Plus

Luister ook eens naar Hans Otte, fans van Einaudi en Joep Beving

Pianist Ralph van Raat speelt donderdagavond in het Muziekgebouw het zelden uitgevoerde Das Buch der Klänge, een intrigerend stuk van een uur van de Duitse componist Hans Otte. De unieke mengeling van Amerikaans minimalisme en Duitse chromatiek is per livestream te volgen.

Pianist en musicoloog Ralph van Raat. Beeld
Pianist en musicoloog Ralph van Raat.

Als de Duitse componist Hans Otte (1926-2007) nu had geleefd en promotie had kunnen maken voor zijn pianomuziek, was hij ongetwijfeld een van de streamingkampioenen geweest, naast de Ludovico Einaudi’s en Joep Bevings van deze tijd. Op Spotify heeft Einaudi bij het schrijven van dit stuk 5.282.945 maandelijkse luisteraars. Joep Beving komt tot 1.190.079. Gigantische aantallen. Hans Otte heeft er 3477, wat weinig is voor een componist die in zijn toegankelijke minimalisme evident verwant is aan de Italiaan en de Nederlander, zij het dat zijn muziek harmonisch oneindig veel rijker en complexer is, een grote virtuositeit van de pianist vraagt en er veel intelligenter wordt omgegaan met tijd en ruimte.

Pianistische texturen

Je zou wensen dat de fans van Einaudi en Beving ook eens naar Hans Otte zouden luisteren, ervan uitgaand dat het begrip éducation permanente nog steeds enige waarde heeft.

Het stuk waar ze mee zouden moeten beginnen heet Das Buch der Klänge, een 12-delige, 66 minuten durende verkenning van pianistische texturen, die heel tonaal, zelfs diatonisch kunnen zijn, maar ook sterk chromatisch. De chromatische momenten, met herhaalde akkoorden waarvan de tonen dicht bij elkaar liggen, zijn voor liefhebbers van Einaudi en Beving waarschijnlijk het sein om af te haken. Men kan dit betreuren.

Ralph van Raat legde Das Buch der Klänge in 2010 vast op cd (ook op Spotify te beluisteren) en verzorgt vanavond tussen 20 en 21 uur vanuit het Muziekgebouw een gratis livestream, met Ottes bekendste werk.

Hans Otte, die studeerde bij Paul Hindemith en de pianogrootheid Walter Gieseking, was in Duitsland overigens bekender als radioman. Tussen 1959 en 1984 presenteerde hij programma’s voor Radio Bremen, waaronder Pro Musica Nova, waarin hij veel aandacht schonk aan Amerikaanse componisten die hij interessant vond en als geestverwanten beschouwde, zoals John Cage, Terry Riley en La Monte Young.

Otto verdient meer luisteraars. Op naar de miljoen.

Das Buch der Klänge, gratis livestream vanuit het Muziekgebouw in de serie Up Close, donderdagavond van 20-21 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden