Malcolm & Marie ziet er prachtig uit, maar komt nooit tot leven

Malcolm & Marie
 Beeld Netflix
Malcolm & MarieBeeld Netflix

Het duurt lang voordat Malcolm doorheeft dat er iets broeit bij Marie. Terwijl Marie bij thuiskomst toch duidelijk mokkend naar het toilet beent op haar naaldhakken, en daarna met zichtbaar chagrijn een mac and cheese bereidt. Maar Malcolm, beneveld door de alcohol, maar vooral door de lof die hij kreeg toegezwaaid na de première van zijn film, ziet het niet.

Het in lockdown gefilmde Malcolm & Marie draait om een filmregisseur op de rand van zijn doorbraak en zijn vriendin, aan wie hij meer te danken heeft dan hij wil toegeven. In de nachtelijke uren bestoken de twee (gespeeld door John David Washington en Zendaya) elkaar afwisselend met verwijten en liefdesbetuigingen. Intussen wordt met oplopende nervositeit gewacht op de eerste recensies (al zijn recensenten uiteraard onbenullen die niets van film begrijpen).

Het talent voor en achter de camera is onmiskenbaar. Zo onmiskenbaar dat Malcolm & Marie meer dáármee bezig lijkt, dan met het vertellen van een verhaal. De film is een demonstratie van talent, van de reikwijdte van de acteurs en de flair van de regisseur, een bewijs dat ze meer zijn dan de zonen van beroemde vaders, en een kindster uit de Disneystal.

Dat opzichtige is kenmerkend aan het werk van schrijver en regisseur Sam Levinson en in zijn tienerserie Euphoria (ook met Zendaya) werkte het in zijn voordeel, klopte het met het hyperzelfbewuste van de puberteit. Maar dat deze twee volwassenen ruziën alsof ze zich constant bewust lijken van een blik van buitenaf, voelt, bij gebrek aan een beter woord, onecht.

Malcolm & Marie ziet er prachtig uit, in stijlvol zwart-wit. De dialogen zijn scherp en de acteurs op dreef, maar de personages en de geschiedenis die tussen hen ligt, komen nooit tot leven. Ze bestaan niet buiten onze blik, buiten de bubbel van de film.

Malcolm & Marie

Regie Sam Levinson
Met John David Washington, Zendaya