Mail & win

Maak kans op deze literaire nieuwsjaarsgeschenken

Een klein bijenhuisje met honing en stuifmeel van Paul Demets, Wislawa Szymborska als ‘mooiste papieren God’ en antwoorden van David Grossman op de ‘algehele onenigheid’ van deze tijden. Maak kans op literaire nieuwsjaarsgeschenken.

 Beeld uit ‘Het air van man, die niet begrepen is’, over dichter Louis Lehmann.   Beeld -
Beeld uit ‘Het air van man, die niet begrepen is’, over dichter Louis Lehmann.Beeld -

Gelukkig kwam het met twee, het nieuwjaarsgeschenk van De Bezige Bij – anders had ik wel een heel klemmend beroep moeten doen op de opperste gulheid in mijzelf. Maar nu kan ik er een zelf ophangen bij mijn gekoesterde stekje op Tuinpark Nieuw Vredelust: het houten ‘kleine bijenhuis’ dat kwam met een prachtig minigedichtenbundeltje. De Paroolredactie ontving bijzondere uitgaven waarmee de literaire uitgeverijen het nieuwe jaar inluiden – met een hoopvolle blik, en, zoals bij uitgeverij Cossee nu de boekwinkels nog fysiek dicht zijn maar online open, de oproep: koop lokaal!

Stuur een mail met motivatie naar m.decocq@parool.nl om in aanmerking te komen voor een van deze nieuwjaarsgeschenken. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Dit tijdperk inkijken/Looking into this Era

David Grossman

Vertaald door Sophie van Koevorden

Boekverzorging Irwan Droog

Cossee

null Beeld -
Beeld -

Uitgeverij Cossee heeft ter gelegenheid van de jaarwisseling 2020-2021 de openingsrede van haar Israëlische auteur David Grossman voor de ‘eerste – en hopelijk laatste’ Frankfurter Buchmesse 2020 uitgegeven in een tweetalige omkeereditie. Grossman (Jeruzalem, 1954) brak internationaal door met zijn roman Zie: Liefde (1990). Zijn werk omvat essays, kinderboeken en een toneelstuk, maar voornamelijk romans. Hij won met Komt een paard de kroeg binnen (2015) de International Man Booker Prize. Vorig jaar verscheen Het leven speelt met mij.

Wat, aldus David Grossman, kunnen wij doen om antwoorden te vinden en te formuleren binnen de ‘algehele onenigheid’ van deze moeilijke tijden?

Hij schreef de tekst vanuit zijn huis net buiten Jeruzalem, denkend aan andere schrijvers die vrienden zijn geworden en met wie hij zich door hun boeken verbonden voelt, aan hoe ze, net als hij, achter hun computer zitten, op zoek naar dat ene ongrijpbare woord. Wat zou hun unieke bijdrage kunnen zijn om het leed in coronatijd te verzachten? ‘Ik geloof dat dat ‘iets’ onze observatie is. De manier waarop we naar de wereld kijken. Observatie is de kern van onze kunst.’

‘Het air van man, die niet begrepen is’

Over dichter Louis Lehmann (1920-2012)

Redactie Jaap van der Bent en Paul Abels

Boekverzorging Martien Frijns

Afdh

null Beeld -
Beeld -

Hij was dichter tegen wil en dank, surrealist, architect en een fascinerend kunstenaar, die veel waardering oogstte, maar nooit een groot publiek vond. Dat hij trouwens ook niet zócht, schrijven Jaap van der Bent en Paul Abels in het voorwoord van het kunstig uitgegeven ‘voorproefje’, een voorpublicatie van een veel omvangrijker werk dat Afdh in het voorjaar van 2021 zal uitgeven: de biografie van Louis Lehmann van Van der Bent, gecombineerd met een bloemlezing van zijn gedichten, verzorgd door Erik Bindervoet.

Vijf verhalende tekstbijdragen zijn er, van VPRO-radiomaker Wim Noordhoek, weduwe van de dichter Alida Beekhuis en biograaf Van der Bent. Daarnaast zeven gedichten, en beeldend werk en fotomateriaal van Lehmann uit onder meer het persoonlijk archief van Beekhuis en collages uit De Parelduiker. Dit nieuwjaarsgeschenk is verschenen in een genummerde oplage van 6000 exemplaren (dit is nummer 371).

Wintertros/Zelfs niet voor de haaien

Paul Demets/Vicky Franken

Boekverzorging Moker Ontwerp

De Bezige Bij/Thomas Rap/Cargo

null Beeld -
Beeld -

Speciaal voor dit minibundeltje van twee gedichten schreven Paul Demets en Vicky Franken hun bijdragen. Na de viering van het 75-jarig bestaan in 2019 verliet de redactie van De Bezige Bij & Co. niet alleen wegens de coronacrisis het beroemde pand aan de Van Miereveldstraat, maar ook vanwege een ingrijpende verbouwing. De bijen kunnen in het voorjaar weer komen binnenvliegen, zo lijkt de gedachte achter het bijenhuisje met het kleine blauwe boekje met zijn gaatjes in de kaft dat een bijenhuisje op zich vormt. Verschenen in een oplage van 1000.

‘We houden de winter aan de deur. De mannetjes /

Zijn buiten gebleven. We houden haar warm//

In ons midden. Als we het koud krijgen, schuiven/

De buitenste op naar binnen. We hebben, zegt ze,//

Lichamen om ons om elkaar heen te bewegen./

Er is nog honing en stuifmeel genoeg.//’

(Fragment uit Wintertros, Paul Demets)

Het geluid van papier

Babs Gons, Jeroen Messely, J.V. Neylen, Levina van Winden

Vormgeving en illustraties Melle Hammer

Atlas Contact

null Beeld -
Beeld -

In Het geluid van papier, gedrukt in een oplage van 2000, koppelt uitgeverij Atlas Contact vier nieuwe dichters aan grafisch ontwerper Melle Hammer. Naamgevend voor de bundel met speciaal voor de gelegenheid geschreven teksten is het gedicht Beste Wislawa Szymborska van Babs Gons, tevens Paroolcolumnist. Daarin beschrijft ze hoe ze in de zomer van 1994 met haar vriendje in een pizzeria in Warschau boze woorden toe krijgt gesist die ze niet kan verstaan, wordt genegeerd in winkels en bespuugd in de bus. Had ze toen daar, op een bankje op straat, maar het verzameld werk van de Poolse Nobelprijswinnaar op haar knieën gehad, de ‘mooiste papieren God die ik ken’. Dan had ze een andere wereld kunnen bedenken, een tweede versie geschreven. Ook van haar kindertijd waar in de Dekamarkt ‘de jongens lachten als ik niet langsliep/ ik niet hoorde wat ze zeiden/ het geluid van papier was luider.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden