee te maken. Laat eerst het product maar voor zich spreken, voordat ik antwoord moet geven op vragen over verschillen met Dieuwke. Overigens voel ik die behoefte nog steeds niet. Ik ben geen nieuwe Dieuwke."

Zit ik er ver naast als in de rolverdeling Van Nieuwkerk met de deuren mag smijten en u met de redacteuren de scherven bijeen raapt?
"Haha. Het is geen geheim dat Matthijs het ­beste eist van mensen. Hij zal niet rusten tot hij het idee heeft dat hij de allerbeste show maakt die die dag te maken valt. Dat kan voor een ­redactie gekmakend zijn, maar het lukt alleen als je nooit aflatend bent. Ik denk dat Matthijs en ik daarin gelijk opgaan. Hij kan alleen iets meer praten vanuit wat hij wil, ik moet bemiddelen in wat mogelijk is. Die rolverdeling is ­interessant en werkt goed."

"Bij DWDD werken supergetalenteerde mensen en daar wordt een hoop van gevergd. Het is goed om hen die credits te geven. Je bent zo goed als je redactie. Soms hoor je het woord 'sekte' voorbij komen. Dat heeft een negatieve connotatie, vind ik. Ik zou de DWDD-redactie eerder een allesomvattende bubbel noemen."

Hoe is het programma veranderd sinds u hoofdredacteur bent?
"Het heeft tijd nodig om een redactie naar je hand te zetten. DWDD is altijd een programma geweest dat beweegt en evolueert. Het afgelopen seizoen zaten we in een goede flow; de rode draad van Willem Wilmink was een succes en ook thema-uitzendingen als Stand van het land en The times they are a-changin' pakten goed uit. Een duidelijke verandering is dat we het ­rigide format hebben losgelaten.

Lange tijd was dat onderdeel van het succes, maar er is geen standaard opening meer van de uitzending, er is niet elke dag een TV draait door, de muziekminuut is er ook niet meer."

Het zijn ook geen hele nummers.
"Als je goed oplet, zie je dat dat nu vaak wél het geval is. Het feit dat we het vaste stramien loslaten voelt prettig. Elke dag is een blank canvas. Er is een studio, daarin staat een tafel en daarachter zit Matthijs van Nieuwkerk.

Die basis is al De Wereld Draait Door genoeg. Er zijn altijd hardnekkige dingen die blijven hangen. Een van die dingen is: als gast krijg je maar tien minuten spreektijd. Totale onzin."

CV

Geboren 25 augustus 1976, Rotterdam
Opleiding Media & cultuurwetenschap, UvA
Loopbaan
2004: redacteur Max in alle staten (RTL)
2004: redacteur Stand.nl
2005-2007: redacteur Mooi! Weer De Leeuw
2007-2010: eindredacteur Mooi! Weer De Leeuw/Lieve Paul/X De Leeuw/De Leeuw op Zondag
2010: eindredacteur Villa Achterwerk
2011: eindredacteur Flikker Op! (homo thema-avond KRO en Vara)
2012-2014: samensteller De wereld draait door
2014-2016: hoofd spin-offs De wereld draait door
2016-heden: hoofd­redacteur De wereld draait door

Het gesprek met Griet Op de Beeck over ­incest, een van de bijzondere gesprekken van het laatste seizoen, duurde 24 minuten.
"Precies. De vaart in de gesprekken, zoals Ewart van der Horst en Matthijs het ooit hebben ­bedacht, heeft DWDD gebracht waar het is, maar je ziet dat andere talkshows dingen overnemen. Daar zie je inmiddels ook een artiest met gitaar aan tafel zitten. Dat is bij DWDD ­begonnen. We verschillen in het feit dat we in een uitzending drie verschillende tafels hebben en dat niet alle gasten aan één tafel zitten, maar we moeten blijven vernieuwen."

Ik heb het idee dat de kritiek op het vaste kliekje dat aanschuift afgelopen seizoen wat is verstomd.
"Nou, hèhè. Ik ben blij dat je dat zegt. Ik lees af en toe nog dat het jammer is dat Jort Kelder er altijd zit. Mensen die dat schrijven hebben al lang niet meer gekeken. Niks ten nadele van Jort, maar we hebben ons best gedaan om vernieuwing te brengen in de gezichten aan tafel. Tom-Jan Meeus zou je inmiddels een vast gezicht kunnen noemen. Hetzelfde geldt voor Barbara Baarsma. Onze vaste gasten zijn over het algemeen de absolute top in hun vakgebied - dus ik snap de kritiek ook niet altijd. Als je ­Eelco Bosch van Rosenthal, of eerder Twan Huys, hebt over Amerika, waarom zou je dan verder zoeken?"

DWDD was altijd kien op exclusiviteit van gasten. Is dat nog steeds zo?
"We werken nu met het gegeven dat we er maar zes maanden per jaar zijn. Je kunt moeilijk verlangen dat gasten de andere zes maanden van het jaar niks doen. We leven in een vrije wereld, ik ga niet tegen Özcan Akyol zeggen dat hij niet elders mag aanschuiven als zijn AD-column ­viral gaat - en wij op dat moment niet uitzenden. Moet hij lekker bij Jinek gaan zitten. Maar Eus is ónze politiek duider. In die rol zou ik hem liever niet bij een andere talkshow zien."

In een vraaggesprek met HP/De Tijd constateerden Peter R. de Vries, Sander Schimmelpenninck en Angela de Jong onlangs dat de lichtheid de overhand heeft genomen in de talkshowwereld. Ophef is leidend en alles moet voor een breed publiek toegankelijk zijn, waardoor diepgang ontbreekt. Herkent u dat?
"Ach, ik kan me voorstellen dat een bepaalde lichtheid in de programma's is gekomen. Ik denk dat sinds Jinek er is, Pauw ook iets meer showonderwerpen heeft. Wat betreft onderwerpkeuze kan ik alleen voor onszelf spreken. Ja, we maken een talkshow voor een breed publiek, maar bij ons is het geen bewuste keuze om lichtheid op te zoeken. Soms kan de actualiteit van de dag een onderwerp zijn wat heel ­Nederland bezighoudt, maar in de ogen van ­deze drie experts staat voor de ondraaglijke lichtheid van het bestaan."

Hoe lang wilt u DWDD doen?
"Dieuwke heeft het elf jaar gedaan, waarvan acht jaar als hoofdredacteur. Zoals het er nu uitziet, kan ik dit nog jaren doen. Het verveelt in ­ieder geval nog niet. Hard werken, mét resultaat, werkt verslavend. Je kunt ongetwijfeld mensen vinden die afgeven op DWDD en het werken er veel te zwaar vinden. Zeker aan het einde van het seizoen is het prettig om even bij te komen. Maar ik denk dat 90 procent van de mensen die er werken of hebben gewerkt zullen onderkennen dat het verslavend is."

Denkt u nooit eens: waar maken we ons zo druk over?
"Dat is een gedachte die je niet moet hebben als je bij dit programma werkt. Als het seizoen loopt, poppen er veel gedachtes op, maar die nooit. In de zomer is er ruimte voor momenten van reflectie. Op een terrasje zitten met een glas wijn is ook lekker. En af en toe wat vrienden zien, is ook fijn."

U vroeg bij uw aanstelling aan Wynia wat er nog te halen viel bij DWDD. Wat als ik die vraag nu aan u stel?
"Dan zou ik hetzelfde antwoorden als zij toen: er valt elke dag iets te halen! Elke dag valt er een topprogramma te maken. Ik heb de indruk dat Matthijs ook nog lang niet klaar is. Maar eerst zou ik boos op je worden, haha."

Beeld Rogier van `t Slot
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden