Plus

Lucky Fonz III: 'Er is niets romantisch aan de dood van Kurt Cobain'

Singer-songwriter Lucky Fonz III is ambassadeur van de Nederlandse versie van muziekfilmfestival In-Edit. Psychische stoornissen zijn het thema van de tweede editie, die donderdag begint in het Ketelhuis. 'Het festival doet gelukkig niet aan het romantiseren van psychische problemen.'

Beeld uit The Devil and Daniel Johnston, een documentaire van Jeff Feuerzeig uit 2005. Beeld .

Hoe word een singer-songwriter ­ambassadeur van een muziekfilmfestival?
"Ik ken de beide directeuren van In-Edit en zij vroegen mij: 'Wil je helpen?' Nou graag. Ik was vorig jaar bij de eerste Nederlandse editie van In-Edit. Ik heb het festival ook in het buitenland bezocht: in Athene en - daar is het heel groot - Barcelona. Het is echt superleuk: beetje underground, beetje punky ook wel."

"In-Edit gaat over muziek en is zelf ook rock-'n-roll. Je kijkt niet alleen naar een film, je kijkt daarna ook, met een biertje erbij, naar een bandje dat aansluit op die film."

"Het is een filmfestival met de vibe van een muziekfestival. Dat werkt goed. Film en muziek gaan van oudsher hand in hand. Voor de rock-'n-roll van de jaren vijftig was de film Rock around the clock een ingang tot de populariteit."

Het thema van het festival is dit jaar Shine on, you crazy diamonds!, over muzikanten met psychische stoornissen.
"Het thema is vernoemd naar het beroemde nummer van Pink Floyd over hun eerste zanger Syd Barrett, die psychische problemen had. Het programma van In-Edit heeft dit jaar een aantal films die inzoomen op de relatie tussen het artistieke en - zo noem ik maar even - het waanzinnige. Heel indrukwekkend is The Devil and Daniel Johnston. De documentaire uit 2005 geeft een overzicht van Daniel Johnstons carrière als muzikant, maar gaat ook in op zijn psychoses en schizofrenie."

U bent ervaringsdeskundig als het gaat om geestelijke problemen.
"Ja, ik heb daar in interviews over gesproken, het is een belangrijk thema. Op mijn nieuwste album staat het nummer De Mossel. Aan de oppervlakte lijkt het komisch, maar in de onderlagen refereert het aan depressie en suïcidale verlangens. Wekelijks krijg ik er berichtjes van mensen over, soms heel persoonlijk: 'Ik zit daar ook mee.' Ook al is het een grimmig nummer, het kan wel bijdragen aan het gesprek hierover."

"In-Edit heeft dat ook. Het festival doet gelukkig niet aan het romantiseren van psychische problemen. Sinds de romantische dichters heb je dat beeld van kunstenaars die zo hypergevoelig zijn dat ze de wereld niet aan kunnen, maar wel de mooiste dingen maken. In de popmuziek heb je dat gelul over de club van 27: de muzikanten die op die leeftijd een einde aan hun leven maakten, worden voorgesteld als een soort moderne christelijke martelaren die zichzelf opofferden aan het grote goede, de kunst. Dat beeld is niet alleen eenzijdig, het is ook gevaarlijk. Er is niets romantisch aan de dood van Kurt Cobain. Hij had nog zoveel mooie muziek kunnen maken. Luister naar Nirvana Unplugged: er zat ook een goede singer-songwriter in hem. Hij had countryplaten kunnen maken."

Regisseur David Kleijwegt maakte in 2011 over u de documentaire The Ballad of Lucky Fonz. Zou die film in het programma van In-Edit passen?
"Zeker. Hij heeft hier op het Idfa gedraaid, maar zou ook heel geschikt zijn voor het internationale programma van In-Edit. Want wat weten ze in Barcelona nou van Lucky Fonz? ­Popmuziek is vaak muziek uit Amerika of Engeland. In-Edit gaat nadrukkelijk ook over muziek uit andere ­landen."

"Te gek dit keer is Peret, yo soy la rumba, een Spaanse documentaire over de man die de Catalaanse rumba uitvond. Weet jij iets over Catalaanse rumba? Ik ook niet. Maar op het festival kun je je erin onderdompelen: eerst kijk je naar die film over die meneer Peret, meteen daarna is er een concertje door zijn kleinkinderen. Dat is typisch In-Edit."

In-Edit Netherlands, festival voor muziekdocumentaires, Ketelhuis, 4 t/m 7/4.

Lucky Fonz III Beeld Lo Andela

Lucky Fonz III
De 38-jarige singer-songwriter bracht in 2005 zijn debuutalbum uit in eigen beheer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden